Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Heb je het al gehoord van Google en Web Stories? Google gaat ook Web Stories inzetten. . Ja echt! In deze blog neem ik je mee in deze nieuwe feature, die op het moment voor een groot deel nog in de bèta fase zit, maar waar we we al l het een en ander mee kunnen doen. En ja, het is ook interessant voor SEO en SEA. Say what?!
Het is vergelijkbaar met andere social media Stories die we kennen. De Instagram en Snapchat stories bijvoorbeeld. Het is een slideshow in de vorm van visuele-, met tekstuele content die je deelt om meer bezoekers naar je website te trekken. Het verschil met Google Stories is dat deze vooral bedoelt zijn om je organische vindbaarheid te verbeteren. Dat is je vindbaarheid in Google. Ook is deze content blijvende content, i.p.v. content die na een X aantal uren verdwijnt.
De Google Web Stories is ontwikkeld met AMP (Accelerated Mobile pages) en wordt gebruikt op smartphones. Op dit moment zit de feature nog in de bèta fase en zal waarschijnlijk eind zomer 2021 beschikbaar zijn. Nog even geduld dus.
Inmiddels surft meer dan de helft van internetgebruikers via hun smartphone. Deze feature is dus volledig gericht op smartphonegebruikers. Ook laden de stories enorm snel, omdat ze ontwikkeld zijn met een AMP. De Web Stories hebben een snelle laadtijd, zijn visueel aantrekkelijk en bevatten niet te veel info.
Misschien denk je wel: ‘Waarom is dit nodig in een zoekmachine?’, ‘Hebben we hier niet al genoeg van op social media platforms?’. Het is voor SEO specialisten een vernieuwende manier om kwalitatieve informatie over te brengen op de doelgroep. En dit kan met een Google Web Story op een snellere, makkelijkere en erg creatieve manier.
Het is voor ons SEO specialisten makkelijk te maken en het is goed te indexeren. Verder deel ik hieronder nog een aantal voordelen:
Er zijn oneindig veel mogelijkheden, denk aan visuele content in de vorm van foto’s, video’s, audio of tekst. Houd er rekening mee dat een filmpje van ongeveer 10 seconden het beste werkt. Te lange video’s werken hier averechts. Web Stories geeft je de mogelijkheid om maximaal 30 Stories (pagina’s) te delen. Het beste is om af te wisselen tussen 10 en 20 stories om je bezoekers niet te spammen. Zoals eerder benoemd is deze feature speciaal gebouwd voor smartphone gebruikers en toont daarom altijd verticaal beeld.
We weten nu dat Google Web Stories een ideale features is voor SEO. Dit betekent echter niet dat je met een mooie Web Story direct bovenaan in de zoekopdrachten (SERP) zichtbaar bent.
Er zijn een aantal tips waarmee je jouw Google Web Story SEO proof maakt:
Voor Google Ads is er op het gebied van Google Web Stories nog niet veel bekend. Hieronder wat meer informatie van wat er nu mogelijk is:
Web Stories zijn indexeerbaar en worden getoond in de zoekresultaten van Google. de zoekresultaten en in andere landen zijn de Stories ook al zichtbaar in Google Afbeeldingen en Google Discover. Je kunt de Stories herkennen aan het witte icoontje:
Let op! Omdat de feature nog volop in de bèta fase zit zien we hier nog weinig van terug in de zoekopdrachten. Ook zien we dat er nog veel errors getoond worden. We adviseren hier zeker al mee aan de slag te gaan, zodat je met de live versie precies weet hoe de plugin werkt en hoe je de feature het best kunt inzetten.
De plugin zit momenteel nog in de bèta fase. Zo zijn opties om animaties en bijlagen aan je stories toe te voegen nog niet mogelijk. De plugin zal eind zomer 2021 beschikbaar zijn met alle functies. De plugin moet momenteel handmatig gedownload worden.
Wanneer je de plugin hebt geïnstalleerd kun je direct aan de slag met Google Stories. Zo kun je allereerst kiezen uit een van de voorgestelde templates. In de editor zie je alle functies die momenteel beschikbaar zijn. Je kunt hierbij denken aan functies zoals:
Bovenstaande functies kun je naar het concept slepen en vervolgens kun je aan de slag gaan met de opmaak van je story.
Via Je kunt hier kiezen uit diverse templates die je kunt opvullen met eigen content. Je verbindt je domein met de template en je kunt de Story online plaatsen.
Zo snel mogelijk! Het is nog niet volledig af, waardoor we zien dat erg weinig bedrijven hier gebruik van maken. Door alvast kennis op te doen kun je in de zomer goed voorbereid met de plugin werken. Je verhoogt hiermee ook kansen om sneller en makkelijker hoger gerankt te worden door Google zodra Google de feature definitief live zet.
Ben jij benieuwd hoe de Google Web Story plugin werkt? Neem dan gerust contact met mij op! Ik kijk graag met je mee. ?
Om alvast kennis te maken met de plugin delen we hieronder een kort stappenplan:
Let op! De plugin heeft geen invloed op de laadtijd van jouw website. In de AMP-tester kun je controleren of alles werkt en of de story indexeerbaar is.
Om je een beter beeld te geven bij het idee van Stories in Google heb ik hieronder wat voorbeelden in drie totaal verschillende branches:
Jeroen Deuze
25 jul 2024
02 jul 2024
Frank van Dijk
14 mei 2024