Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
+180%
Meer verkeer
+104%
Meer conversies
Nadat de online resultaten terug begonnen te lopen, klopten Zon en Scherm bij ons aan voor een analyse. Wij kwamen al snel tot de conclusie dat er vooral op organisch vlak veel marktaandeel verloren was. Sinds oktober 2019 zagen we bijvoorbeeld een daling van 49% qua organische traffic. Tijd dus om hier wat aan te gaan doen!
Sinds 2006 staat zonwering specialist Zon en Scherm bekend om haar klantgerichte werkwijze met inspiratievolle showrooms in Zoetermeer, IJsselstein, Gouda, Almere, Berkel en Rodenrijs, Spijkenisse, Amersfoort en Hilversum. Als privilege dealer van alle bekende topmerken zonwering en raamdecoratie zijn zij in staat om direct bij de fabriek in te kopen. Zo kunnen zij maatwerk leveren tegen zéér scherpe prijzen! Het is dan ook niet voor niets dat ze met recht kunnen zeggen dat ze de grootste zijn in zonwering, zonneschermen, raamdecoratie, terrasoverkappingen, glazen windschermen en rolluiken.
Ook online wilt Zon en Scherm meedoen met de beste in de branche. Om daar te komen moesten we organisch gezien dus grote stappen maken. Toen de samenwerking startte, eind 2022, hebben we bepaald dat we binnen 2 jaar op alle interessante keywords in de top 10 wilden staan. Op het laaghangende fruit zelfs in de top 5. We hebben berekend dat dit ongeveer 50% meer traffic zouden gaan binnenhalen vanuit Google. Het verkeer moest bovendien kwalitatief verkeer zijn, aangezien we ook wilden dat de conversies evenredig mee zouden groeien (ook 50%). Hiermee zouden we jaarlijks op ongeveer 60.000 bezoekers uit SEO moeten komen.
We waren redelijk beperkt in budget aangezien we 20 uur per maand voor ons werk hadden naast een linkbuildingbudget van € 1250 per maand. In die 20 uur moest er ontzettend veel werk gebeuren waarbij we hadden berekend dat we ongeveer 20 teksten per week zouden willen plaatsen op de website qua content. Het is natuurlijk niet te doen om 20 teksten per week te maken (ook al schrijft de klant zelf mee) in 20 uur per maand. Naast de andere SEO werkzaamheden. Daarom moesten we creatief aan de slag gaan.
De doelgroep is met name de particuliere mensen in het gemiddelde en hoge segment. Bij voorkeur met focus op mensen met een tuin omdat het aanbod van Zon en Scherm hier het beste bij past. Belangrijk detail wat we uit ons klantonderzoek hebben gehaald: veel aankopen vinden pas na een aantal aanrakingen met de aanbieders plaats. Ofwel: de doelgroep leest zich goed in en beslist niet direct bij welke partij ze een aankoop doen. Uiteraard is dit mede vanwege de prijs van de producten. Dit is een belangrijk detail in ons vervolgplan geweest. We wisten dat we met onze content dus ook zeker op informatieve termen moesten focussen naast de koopintentie termen.
Het herstructureren van de pagina’s, het aanvullen van de website met nieuwe content en een stuk linkbuilding was in onze ogen dé manier om weer stappen te gaan maken op SEO gebied. Op zich geen bijzondere strategie zou je denken. Maar gedreven door het gebrek aan tijd, hebben we dit op een hele effectieve en volledig geautomatiseerde manier gedaan zodat het contentteam dat in-house werkt bij de klant, constant aan het schrijven was op basis van wat wij ze aanleverden aan briefings.
Een handmatig zoekwoordenonderzoek, gevolgd door handmatige contentbiefings voor het in-house team zou simpelweg niet resulteren in genoeg resultaat in de tijdspanne die we hadden.
Het herstructureren van de URL’s en content hebben we gefaseerd uitgevoerd.
We zijn kritisch naar onze vaste processen gaan kijken of het mogelijk was deze middels een LLM of Python te automatiseren. Aan de hand hiervan hebben we bepaald dat we op informatief gebied het volledige proces van het doen van zoekwoordenonderzoek tot een daadwerkelijke content briefing in potentie zouden kunnen automatiseren. Iets dat we tot dan nog nooit hadden gedaan. Maar deze klant zorgde ervoor dat deze processen nu in het gehele bedrijf op deze manier zijn geautomatiseerd.
We zijn begonnen met het in kaart brengen van de focuszoekwoorden. Dat is op basis van overleg met de klant, concurrentie analyse en tooling als Ahrefs gebeurd. Dit hebben we aangevuld met (en daar komt de eerste automatisering om de hoek) een script dat realtime ‘Google’s Autosuggest’ en ‘People Also Ask’ componenten van de SERP is gaan scrapen.
Daarmee krijgen we een grote longlist van eventuele keywords en content dat interessant is in de ogen van Google. De tweede automatisering die we vervolgens hebben toegepast is om door middel van een script (op basis van SERP similarity) keywords te gaan clusteren. We hebben eerst branded keywords van concurrenten uitgesloten (daar gingen we tenslotte niets mee doen) en zijn daarna aan de slag gegaan met de koopintentie keywords. We hebben letterlijk voor ieder keyword de SERP via een script laten scrapen. De top 10 organische resultaten per keyword hebben we opgeslagen in een zogeheten dictionary (methode om complexe data op te slaan). Deze dictionaries zijn we gaan loopen om te kijken of er genoeg overeenkomst lag om keywords te clusteren.
Op basis van deze keywords zijn we wederom de ‘People Also Ask’ sectie gaan scrapen. Voor ieder keyword zijn de vier meest relevante vragen gescrapet zodat we op basis daarvan weer een longlist aan keywords konden maken. Dit keer een longlist voor informatieve keywords.
Ook deze keywords hebben we weer geclusterd via het Python script dat we hebben geschreven in stap 1.
Met de complete clusterlijst van keywords zijn we vervolgens met de API van ChatGPT automatisch blogtitels gaan genereren die alle onderliggende vragen zouden kunnen beantwoorden. Hiermee hadden we onze contentbriefings te pakken: de API van ChatGPT gaf ons letterlijk de lijst met blogtitels inclusief contentbriefing die we via prompting hebben gegenereerd.
De resultaten voor Zon en Scherm zaten hem zowel in de resultaten op het organische gebied als de resultaten die we behaald hebben qua tijdsbesparing zodat we alles uit onze consultancy uren konden halen. Na een opstart van ongeveer 4 á 5 maanden kwamen de eerste goede maanden met 180% traffic groei year-on-year in augustus 2024. Dat resulteerde ook in een groei in conversies van 104% year-on-year in augustus 2024.
Het voordeel van het werken met de API van ChatGPT in plaats van een een losse GPT of losse prompts, is dat we de API konden koppelen met Python. Alle onderdelen van het Python script (en de uitkomsten daarvan) konden rechtstreeks opgehaald worden met de API van ChatGPT zodat we feitelijk gezien duizenden gesprekken tegelijk konden voeren met ChatGPT (volledig geautomatiseerd!). Het voordeel was ook dat we middels de API van ChatGPT meer context mee konden geven om tot het beste resultaat te komen. Wat het script ook nog uniek maakt is het feit dat we niet direct in zijn geheel de contentbriefing hebben opgebouwd. We hebben ChatGPT laten beginnen met het uitschrijven van de outline van de blog. In een tweede stadium hebben we ChatGPT pas de inhoud van deze alinea’s laten omschrijven inclusief keywords die relevant zijn. Deze manier kost meer tijd maar bleek veel kwalitatiever te zijn dan ChatGPT de volledig contentbiefing in één keer te laten werken.
Op basis van het gehele automatiseringsproces met de Python scripts en de API van ChatGPT, zijn we in staat geweest om ongeveer 5000 keywords te clusteren in ruim 300 relevante blogonderwerpen. Waar we hier normaliter dagen mee bezig zouden zijn, waren we nu in staat dit in slechts uren te doen. Ook wekelijks besparen we uren tijd aan het automatiseren van het schrijven van content briefings middels de automatisering.
De resultaten voor Zon en Scherm zaten hem zowel in de resultaten op het organische gebied als de resultaten die we behaald hebben qua tijdsbesparing zodat we alles uit onze consultancy uren konden halen. Na een opstart van ongeveer 4 á 5 maanden kwamen de eerste goede maanden met 180% traffic groei year-on-year in augustus 2024. Dat resulteerde ook in een groei in conversies van 104 procent year-on-year in augustus 2024. Kortom: doelstelling meer dan geslaagd op dit moment!
Vraag een gratis groeianalyse aan waarin we kijken waar de meeste
winst te behalen valt voor jouw bedrijf!