Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Maar ondanks dat er veel video’s gepubliceerd worden doen weinig mensen aan het organisch beter vindbaar maken van de video’s. YouTube SEO is een ondergeschoven iets wat vaak overgeslagen wordt. Dit terwijl er enorm veel te halen valt op dit gebied. In deze blog neem ik jullie mee in de wereld van SEO voor YouTube.
YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Daarmee biedt het platform dus enorme kansen om de doelgroep met jouw merk in aanraking te laten komen. Door je huidige of toekomstige YouTube kanaal te optimaliseren en in te richten volgens de SEO-richtlijnen, vergroot je de kans dat men organisch met jouw content in aanraking komt. Er zijn hierbij natuurlijk veel verschillende metrics waarop je kunt sturen, maar uiteindelijk zetten we dit doel altijd centraal: Betere vindbaarheid en verspreiding van je video’s in zowel YouTube als Google.
Wanneer we aan de slag gaan met het optimaliseren van een YouTube kanaal volgens de SEO-richtlijnen, zullen we dat altijd doen aan de hand van de volgende vier fases:
Hieronder zullen we de vier fases kort toelichten.
Bij het opstellen het strategisch plan zullen we starten bij het maken van een 0-meting van het huidige account. Hierin maken we een analyse van de belangrijkste YouTube metrics maar bijvoorbeeld ook van organische posities van de video’s in Google.
Vervolgens zullen we het zoekgedrag van de doelgroep in kaart brengen voor zowel YouTube als relevante zoekwoorden in Google. Voor YouTube zullen we hierbij puur kijken naar de zoekopdrachten die gedaan worden. Voor Google kijken we in eerste instantie welke zoekwoorden relevant zijn en vervolgens maken we de analyse bij welke van deze zoekwoorden daadwerkelijk video’s in de zoekresultaten staan. Mocht er nog geen YouTube kanaal aanwezig zijn, dan zal dit het startpunt zijn voor het opstellen van het strategisch plan.
Deze fase is afgerond wanneer de 0-meting is uitgevoerd, het zoekgedrag in kaart is gebracht, de belangrijkste zoekwoorden gemapt zijn aan playlists en video’s en de KPI’s zijn opgesteld.
In deze fase zullen de bevindingen uit de eerste fase daadwerkelijk toegepast worden op het YouTube kanaal. Dat wil zeggen dat het kanaal, de playlists en de video’s geoptimaliseerd zullen gaan worden. Eerst zal de structuur van het kanaal aangepast worden. Welke playlists hebben we nodig om in te spelen op het zoekgedrag van de doelgroep en welke video’s zijn daaraan gerelateerd. Als de structuur staat zullen de playlist van een geoptimaliseerde titel en omschrijving worden voorzien. Ook de video’s gaan op de schop en zullen voorzien worden van onder andere een geoptimaliseerd titel, description, keyword tags en transcriptie.
Indien er nog geen kanaal aanwezig is, zal het account aangemaakt worden en de structuur worden neergezet.
De kanaaloptimalisaties zijn in te delen in drie categorieën, namelijk:
Bij het optimaliseren van het kanaal zelf optimaliseren we de volgende zaken:
Bij het optimaliseren van de playlist zullen we de volgende zaken aanpassen:
Bij het optimaliseren van de video’s zullen we de volgende zaken aanpakken:
Nu de structuur van het kanaal staan en de inhoudt geoptimaliseerd is, zullen we een contentplan uitwerken. In overleg met de klant zullen we op basis van het uitgevoerde zoekwoordonderzoek en plan opstellen met nieuw te ontwikkelen video’s.
Daarnaast zullen we templates en richtlijnen opstellen die in de toekomst gebruikt kunnen worden wanneer er nieuwe video’s toegevoegd gaan worden aan het kanaal. Op deze manier kan de kwaliteit binnen de organisatie gewaarborgd worden.
In het strategisch plan zijn de belangrijkste KPI’s vormgegeven. Nu de belangrijkst optimalisaties zijn doorgevoerd is het zaak om deze KPI’s meetbaar te maken. Dit zullen we doen in YouTube Analytics en in Google Analytics. Indien gewenst zullen we de data samenbrengen in een marketing dashboard.
Voor YouTube SEO kennen we een heel aantal metrics waarop de performance van het kanaal inzichtelijk gemaakt kan worden. Deze metrics kunnen in een aantal groepen ingedeeld worden. Hieronder een overzicht van de belangrijkste KPI groepen en bijbehorende metrics.
Naast deze metrics zullen we natuurlijk ook de organische posities van video’s in zoekmachines doormeten. Daarnaast brengen we inzichtelijk hoeveel klikken er vanuit de video’s en het kanaal naar de website gegenereerd zijn. Op deze manier zijn er dus veel mogelijke factoren waarop we de performance van het kanaal kanaal kunnen doormeten.
Het is geen geheim dat YouTube SEO vaak het ondergeschoven kindje is. Toch valt er veel te halen. Zeker met de bovenstaande tips ga je alles uit je YouTube SEO strategie halen. Wil je dat we ook eens meekijken naar jouw YouTube kanaal? Neem dan contact op met één van onze SEO-collega’s. We onderzoeken graag of SEO uitbesteden iets voor jouw bedrijf is.
Frank van Dijk
21 nov 2024
Alanah van der Windt
14 okt 2024
Jeroen Deuze van Maatwerk Online
25 jul 2024