Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Stel je voor dat je een plaats waar je nog nooit bent geweest probeert te vinden, zonder een kaart of instructies. Dan zou het best lastig zijn om er te komen toch?
Het zal je misschien verbazen dat zoekmachines, hoe krachtig ze ook mogen lijken, hier ook moeite mee hebben. Gelukkig is er een manier om een ’kaart’ in hun handen te leggen en ze in de goede richting te wijzen. Dit doen we met XML-sitemaps, een handige maar vaak verkeerd begrepen tool.
Wat zijn XML-sitemaps precies, wat is de betekenis van sitemaps voor SEO en is het nodig om een XML-sitemap te maken voor jouw website? Vandaag gaan we al deze vragen en meer behandelen.
Een XML-sitemap is simpel gezegd een lijst met alle URL’s van een website. Zie het als een stappenplan om zoekmachines te vertellen welke inhoud beschikbaar is (en hoe deze te bereiken is). XML staat voor Extensible Markup Language en is een soort Google Maps voor Google.
Een XML-sitemap ziet er als volgt uit:
Om te begrijpen wat een XML-sitemap is, is het eerst goed om te weten hoe zoekmachines pagina’s vinden. Ze gebruiken bots, ook wel crawlers genoemd, om het web te doorzoeken en relevante resultaten te vinden.
Soms vertraagt de enorme hoeveelheid inhoud op het internet de crawler echter en wordt het voor de zoekmachine moeilijk om een bepaalde pagina op een website te vinden.
In het bovenstaande voorbeeld vindt een zoekmachine alle negen pagina’s in een sitemap met één bezoek aan het XML-sitemapbestand.
Op de website zal de crawler door vijf interne links moeten springen om pagina 9 te vinden.
Het is de taak van een XML-sitemap om crawlers van zoekmachines te vertellen waarnaar ze op de site moeten kijken. Het is een tekstbestand dat alle URL’s op een website beschrijft.
Als het correct is gemaakt, zorgt het voor efficiënter crawlen, wat betekent dat zoekmachines de pagina’s sneller kunnen vinden. Dit vermogen van een XML-sitemap om crawlers te helpen bij snellere indexering, is vooral belangrijk voor websites die:
XML-sitemaps helpen je om zoekmachines op de hoogte te houden van wijzigingen in een website, met name wanneer er een nieuwe pagina wordt toevoegt of een oude pagina wordt verwijderd. Ze hebben mogelijk ook extra informatie over elke URL, zoals wanneer deze voor het laatst is bijgewerkt, hun belang en of er andere versies in verschillende talen bestaan.
Houd er rekening mee dat een XML-sitemap maken geen garantie biedt dat zoekmachines een pagina zullen crawlen en indexeren. Het is wel een uitstekende manier om de kans op indexatie te vergroten.
Hoewel HTML misschien het eerste bestandstype is dat in je opkomt, is het mooie van XML-sitemaps dat ze verschillende bestandstypen ondersteunen. Je kunt een XML-sitemap aanpassen om specifieke inhoud op een site op te nemen, zoals:
Welke inhoud je precies toevoegt aan een XML-sitemap hangt af van de informatie op een website en welk publiek de website probeert te bereiken.
Maar welk effect hebben XML-sitemaps op SEO? Vreemd genoeg kom je zelden XML-sitemaps tegen op een lijst met best practices voor SEO. Toch gebruiken slimme website-eigenaren XML-sitemaps om hoger te scoren in zoekmachines.
Website-eigenaren doen dit omdat XML-sitemaps ervoor zorgen dat een website correct scoort op de resultatenpagina. XML-sitemaps verbeteren de posities van websites, dus kunnen ze ook andere SEO factoren verbeteren. De website wordt zichtbaar voor een groter aantal gebruikers, waardoor er meer bezoekers naar de pagina komen. Het beste van deze SEO-strategie is dat alle grote zoekmachines sitemaps herkennen, wat betekent dat je het werk maar één keer hoeft te doen.
Het antwoord is nee! Technisch heb je er geen nodig. Of je nu een sitemap hebt of niet, je website zal naar behoren functioneren en zoekmachines zullen je pagina crawlen en indexeren. Bovendien hebben sitemaps niets te maken met ranking factoren, dus je ranking wordt niet beïnvloed als je er geen hebt.
Waar ze van pas komen, is voor indexering. Zoals ik hierboven al vermeldde, vertraagt de enorme hoeveelheid inhoud op het internet de zoekmachines soms. Hoewel zoekmachines meer dan in staat zijn pagina’s te vinden zonder sitemap, versnelt deze tool het crawlproces.
De support pagina van Google geeft enkele voorbeelden van websites die mogelijk een sitemap nodig hebben:
Uitgebreide websitesGoogle-webcrawlers zien nieuwe of recent bijgewerkte pagina’s op grote sites vaak over het hoofd.
Websites met grote archieven die geïsoleerd of niet goed aan elkaar gekoppeld zijnDoor pagina’s te vermelden die niet van nature naar elkaar verwijzen in een sitemap, kan Google ze beter bijhouden.
Nieuwe websites met slechts een paar externe verwijzingen
Als er geen andere sites naar de website linken, kan het voor webcrawlers een uitdaging zijn om deze te vinden, aangezien ze het web doorzoeken door links van pagina naar pagina te volgen.
Websites die structured data gebruikenDoor voor deze websites een sitemap aan te maken, kan Google bij het zoeken rekening houden met aanvullende informatie.
Hoewel het duidelijk is dat sommige sites meer baat hebben bij een sitemap dan andere, zijn ze wel gunstig voor de meeste webpagina’s. Elke website-eigenaar wilt natuurlijk dat Google zijn meest fundamentele pagina’s snel vindt en weet wanneer ze voor het laatst updates hebben ontvangen. Er zijn een paar uitzonderingen.
In de volgende gevallen heeft een website mogelijk geen sitemap nodig:
De website is kleinKlein wordt in dit geval gedefinieerd als minder dan 500 pagina’s.
De website maakt gebruik van een eenvoudige hostingservicePlatformen zoals Wix of Blogger maken vaak automatisch sitemaps, wat betekent dat je niets hoeft te doen om van deze tool te profiteren. Op de informatiepagina van de service kun je er achter komen of sitemaps automatisch worden gegenereerd. Als dat niet het geval is, vind je hier wel vaak tips voor het maken van een sitemap.
De website heeft veel interne linksAls een website intern goed is gelinkt, kan Google alle relevante pagina’s op deze site vinden. Wij adviseren elke pagina binnen twee klikken vanaf de homepagina bereikbaar te maken. Hierbij werken wij met onderstaande interne link structuur:
Homepagina –> Categorie pagina –> Subcategorie pagina
De website bevat weinig mediabestanden of nieuwspagina’s die je wilt indexerenIn dit geval is een sitemap vaak niet nodig.
Nu is het tijd om te praten over best practices voor sitemaps voor SEO. Hoe kies je welke pagina’s je in je XML-sitemap wilt plaatsen? De beste manier is door de relevantie van een bepaalde URL in overweging te nemen. Denk aan de bezoeker: als hij op die URL terechtkomt, is dat dan een relevant resultaat voor hem? Wil je dat ze daar landen? Als het antwoord nee is, moet die URL waarschijnlijk buiten de XML-sitemap blijven.
Laten we eens kijken naar een paar specifieke voorbeelden als het gaat om praktische tips voor SEO-sitemaps.
Media + afbeeldingen
Een XML-sitemap gebruiken voor “media” of “afbeeldingen” is over het algemeen zinloos. De reden hiervoor is dat de media of afbeeldingen waarschijnlijk al gebruikt worden op pagina’s en berichten. Dit betekent dat ze al zijn opgenomen in de ‘post’- of’ pagina’-sitemap. Het heeft geen zin om voor deze items een aparte sitemap te maken.
Er is een uitzondering op deze regel, namelijk voor website-eigenaren die met afbeeldingen werken. Mensen zoals fotografen of digitale adverteerders kunnen baat hebben bij een aparte XML-sitemap voor afbeeldingen en media.
Een blog
Een blog eigenaar wil dat Google berichten snel oppikt, zodat deze de doelgroep bereiken wat kan leiden tot meer website bezoek. In dit geval is het een uitstekend idee om vanaf het begin een XML-sitemap te maken.
Maak eerst een aantal berichten, categorieën voor deze berichten en enkele tags. Wanneer de overzichtspagina’s van de tag nog geen content bevatten, moet je de URL’s van de tag uit de sitemap laten totdat je meer inhoud hebt. De tagpagina’s moeten ‘no index, follow’ zijn, zodat gebruikers ze niet in zoekresultaten kunnen vinden.
Nadat je een sitemap hebt aangemaakt wil je deze naar Google verzenden. Deze laatste stap is cruciaal maar gelukkig wel erg eenvoudig via Google Search Console.
XML-sitemap indienen via Google Search Console:
Het overzicht van alle sitemaps die je hebt ingediend, inclusief relevante gegevens over de website, zijn hier zichtbaar. Het overzicht vertelt bijvoorbeeld hoeveel URL’s Google heeft gevonden in de sitemap, of dat Google deze überhaupt heeft gecrawld. Let op! Het kan een paar dagen of zelfs weken duren voordat Google de site begint te crawlen.
Jeroen Deuze
25 jul 2024
02 jul 2024
Frank van Dijk
14 mei 2024