YouTube Shorts adverteren: alles wat je moet weten!

Auteur Maatwerk Online

Wist je dat er elke minuut 694 uur aan video wordt gestreamd op YouTube? En dat 40% van de wereldwijde shoppers een product heeft gekocht dat ze ontdekt hebben op YouTube? Deze laatste cijfers komen van Google en geven een indicatie hoe belangrijk het platform is geworden in de wereld.

YouTube is momenteel de populairste videostreaming website, met een enorm bereik. Daarom is het een uitstekend platform voor je advertentiecampagnes. In deze blogpost duiken we dieper in op YouTube Shorts-adverteren en laten we zien hoe je het kunt gebruiken om meer verkoop en omzet voor je bedrijf te genereren.

Short-form video Content

Op het marketing event SMX Munchen, waar we afgelopen maand aanwezig waren, sprak de CMO van Meta, Alex Schultz. In zijn lezing gaf hij zijn visie over de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende jaren. Op nummer 1? Short-form video content.

Short-form video content is al enige jaren aan een enorme opmars bezig op de social media platforms TikTok, Instagram en Snapchat. Uiteraard kan Google niet achterblijven, daarom introduceerden ze recent YouTube Shorts.

Wat zijn YouTube Shorts?

YouTube Shorts is een relatief nieuwe functie op YouTube waarmee gebruikers video’s van maximaal 60 seconden kunnen maken en delen. Het is een directe concurrent van TikTok en Instagram Reels, maar heeft enkele unieke functies die het interessant maken voor content creators en bedrijven om in te investeren.

Om te concurreren met TikTok, lanceerde YouTube Shorts waarmee gebruikers kunnen scrollen en korte video’s in één feed kunnen bekijken. Terwijl gebruikers inhoud streamen, wordt er af en toe een advertentie weergegeven tussen video’s terwijl ze scrollen. Vanwege de populariteit van deze vorm van entertainment, liggen hier natuurlijk kansen voor adverteerders.

Waarom zou je YouTube Shorts gebruiken?

YouTube adverteren is een Google Ads onderdeel dat door veel bedrijven nog niet wordt ingezet. Dat is zonde, want het adverteren op YouTube is gericht, betaalbaar en kan super effectief werken. Met het gebruik van verschillende targeting mogelijkheden kun je de juiste boodschap aan de juiste gebruiker laten zien. Vooral in combinatie met krachtige remarketing technieken van Google Ads, kun je met een minimaal budget je doelgroep online bereiken.

Je combineert dus de mogelijkheden van adverteren op YouTube met de trends die we zien van de korte-video content.

Dus waarom zou je investeren in YouTube Shorts?

  1. Groot bereik: YouTube heeft een enorm gebruikersbestand van meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand wereldwijd. Dit betekent dat je met Shorts de kans hebt om je uitingen aan een enorm publiek te laten zien;
  2. Youtube App: er is geen nieuwe app nodig voor gebruikers om Shorts te gebruiken. Shorts is volledig geïntegreerd in de YouTube-app, wat betekent dat je je Shorts-video’s kunt delen met je bestaande abonnees en volgers. Dit geeft je een enorm voordeel ten opzichte van andere platforms;
  3. Targeting mogelijkheden: YouTube Shorts maakt het ook mogelijk om gerichte advertentiecampagnes te lanceren. Binnen Google Ads zijn er eindeloos veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan demografische gegevens, in-market doelgroepen of custom intent. Bij Custom intent bereik je mensen die naar bepaalde zoekwoorden of websites surfen op Google, maar die niet op je eigen website zijn geweest;
  4. Lage concurrentie: hoewel Shorts snel groeit, is de concurrentie van adverteerders nog steeds laag in vergelijking met andere functies op YouTube. Dit betekent dat je met lage CPM/CPC een enorm bereik kan genereren;
  5. Content: adverteer je al op TikTok? Dan kun je natuurlijk dezelfde content ook inzetten voor Shorts. Dit kan voor additionele omzet zorgen.

Kortom, het uitvoeren van een YouTube Shorts-advertentiecampagne kan marketeers helpen om meer mensen te bereiken, snellere resultaten te behalen en gerichter te adverteren. Met de kracht van het algoritme van YouTube en de grote gebruikersbasis is Shorts een slimme investering voor elke content creator of bedrijf dat op zoek is naar nieuwe manieren om zijn publiek te bereiken.

Succesvol met kwalitatieve shorts

We leven in een wereld waar de aandachts-spanne van mensen steeds korter wordt en de concurrentie om hun aandacht steeds groter. Daarom moet een advertentievideo opvallen en met name direct boeien. De swipe naar de volgende video is snel gemaakt. Hoogwaardige video’s hebben de kracht om emoties op te wekken, kunnen een gevoel van herkenbaarheid bevatten, kunnen een verhaal vertellen en een blijvende indruk achter te laten bij de kijkers.

Een goed geproduceerde advertentievideo met aantrekkelijke visuals, heldere audio en een meeslepende verhaallijn kan de merkbeleving versterken. Ze kunnen daarnaast de betrouwbaarheid vergroten en het publiek overtuigen om actie te ondernemen. Probeer daarom de video niet te veel vanuit commercieel oogpunt aan te vliegen, maar probeer met content te komen die écht nuttig kan zijn voor je doelgroep. Door te investeren in een hoge kwaliteit advertentievideo, kunnen adverteerders de kans vergroten dat hun boodschap opvalt wat uiteindelijk leidt tot hogere betrokkenheid.

Adverteren met YouTube Shorts, hoe pak je dit aan?

Het is niet mogelijk om specifiek in te stellen dat jouw advertenties alleen getoond mag worden in Shorts, je kan hiervoor namelijk geen specifieke plaatsing of kanaal voor selecteren. Het is wel mogelijk om het algoritme wat bij te sturen, zodat we de kans vergroten om zichtbaarheid op Shorts te pakken. Hoe we dit doen? Lees snel verder!

1. Meld je aan of maak een Google Ads-account aan
2. Creëer een nieuwe campagne in Google Ads
3. Kies een campagnetype en doel

Nu je een nieuwe advertentiecampagne hebt gestart, is het tijd om je campagnetype te selecteren. Als je een YouTube Shorts-advertentie wilt maken, kies je Video uit de lijst met opties.

Campagnedoelen voor YouTube Shorts-advertenties:

Vervolgens kies je een campagnedoel. Je kan kiezen uit een aantal doelopties, waaronder leads, website traffic of merkbekendheid. En als je geen doel wilt selecteren, kies je gewoon de optie ‘Maak een campagne zonder doel’. Feitelijk wordt door deze keuze alleen bepaald welke instellingen direct zichtbaar zijn in de interface.

4. Selecteer je campagnedetails

De volgende stap bij het lanceren van advertenties in YouTube is het instellen van je campagnedetails. Hier kies je een campagnenaam, budget, startdatum en einddatum.

5. Stel een locatie in

Nadat de campagnedetails zijn ingesteld, kun je de locatie van de campagne instellen. Hier worden de advertenties weergegeven. Selecteer de optie YouTube-video’s om advertenties weer te geven in YouTube Shorts.

6. Kies een biedstrategie

Nu kiezen we de manier waarop het bod in de veiling tot stand komt, oftewel de biedstrategie. Er zijn een paar verschillende biedopties waaruit we kunnen kiezen, zoals:

Cost-per-view (CPV): Met CPV betaal je wanneer iemand de videoadvertentie bekijkt.

Kosten per acquisitie (CPA): Met CPA betaal je wanneer iemand een specifieke actie uitvoert, zoals klikken op je videoadvertentie.

Cost-per-mille (CPM): Met CPM betaal je voor elke duizend vertoningen die de advertentie ontvangt.

7. Kies je doelgroep

De volgende stap om video’s in YouTube Shorts te lanceren, is het kiezen van je doelgroep. Hier bepalen we direct welke strategie we hanteren van de campagne.

Met YouTube Shorts kun je als adverteerder profiteren van handige functies voor doelgroeptargeting zodat je ervoor kunt zorgen dat advertenties worden weergegeven aan de mensen die het meest waarschijnlijk producten of services zullen kopen. Je kunt demografische gegevens kiezen, zoals geslacht, leeftijd, locatie en nog veel meer.

Afhankelijk van het doel kiezen we de KPI’s waar we de campagne op afrekenen.

  1. Naamsbekendheid. Denk hierbij aan demografische, geografische of affiniteit kenmerken van je doelgroep;
  2. Prospecting. Target specifiek mensen die in de markt zijn voor een de aankoop van een bepaalde dienst of product. Deze in-market audience targeting kun je uitbreiden met een custom-intent doelgroep;
  3. Remarketing. Laat je advertenties zien aan mensen die al eerder je website hebben bezocht. Segmenteer deze websitebezoekers in verschillende lagen, zodat je aan de juiste persoon de juiste advertentie kunt laten zien.

8. Voeg video’s toe

Een van de belangrijkste stappen bij het lanceren van YouTube Shorts-advertenties is het toevoegen van je media aan je campagne.

Om ervoor te zorgen dat we voornamelijk in YouTube Shorts zichtbaar zijn, uploaden we content die geschikt is voor Shorts. Dat wil zeggen dat het verticale advertenties worden, zo sturen we de targeting wat meer richting mobiel. De video kun je uploaden in YouTube om vervolgens de video in Google Ads te selecteren.

Tip: Wil je specifieke video’s enkel voor advertentie doeleinden inzetten? Zet de video dan op verborgen wanneer je deze gaat uploaden.

9. Maak de advertenties

De laatste stap bij het lanceren van een advertentiecampagne is het maken van de advertenties. Hier selecteer je het advertentietype, advertentie-URL, call-to-action (CTA) en meer. Maak het verschil door sterke teksten en headlines te bedenken die aansluiten bij de content op je landingspagina. Nu kun je de campagne uploaden.

Kunnen wij je helpen?

Nieuwsgierig geworden naar hoe YouTube Shorts jouw bedrijf verder kunnen helpen? Heb je vragen over het instellen ervan of heeft jouw bedrijf moeite met het vinden van de juiste strategie bij het inzetten van video advertising? Wacht dan niet langer en neem contact op met de één van de SEA specialisten van Maatwerk Online.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL