Waze Ads, een verborgen parel in de online marketingwereld.

Auteur Ender Ozcam

Zachtjes aan beginnen steeds meer bedrijven vooruit te kijken in deze tijd van crisis. Stiekem worden de marketingplannen al gemaakt voor het moment waarop de maatregelen definitief versoepeld worden en mensen weer vrij naar buiten mogen. Naast de gebruikelijke kanalen zoals Facebook, Instagram en Google, kan het daarbij interessant zijn om eens te kijken of Waze Ads iets voor je marketingstrategie is. Wat zijn dat eigenlijk, Waze Ads? Waze is een veelgebruikte navigatie app waar je als bedrijf ook op kunt adverteren. Het doel hiervan? Meer bezoeken voor jouw fysieke locatie. In dit blog nemen we je mee en vertellen we hoe jij kunt starten met Waze Ads, wat de mogelijkheden zijn en welke voor-en nadelen het platform kent. Lees daarom snel verder!

Wordt Waze Ads wel gebruikt in Nederland?

Het aantal gebruikers van Waze in Nederland wordt geschat op ongeveer 600.000. Hoewel de doelgroep dus niet zo gek groot is, betekent dit ook dat er minder concurrentie is. Weinig bedrijven maken nog gebruik van de advertentiemogelijkheden binnen dit platform, dus als jij je wilt onderscheiden van je concurrent is het zeker de moeite waard om hier eens mee te testen.

Voor welke bedrijven is Waze Ads interessant?

Waze Ads is interessant voor bedrijven met een fysieke locatie. Dit kan bijvoorbeeld een winkel, een restaurant of een sportschool zijn. Het doel van Waze Ads is immers om meer mensen naar je fysieke locatie te lokken, dus leads en online verkopen genereren via Waze Ads is geen optie. Hoe meer locaties je hebt, des te interessanter het natuurlijk is. Desalniettemin kun je ook al aan de slag met Waze Ads wanneer je slechts één fysieke locatie hebt.

Wat zijn de advertentiemogelijkheden?

Er zijn globaal 4 advertentietypen binnen Waze Ads, waarvan de Waze Zero Speed Takeover het meest interessant is. Hieronder nemen we iedere advertentiemogelijkheid met je door:

Waze branded pins

Dit zijn de simpelste advertenties binnen Waze Ads. Wanneer iemand gebruik maakt van Waze ziet diegene langs de route digitale billboards verschijnen. Uiteraard is dit enkel in de buurt van de locatie waarop wordt geadverteerd.

Waze Promoted Search

Wanneer een gebruiker van Waze Ads een locatie opzoekt om naar te navigeren, verschijnt er een advertentie bovenaan de resultaten van jouw bedrijf. Je kunt dit vergelijken met wanneer je in Google zoekt, je allereerst advertenties ziet en daarna de organische zoekresultaten.

Waze Zero Speed Takeover

Dit is wellicht de meest aantrekkelijkste advertentiemogelijkheid binnen Waze Ads. Wanneer een gebruiker minstens 4 seconden stilstaat, wordt het scherm ‘overgenomen’ met een advertentie van jouw bedrijf die écht in het oog springt. Dit kan bijvoorbeeld getoond worden wanneer iemand in de file staat of wacht voor een stoplicht.

Waze Nearby Arrow

Dit is een advertentiemogelijkheid waarbij er in de buurt interessante locaties worden getoond wanneer iemand de applicatie opstart. Dit is dus meer een suggestie mogelijkheid van Waze Ads.

Wat als iemand mijn advertentie via Waze Ads ziet?

Wanneer iemand je advertentie ziet kan de gebruiker er uiteraard voor kiezen om hier meteen naartoe te navigeren. Echter is de kans groot dat de gebruiker al een bepaald doel had, zoals bijvoorbeeld een bezoekje aan familie of vrienden. Daarom is er ook de mogelijkheid om jouw locatie eenvoudig te bewaren voor later, zodat de gebruiker hier in de toekomst alsnog naar kan navigeren.

Wat is een conversie?

Anders dan bij bijvoorbeeld Google Ads, is een conversie bij Waze Ads echt een bezoek aan je locatie. Dit wordt gemeten via de GPS-tracking van de app.

Wat zijn de voor- en nadelen van Waze Ads

Naast het feit dat Waze Ads ervoor zorgt dat meer potentiële klanten jouw locatie bezoeken, heeft het nog meer voordelen. Zo kun je al met een relatief klein budget starten en is de concurrentie laag:

  • Je kunt al starten met adverteren wanneer je één fysieke locatie hebt;
  • Adverteren kan al vanaf €2 per dag;
  • De concurrentie is een stuk lager dan bij andere locatie advertising platforms.

Toch zijn er ook een aantal nadelen, voornamelijk voor kleinere adverteerders zijn de mogelijkheden soms nog wat beperkt:

  • Pas bij een dagbudget vanaf €100 per dag kun je gebruik maken van alle advertentiemogelijkheden waaronder de ‘zero speed takeover’;
  • Advertentieplanning op basis van tijd kan pas bij een budget vanaf €100 per dag.

Adverteren met Waze Ads

Lijkt het jou interessant om aan de slag te gaan met Waze Ads en dus meer traffic te genereren naar je fysieke locatie? Neem dan eens vrijblijvend contact op en ontdek de mogelijkheden die er zijn! Zoals in dit blog beschreven staat kun je al met een klein budget beginnen met adverteren in Waze Ads.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL