De recepten route naar succes: 1000 bezoekers per maand extra door creatieve content creatie

Willem Nales SEO Specialist

De Kruidenbaron is een webshop voor kruiden en specerijen. Sinds 2013 timmeren zij aan de weg met hun webshop en met succes. Ze zijn gegroeid van 50 verschillende soorten naar meer dan 450 verschillende soorten kruiden en specerijen.

Ze zijn regelmatig in het nieuws geweest met artikelen op bijvoorbeeld AD.nl, RTL4 en SBS6. Al sinds 2014 werkt De Kruidenbaron samen met Maatwerk Online aan hun online resultaten.  

Wat weten we?

Op veel namen van kruiden en specerijen die ze verkopen, rankt de Kruidenbaron organisch al goed. Dat wil zeggen dat als iemand zoekt op ‘paprikapoeder’, De Kruidenbaron prominent in de organische resultaten van Google te zien is. We zien echter sinds een paar maanden dat de zoekintentie in deze branche lijkt te verschuiven waarbij er wat meer nadruk komt te liggen op het gebruik en de eigenschappen van de producten. Daarnaast zien we dat de zoekmachines steeds meer de voorkeur lijkt te geven aan blogsites op het moment dat de consument zoekt op termen als ‘kurkuma’ en ‘peterselie’. Hier willen we een oplossing voor vinden.

De basis

Na een brainstormsessie over de mogelijkheden die er waren en een content gap analyse die uitgevoerd werd door ChatGPT, kwamen we tot de conclusie om recepten uit te schrijven waarbij we onze producten gebruiken. De doelgroep in deze is dan ook gericht op mensen die op zoek zijn naar specifieke gerechten/recepten waarin onze kruiden en specerijen voorkomen. De gedachte hierbij was dat we met deze recepten een nieuw publiek zouden aantrekken op de website die wellicht nog niet bekend is met De Kruidenbaron. Dit nieuwe publiek zal naar verwachting minder converteren dan de huidige bezoekers doen maar dat is logisch: ze komen met een andere intentie op de website. Maar met slim design en remarketing is de verwachting dat we hier toch ook orders/omzet uit kunnen halen (op termijn). Op deze manier is het ook mogelijk om dit toch wel voornamelijk SEO- project ook op andere kanalen van toepassing te laten zijn. De hoofdfocus voor nu ligt dus puur op het zichtbaar worden met nieuwe content en daar verkeer op binnen halen.

Maar met meer dan 450 producten, is het natuurlijk niet te doen om binnen het budget recepten te verzinnen (dan wel op te zoeken) en te gaan schrijven/publiceren op de site. We hebben hier dan ook ChatGPT voor ingeschakeld. Met behulp van de connectie tussen ChatGPT en Google Sheets, in combinatie met GPT-4’s Advanced Data Analysis, zouden we in staat moeten zijn om op een snelle, efficiënte manier de recepten te krijgen. Door middel van slim prompting zouden we die recepten dan ook goed kunnen herschrijven zodat het unieke content is die we vervolgens om kunnen zetten naar Structured Data HTML code die 1-op-1 ingeladen kan worden in de site.

Stap 4

Het resultaat?

De doelstelling is als volgt: binnen 12 maanden willen we met nieuwe content, recepten die gemaakt kunnen worden met onze producten, minimaal 40.000 bezoekers binnenhalen die we vervolgens via slim design en remarketing uiteindelijk tot kopende klanten kunnen verleiden. 

Sinds de nieuwe recepten omgeving van de Kruidenbaron live staat zien we een stijging in organische posities en beginnen de nieuwe pagina’s ook organisch verkeer te genereren. As we speak staat de teller op 482.000 views en 8320 klikken. Bijkomend voordeel is dat de receptenpagina’s ook zorgen voor een sterkere interne linkstructuur binnen de website. Het zorgt er indirect voor dat de categorie en productpagina’s sterker worden. Op dit moment zijn de recepten ongeveer 6 maanden live en is het dus nog echt te vroeg om keiharde conclusies aan de doelstelling te halen. Wel zien we inmiddels in Google Search Console dat de recepten omgeving dagelijks zo’n 100 bezoekers naar de website leiden.

De website rankt bijvoorbeeld op een term als ‘biefstuk’ bovenaan met een recepten ‘rich snippet’, naast de Albert Heijn en de Jumbo. Ook is het op dit moment zo dat nog niet alle recepten live staan. We publiceren de recepten geleidelijk om zo wekelijks nieuwe content online te krijgen waar we ook mee kunnen pronken op onze socials en nieuwsbrieven.

Benieuwd naar de creatieve content kansen voor jouw website? Vraag een gratis SEO-audit aan waarin we echt kijken waar de meeste winst te behalen valt voor jouw bedrijf.

Dit te gekke project was een team effort! Maatjes Willem en Lars hebben samen met De Kruidenbaron gewerkt om deze resultaten neer te zetten.

Wat zegt ons Maatje Chanté over deze case?

Wil je ook deze resultaten voor jouw bedrijf?