Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
+1000
Extra bezoekers per maand
Na een brainstormsessie over de mogelijkheden die er waren en een content gap analyse die uitgevoerd werd door ChatGPT, kwamen we tot de conclusie om recepten uit te schrijven waarbij we onze producten gebruiken. De doelgroep in deze is dan ook gericht op mensen die op zoek zijn naar specifieke gerechten/recepten waarin onze kruiden en specerijen voorkomen. De hoofdfocus hierbij ligt puur op het zichtbaar worden met nieuwe content en daar verkeer op binnen halen.
De Kruidenbaron is een webshop voor kruiden en specerijen. Sinds 2013 timmeren zij aan de weg met hun webshop en met succes. Ze zijn gegroeid van 50 verschillende soorten naar meer dan 450 verschillende soorten kruiden en specerijen 300 soorten thee, 50 soorten noten en zuidvruchten en 40 soorten voedingssupplementen.
Op veel namen van kruiden en specerijen die ze verkopen, rankt de Kruidenbaron organisch al goed. We zien echter sinds een paar maanden dat de zoekintentie in deze branche lijkt te verschuiven waarbij er wat meer nadruk komt te liggen op het gebruik en de eigenschappen van de producten. Daarnaast zien we dat de zoekmachines steeds meer de voorkeur lijkt te geven aan blogsites op het moment dat de consument zoekt op termen als ‘kurkuma’ en ‘peterselie’. Hier willen we een oplossing voor verzinnen doormiddel van een recepten omgeving creëren.
Om binnen ons budget recepten te verzinnen en te publiceren voor meer dan 450 producten, hebben we ChatGPT ingeschakeld. Met de verbinding tussen ChatGPT en Google Sheets, en de geavanceerde data-analyse van GPT-4, kunnen we recepten snel en efficiënt genereren. Door slim prompting kunnen we unieke content creëren die vervolgens wordt omgezet naar gestructureerde HTML-code voor directe integratie op onze website.
We begonnen met ChatGPT vertrouwd te maken met De Kruidenbaron via strategische prompts. Vervolgens hebben we een lijst geüpload van alle producten in ons assortiment en gevraagd of het systeem recepten kon genereren op specifieke wijze voor deze producten. Na het testen met een selectie van vijf producten vonden we de ideale prompt die niet alleen nauwkeurige receptteksten opleverde, maar ook geschikt was voor verdere verwerking in aparte documenten. Dit proces stelt ons in staat om op grote schaal recepten te produceren en te publiceren zonder ons budget te overschrijden.
De volgende stap was om deze content te importeren in de backend van de webshop. Met behulp van een externe developer (De Kruidenbaron draait op een Lightspeed CMS) was dit snel gelukt. Echter, nu hadden we veel recepten online staan maar nog zonder dat hier de best passende Structured data aan werd meegegeven: Structured Data ‘Recipe’.
Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we wederom ChatGPT gebruikt. Met de ChatGPT voor Google Sheets koppeling konden we in 1 document alle URL’s van onze recepten plaatsen. Door middel van het toevoegen van een prompt binnen Google Sheets, konden we ChatGPT de opdracht geven om voor alle recepten een stuk ‘Recipe’ Structured Data te schrijven. De uitkomst is vervolgens precies de juiste HTML-code om de recepten op de juiste manier aan Google aan te bieden.
De laatste stap is om deze content vervolgens weer in Lightspeed te krijgen op de juiste manier. Ook hier is gebruik gemaakt van een externe developer. Hij had ons een importdocument aangeleverd waarin we per recept dus de juiste gegevens moesten invullen. Denk hierbij niet alleen aan de code maar ook de titel, welke producten er gebruikt worden in het recept, wat de link van die producten is, etc. Het zal je niet verbazen dat we dit importdocument wederom hebben laten invullen door GPT-4’s Advanced Data Analysis tool. Zo haalde ChatGPT de metateksten en content vanuit de bestaande recepten. Naast deze standaard velden haalt ChatGPT ook eenvoudig de benodigde Structured Data velden op zoals TotalCookingTime, HowToStep en Ingredients.
Sinds de nieuwe recepten omgeving van de Kruidenbaron live staat zien we een stijging in organische posities en beginnen de nieuwe pagina’s ook organisch verkeer te genereren. As we speak staat de teller op 482.000 views en 8320 klikken. Bijkomend voordeel is dat de receptenpagina’s ook zorgen voor een sterkere interne linkstructuur binnen de website. Het zorgt er indirect voor dat de categorie en productpagina’s sterker worden.
482.000
Views
8320
Klikken
De doelstelling is als volgt: binnen 12 maanden willen we met nieuwe content, recepten die gemaakt kunnen worden met onze producten, minimaal 40.000 bezoekers binnenhalen die we vervolgens via slim design en remarketing uiteindelijk tot kopende klanten kunnen verleiden. Op dit moment zijn de recepten ongeveer 6 maanden live en is het dus nog echt te vroeg om keiharde conclusies aan de doelstelling te halen. Wel zien we inmiddels in Google Search Console dat de recepten omgeving dagelijks zo’n 100 bezoekers naar de website leiden.
De website rankt bijvoorbeeld op een term als ‘biefstuk’ bovenaan met een recepten ‘rich snippet’, naast de Albert Heijn en de Jumbo. Ook is het op dit moment zo dat nog niet alle recepten live staan. We publiceren de recepten geleidelijk om zo wekelijks nieuwe content online te krijgen waar we ook mee kunnen pronken op onze socials en nieuwsbrieven.
Google Search Console
Rich snippets op Google
Vraag een gratis SEO-audit aan waarin we echt kijken waar de meeste
winst te behalen valt voor jouw bedrijf!