Web Stories Google: wat is het en hoe zet je dit in?

Heb je het al gehoord van Google en Web Stories? Google gaat ook Web Stories inzetten. . Ja echt! In deze blog neem ik je mee in deze nieuwe feature, die op het moment voor een groot deel nog in de bèta fase zit, maar waar we we al l het een en ander mee kunnen doen. En ja, het is ook interessant voor SEO en SEA. Say what?!

De belangrijkste informatie over Google Web Stories op een rij

Het is vergelijkbaar met andere social media Stories die we kennen. De Instagram en Snapchat stories bijvoorbeeld. Het is een slideshow in de vorm van visuele-, met tekstuele content die je deelt om meer bezoekers naar je website te trekken. Het verschil met Google Stories is dat deze vooral bedoelt zijn om je organische vindbaarheid te verbeteren. Dat is je vindbaarheid in Google. Ook is deze content blijvende content, i.p.v. content die na een X aantal uren verdwijnt.

De Google Web Stories is ontwikkeld met AMP (Accelerated Mobile pages) en wordt gebruikt op smartphones. Op dit moment zit de feature nog in de bèta fase en zal waarschijnlijk eind zomer 2021 beschikbaar zijn. Nog even geduld dus.

Waarom ook jij Web Stories wilt gaan gebruiken

Inmiddels surft meer dan de helft van internetgebruikers via hun smartphone. Deze feature is dus volledig gericht op smartphonegebruikers. Ook laden de stories enorm snel, omdat ze ontwikkeld zijn met een AMP. De Web Stories hebben een snelle laadtijd, zijn visueel aantrekkelijk en bevatten niet te veel info.

Wat zijn de voordelen?

Misschien denk je wel: ‘Waarom is dit nodig in een zoekmachine?’, ‘Hebben we hier niet al genoeg van op social media platforms?’. Het is voor SEO specialisten een vernieuwende manier om kwalitatieve informatie over te brengen op de doelgroep. En dit kan met een Google Web Story op een snellere, makkelijkere en erg creatieve manier.

Het is voor ons SEO specialisten makkelijk te maken en het is goed te indexeren. Verder deel ik hieronder nog een aantal voordelen:

  1. Je verhoogt je kans op een betere SEO positie. Een Google Web Story wordt namelijk geïndexeerd, je kunt structured data toepassen en links in de slides verwerken;
  2. Content via Stories is aantrekkelijker dan een lap tekst op een webpagina;
  3. De boodschap van Web Stories blijft beter hangen, omdat het vaak interactieve content is;
  4. Iedere Google Story heeft een eigen URL waardoor ze op meerdere apps en pagina’s gebruikt kunnen worden;
  5. Ideale manier om mobiele gebruikers naar je website te trekken. Het is niet meer nodig om op desktop versie lappen tekst te lezen.

Hoe werken Web Stories eigenlijk?

Er zijn oneindig veel mogelijkheden, denk aan visuele content in de vorm van foto’s, video’s, audio of tekst. Houd er rekening mee dat een filmpje van ongeveer 10 seconden het beste werkt. Te lange video’s werken hier averechts. Web Stories geeft je de mogelijkheid om maximaal 30 Stories (pagina’s) te delen. Het beste is om af te wisselen tussen 10 en 20 stories om je bezoekers niet te spammen. Zoals eerder benoemd is deze feature speciaal gebouwd voor smartphone gebruikers en toont daarom altijd verticaal beeld.

Web Stories en SEO; Hoe zit dit precies?

We weten nu dat Google Web Stories een ideale features is voor SEO. Dit betekent echter niet dat je met een mooie Web Story direct bovenaan in de zoekopdrachten (SERP) zichtbaar bent.

Er zijn een aantal tips waarmee je jouw Google Web Story SEO proof maakt:

  • Structured data: je content wordt beter begrepen door Google wanneer je structured data toevoegt aan je story;
  • Beperk affiliate links: wil je een bezoeker verwijzen naar een andere website? Gebruik dan maar één affiliate link per verhaal;
  • Aantal slides/stories: Google raad aan om tussen de 5 tot maximaal 10 a 20 stories toe te voegen;
  • Titel lengte: houd een maximum van 40 tekens aan;
  • Tekstlengte: houd een maximum aan van 200 tekens per slide/story/pagina;
  • Gebruik altijd verticaal gefilmde video’s;
  • Je kunt de Stories toevoegen aan de XML sitemap van je website;
  • Linkbuilding: link vanuit de story naar je eigen website en andersom.
  • AMP-test: met de AMP-tester van Google kun jij je story testen zodat je zeker weet dat de stories goed geïndexeerd worden.

Web Stories en SEA

Voor Google Ads is er op het gebied van Google Web Stories nog niet veel bekend. Hieronder wat meer informatie van wat er nu mogelijk is:

  • Met Ad Manger kun je gesponsorde stories inzetten om de doelgroep te bereiken. Ook deze functie zit nog in de bèta fase.
  • Momenteel alleen de mogelijkheid om te linken naar andere stories;
  • Gebruik een call to action button zodat je bezoekers naar je website kunnen gaan. Je kunt in deze button een affiliate link verwerken.

Waar worden Web Stories getoond?

Web Stories zijn indexeerbaar en worden getoond in de zoekresultaten van Google. de zoekresultaten en in andere landen zijn de Stories ook al zichtbaar in Google Afbeeldingen en Google Discover. Je kunt de Stories herkennen aan het witte icoontje:

Hoe zien Google web stories eruit

Let op! Omdat de feature nog volop in de bèta fase zit zien we hier nog weinig van terug in de zoekopdrachten. Ook zien we dat er nog veel errors getoond worden. We adviseren hier zeker al mee aan de slag te gaan, zodat je met de live versie precies weet hoe de plugin werkt en hoe je de feature het best kunt inzetten.

De Google Web Stories plugin van WordPress

De plugin zit momenteel nog in de bèta fase. Zo zijn opties om animaties en bijlagen aan je stories toe te voegen nog niet mogelijk. De plugin zal eind zomer 2021 beschikbaar zijn met alle functies. De plugin moet momenteel handmatig gedownload worden.

Hoe werkt de plugin?

Wanneer je de plugin hebt geïnstalleerd kun je direct aan de slag met Google Stories. Zo kun je allereerst kiezen uit een van de voorgestelde templates. In de editor zie je alle functies die momenteel beschikbaar zijn. Je kunt hierbij denken aan functies zoals:

  • Afbeeldingen toevoegen;
  • Filmpjes uploaden;
  • Tekst en vormen gebruiken.

Bovenstaande functies kun je naar het concept slepen en vervolgens kun je aan de slag gaan met de opmaak van je story.

Ik heb geen WordPress website, wat nu?

Via Je kunt hier kiezen uit diverse templates die je kunt opvullen met eigen content. Je verbindt je domein met de template en je kunt de Story online plaatsen.

Wanneer kan ik het best beginnen met Google Web Stories?

Zo snel mogelijk! Het is nog niet volledig af, waardoor we zien dat erg weinig bedrijven hier gebruik van maken. Door alvast kennis op te doen kun je in de zomer goed voorbereid met de plugin werken. Je verhoogt hiermee ook kansen om sneller en makkelijker hoger gerankt te worden door Google zodra Google de feature definitief live zet.

Google web stories live voorbeeld

Zo zet je Web Stories in op WordPress  

Ben jij benieuwd hoe de Google Web Story plugin werkt? Neem dan gerust contact met mij op! Ik kijk graag met je mee. ?

Om alvast kennis te maken met de plugin delen we hieronder een kort stappenplan:

  • Je hebt de WordPress-plugin gedownload en geïnstalleerd
  • Klik in het linker menu op ‘Create new story’ en geef de story een titel
Create new Story Google Web Stories
  • In de eerste slide kun je een foto of video uploaden. Dit doe je m.b.v. het linkermenu. Ook kun je vormen en een tekst toevoegen. Je kunt ervoor kiezen de foto of video ergens in de slide te plaatsen, maar met de optie ‘set as background’ kun je het als achtergrond instellen. Verder kun je ook een kleur kiezen die je als achtergrond gebruikt.
Achtergrond instellen Google Web Stories
  • Je kunt nu tekst plaatsen en deze zo invullen zoals je zelf wilt:
Tekst in Google Web Stories toevoegen
  • In het rechtermenu kun je doorlinken naar je eigen website.
  • In het rechtermenu ga je vervolgens naar ‘document’ waar je de zichtbaarheid, auteur, logo en cover image kiest. Met de optie ‘excerpt’ kun je ook een samenvatting toevoegen van je story. Hiermee kan je story nog beter getoond worden in de zoekresultaten.
  • Je kunt ervoor kiezen dat de lezer automatisch doorgestuurd wordt naar de volgende slide, maar je kunt ook kiezen dat de lezer handmatig moet doorklikken naar de volgende slide. Dit doe je bij de optie ‘Page advancement’.
  • Publish

Let op! De plugin heeft geen invloed op de laadtijd van jouw website. In de AMP-tester kun je controleren of alles werkt en of de story indexeerbaar is.

Toffe voorbeelden van het toepassen van Web Stories

Om je een beter beeld te geven bij het idee van Stories in Google heb ik hieronder wat voorbeelden in drie totaal verschillende branches:

  1. Tandarts – dienst promoten
    Jouw tandarts richt zich op regio Rotterdam. In een web story vertel jij en de tandarts hoe een spreekuur eruit ziet. Het zoekwoord tandarts en tandarts Rotterdam verwerk je in de stories. In de laatste slide plaats je een link naar de pagina met meer informatie over het spreekuur en het maken van een afspraak.
  2. Bouwbedrijf – producten promoten
    Als bouwbedrijf heb je in bepaalde maanden veel klanten die een project willen starten (lees: vaak in de lentemaanden) en meer informatie willen over het werk wat uitgevoerd moet worden. Je plaatst voor je klant een web story waarin je een korte presentatie geeft over bepaalde producten die gebruikt kunnen worden tijdens een bouwproject (bijvoorbeeld sab profiel: geïsoleerde gevelpanelen)
  3. Marketeer – opvallen in Google
    Je hebt een blog geschreven over een onderwerp waar al vaker blogs over zijn geschreven of waar de concurrentie hoog is. Met een Google Web Story val je meer op in de zoekresultaten.