Wat is een Copywriter?

Auteur Eileen Jaquet

We komen dagelijks in aanraking met verschillende reclame-uitingen. Organisaties proberen zichzelf via verschillende manieren te promoten bij de doelgroep, met als doel een bepaalde actie teweeg te brengen. Dit zien we vaak terug in goed geschreven, relevante én waardevolle teksten met een duidelijke boodschap. Maar het schrijven van zo’n tekst doe je niet zomaar even: het vergt enige kennis en een creatieve blik. Dit kun je dan ook het beste overlaten aan een copywriter. Toch weten veel mensen niet wat een copywriter is en wat voor werk een copywriter doet. Ik vertel je daarom graag meer over dit bijzondere beroep!

Wat doet een copywriter?

Vertellen wat een copywriter doet behoeft vaak enige tekst en uitleg. Zo heeft het beroep niks te maken met kopiëren of auteursrecht (copyright). Een copywriter is juist iemand die commerciële teksten schrijft met een specifiek doel.

De teksten die een copywriter schrijft moeten vaak een bepaald publiek overtuigen en ertoe aanzetten om een product of dienst te kopen. Het kan ook zo zijn dat de tekst het doel heeft om de naamsbekendheid van een bepaald merk of een organisatie te vergroten. Dit doel kan per tekst verschillen en hangt af van de opdrachtgever waar de tekst voor geschreven moet worden.

Copywriters schrijven vaak teksten voor op websites, blogartikelen, folders, brochures, e-mailings, advertenties, nieuwsbrieven of andere wervende teksten. De teksten die een copywriter schrijft worden ook wel ‘copy’ genoemd. Goede copy moet dus de interesse wekken van de doelgroep én duidelijk communiceren wat een product of dienst inhoudt.

Het verschil tussen een copywriter en tekstschrijver

Veel mensen verwarren een copywriter met een tekstschrijver. In principe zijn deze beroepen hetzelfde, want het gaat ten slotte om het schrijven van teksten, toch? Hoewel deze gedachtegang heel logisch klinkt, zijn er toch een aantal duidelijke verschillen.

Een tekstschrijver is namelijk meer een overkoepelende term en betreft voornamelijk het schrijven van zakelijke en informatieve teksten.

Copywriting daarentegen kan gezien worden als een specialisme binnen het schrijven van teksten, waarbij de focus vooral ligt op het bewerkstelligen van een actie bij de lezer en niet enkel bij de grammatica of spelling van een tekst.Eigenlijk valt alles wat te maken heeft met het maken van reclame voor een bedrijf of merk onder het vakgebied van een copywriter. Als copywriter moet je dus beschikken over hele andere capaciteiten dan een tekstschrijver.

Het vak vraagt om meer creativiteit en het vermogen om overtuigende teksten te schrijven. Hierbij komen verschillende specialisaties kijken, zoals kennis over marketing en consumentengedrag én het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde content, waarmee je de vindbaarheid van de tekst in zoekmachines vergroot.

Het belang van een copywriter

Een copywriter is van groot belang voor een organisatie. Voor zowel online als offline reclame-uitingen kan een copywriter erg waardvol zijn. De kracht van je merk wordt namelijk mede bepaald door goede copy.

Een copywriter zorgt ervoor dat jouw verhaal op een aantrekkelijke manier wordt verteld, waarmee je een goede eerste indruk achterlaat. Dit resulteert in meer bezoekers op je website, downloads, pageviews, offerte-aanvragen, noem het maar op.

Het aanbod voor de consument is tegenwoordig zo groot, dat zij een overload hebben aan informatie. Hierdoor is het voor organisaties lastiger om de aandacht vast te houden, aangezien de spanningsboog van de consument ook steeds korter wordt. Als zij niet meteen vinden wat ze zoeken, gaan ze snuffelen bij de concurrent.

Het is daarom belangrijk dat je de boodschap en visie snel en helder duidelijk kunt maken. Een goede copywriter helpt jou dan ook om eruit te springen en op te vallen bij de doelgroep. Je hebt ten slotte maar één kans om een potentiële klant te overtuigen!

Waar werkt een copywriter?

Copywriters kunnen bij verschillende organisaties in dienst zijn. Meestal werkt een copywriter bij een reclame-, marketing-, PR-, media- of communicatiebureau. Hierbij maken zij vaak onderdeel uit van het marketing- en salesteam en werken zij nauw samen met andere collega’s aan een bepaald project of gezamenlijk doel. Zo zie je bijvoorbeeld vaak dat een copywriter samenwerkt met een grafisch vormgever, art director of een SEO specialist.

Het kan ook zomaar zo zijn dat organisaties niet beschikken over eigen tekstschrijvers of teksten nodig hebben met specifieke kenmerken. In dit geval kunnen zij een externe copywriter inhuren.

Veel copywriters beginnen namelijk zelf een bedrijfje en gaan aan de slag als freelancer. Ze werken dan mee aan uiteenlopende projecten bij verschillende organisaties, waarbij ze vanaf het begin tot aan het eind betrokken zijn bij de uitvoering van het project.

Heb je nog vragen?

Als het goed is heb je nu een betere indruk gekregen over wat het beroep van een copywriter precies inhoudt en waarom goede copy essentieel is voor organisaties. Wil je weten wat een copywriter voor jouw organisatie kan betekenen of heb je overige vragen over content? Neem gerust contact met ons op! Wij kijken graag met je mee en beantwoorden al jouw vragen.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL