Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
+700%
Meer verkeer
Met de introductie van strengere belastingmaatregelen in Nederland qua particuliere verhuur, ziet ons klant Ultimate Mastermind steeds meer mensen op hen afstappen met vragen over investeren en dan met name over investeren in Spaans vastgoed. Deze markt groeit zo hard, dat Ultimate Mastermind hier in is gesprongen. Gevoed door het persoonlijke verhaal van de oprichter, René, die de stap naar Spaans vastgoed heeft genomen. Dat is hem zo goed bevallen, dat hij met zijn bedrijf als missie heeft om dat gevoel ook aan andere mensen over te brengen en ze dat te laten beleven.
Deze case vertelt het verhaal van hoe we Ultimate Mastermind, als een niet-makelaar, toch omhoog hebben gekregen in een makelaarswereld.
Het mooie aan Ultimate Mastermind is dat ze van origine niet persé een bedrijf zijn dat klanten helpt aan Spaans vastgoed. Ze willen mensen helpen om op een verantwoorde manier en op de juiste manier te investeren. Een investering in Spaans vastgoed blijkt een schot in de roos van René en zijn klanten.
Zoals gezegd: als niet-makelaar een makelaarsdienst willen promoten. Ga er maar aan staan. Aangezien de klant met zijn persoonlijke social media profielen (ongeveer 30K volgers) goed zichtbaar was op die kanalen, hebben wij gefocust op het vindbaar zijn op Google. Gezien het om een nieuw onderdeel van de site ging, lag daar veel winst. Tegelijkertijd wisten we echter dat het een uitdaging zou worden: Spaans vastgoed termen zijn vooral ‘geclaimd’ door makelaars die hun aanbod naar voren willen brengen en hier nota bene al jaren zichtbaar op zijn. Toch kwamen we tot de conclusie dat er mogelijkheden lagen met een innovatieve kwinkslag.
Hiermee kwamen we tot de doelstelling om binnen één jaar de zichtbaarheid/marktaandeel in de zoekmachine met 100 procent te verhogen (verdubbelen dus). Dit kon in onze ogen gepaard gaan met een groei naar leads uit het organische kanaal naar 10 leads per maand. Om dit te bereiken, wilden we met ongeveer 75% van onze keywords een top 10 positie in gaan nemen.
Gevoed door een beperkt budget (€500 consultancy per maand) zijn we volledig geautomatiseerd aan de slag gegaan.
Omdat Ultimate Mastermind bemiddelt tussen het doen van een aankoop en zelf geen vastgoed in beheer heeft, zaten we met een uitdaging. Het zoek landschap is verzadigd met makelaars die hun aanbod aan huizen aanbieden. De zoekintentie op de meest voor de hand liggende termen is voornamelijk gericht op het zien van huizen. Niet persé op het begeleiden van het aankopen van zo’n huis. En dat is nu net wat onze klant doet.
In ons onderzoek om te kijken wat de beste strategie zou zijn voor deze klant, zijn we daarom ook gaan kijken naar mogelijk andere content. We hebben een Python script geschreven waarmee we de ‘People Also Ask’ sectie van de SERP zijn gaan scrapen om zo een beeld te krijgen van wat voor vragen de doelgroep heeft. Op basis daarvan hebben we het Python script laten communiceren met de ChatGPT API om die content om te zetten in relevante keywords. Die lijst van keywords is aangevuld met keywords vanuit de klant, keywordplanner en concurrentie analyse.
Op basis van dit script kwamen we tot de conclusie dat er ontzettend veel vragen zijn rondom het aanschaffen van Spaans vastgoed die dus meer in de long-tail zit dan in de koopgerichte zoekwoorden. Uit analyse bleek dat hier een kans lag. Veel partijen richten zich nog niet op deze content in Google. We hebben hierbij niet alleen gekeken naar ‘Spaans vastgoed’ termen, maar ook naar algemene investeringstermen. Vanuit een doelgroep analyse kwam namelijk naar voren dat het merendeel van het klantenbestand bestaat uit mensen die simpelweg willen investeren en niet direct weten wat de juiste investering is. Ook die mensen zouden we met informatieve long-tail keywords aan ons kunnen binden.
Dit onderzoek bleek uiteindelijk de sleutel tot succes. Hiermee hadden we onze strategie te pakken: mensen in Nederland die willen investeren, helpen aan informatie rondom wat goede investeringen kunnen zijn met een focus op Spaans vastgoed. Maar dan wel met pure, informatieve content.
Zoals gezegd hadden we dus al wat automatiseringen gebruikt in het onderzoek. Het Python script dat rechtstreeks met de ChatGPT API communiceerde. Nadat we die output (keywordlijst) hadden samengesteld, hebben we die vervolgens gebruikt om de ‘People Also Ask’ sectie in de zoekmachine opnieuw te scrapen met een Python script. Deze ging elk zoekwoord af en verzamelde de vragen die hierbij verschenen. Hiermee hadden we dus een lijst van relevante vragen op basis van allerlei relevante keywords in Google.
Op basis van deze lijst, hebben we het Python script direct laten communiceren met de ChatGPT API met als insteek om ChatGPT op basis van ons onderzoek een contentlijst aan te leveren.
Hier stopte onze automatisering niet. Want ook deze contentlijst hebben we middels een nieuw Python script weer aangepast. De titel van de blogs zoals ChatGPT die had verzonnen, hebben we door het script laten ‘Googelen’ zodat we via het script de ‘People Also Ask’ sectie weer konden scrapen. Deze vragen heeft het script weer doorgestuurd naar de ChatGPT API die vervolgens kon gaan analyseren of die vragen door het voorgesteld blogitem behandeld zou gaan worden. Op basis van die output hebben we de contentagenda samengesteld. Het schrijven van content door de klant kon beginnen!
Het lijkt misschien wat veel scripting. Maar alle stappen zijn essentieel gebleken. Als we bijvoorbeeld de laatste stap niet zouden doen (Chat GPT laten kijken of de blogs de vragen zou beantwoorden die in Google staan bij ‘People Also Ask’), dan zouden we niet zo goed gaan ranken op de keywords als we nu doen.
Na publicatie worden blogs doorgeoptimaliseerd door nieuwe “People Also Ask”-vragen te integreren die in de tussentijd zijn verschenen. Dit zorgt ervoor dat de content relevant blijft, beter aansluit op de actuele zoekintenties en nog hogere posities in de zoekresultaten behaalt.
Met behulp van geautomatiseerde scraping van “People Also Ask”-vragen worden blogonderwerpen efficiënt samengesteld. Dit proces is volledig geautomatiseerd en heeft geleid tot een indrukwekkende stijging van 600-700% in websiteverkeer. Zowel informatieve als converterende zoekwoorden behalen nu topposities in de rankings.
71%
Keywords in de top 3
Los van het feit dat we in een mum van tijd in (online) marktaandeel zijn gegroeid, hebben we ook ontzettend veel nieuwe, relevante content op de site gezet. Deze content werd gedeeld via de socials van de klant waardoor veel content snel en gretig werd gelezen door de doelgroep.
In de onderstaande afbeelding zie je de groei van de organische bezoekers gemeten vanuit Search Console. Ook staan we binnen 1 jaar van samenwerking op dit moment met 93% van de keywords in de top 10 van Google en met 71% van de keywords zelfs in de top 3.
Teruggrijpend op de doelstellingen zijn we qua zichtbaarheid meer dan verdubbeld, hebben we dus meer dan 75% van de keywords in de top 10 staan.
Vraag een gratis groeianalyse aan waarin we kijken waar de meeste
winst te behalen valt voor jouw bedrijf!