Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Om direct de eerste misvatting over conversie optimalisatie onderuit te halen: conversie optimalisatie ≠ AB-testen. AB-testen is hier slechts een onderdeel van en in deze blog zal duidelijk gemaakt worden wat conversion rate optimization (CRO) dan wél is!
Een oude techniek die al jarenlang gehanteerd wordt in alle (online) marketing: met een extra zak geld kun je groeien. “It takes money to make money”, wanneer je puur naar het traffic gedeelte kijkt van een website.
Als het aantal sessies aanzienlijk stijgt, dan zien we in de praktijk veelal een daling van het conversieratio. De sinaasappel aan kwalitatief verkeer is op een gegeven moment uitgeknepen.
Wat nu?
Niet geheel toevallig komt hier conversie optimalisatie om de hoek kijken. Een inzet op méér traffic (sessies/gebruikers) of een inzet op CRO hoeven elkaar zeker niet uit te sluiten. Deze twee strategieën versterken elkaar juist!
Het beter begrijpen van je websitebezoekers (en dus potentiële klanten) door hen te voorzien van een (nog) betere website ervaring.
Dit door je website zodanig in te richten dat je de websitebezoekers helpt taken en/of doelen gemakkelijker of bijvoorbeeld sneller af te ronden.
Het uiteindelijke doel is het matchen van de doelstellingen van jouw bedrijf met de doelstellingen van jouw websitegebruikers voor een optimale Customer Journey.
Einddoel: méér opbrengst voor je bedrijf door van meer websitebezoekers klant te maken.
Van alle onderdelen van online marketing is conversie optimalisatie misschien wel de allerbelangrijkste, omdat de gebruikerservaring (UX) van de klant te allen tijde centraal wordt gesteld.
Uiteindelijk is conversie optimalisatie een methode welke klantfeedback, website- en gebruikersdata toepast om de customer journey en de resultaten vanuit je website voor jouw bedrijf te verbeteren.
Blije klanten, blije baas!
De vraag ‘Wat is CRO?’ is opzich redelijk makkelijk te beantwoorden. Maar toch blijft het iets ongrijpbaars. Wanneer je op de juiste manier aan de slag gaat met het optimaliseren van je conversiepercentage, dan is het aan te raden om het CRO-proces te volgen:
Overkoepelend zijn de bedrijfsresultaten (aan de hand van KPI’s) de leidraad van het CRO-proces. Wanneer je als bedrijf jezelf het doel hebt gesteld deze maand 1.000 nieuwe aanmeldingen binnen te halen en op de laatste dag van de maand heb je 800 nieuwe aanmeldingen, dan is het overduidelijk dat hier nog het e.e.a. aan verbeterd kan worden. Tenzij het een onrealistisch doel is, maar dat is een andere discussie!
Waar komt dit verschil vandaan?
Je zou er voor kunnen kiezen te gissen en iets lukraaks te roepen als mogelijke verklaring, maar we zouden geen marketeers zijn als we niet benieuwd waren naar de achterliggende reden(en). Dus: we gaan op onderzoek uit.
De onderzoekende mindset is essentieel bij het bedrijven van conversie optimalisatie. Een typisch proces ziet er als volgt uit:
Vervolgens wordt het experiment gedraaid, wordt wederom data verzamelend en geanalyseerd en begint het proces weer opnieuw.
Data: uit tools als Google Analytics en/of andere webanalytics oplossingen.
Kwantitatief onderzoek – de ‘wat’: data uit (wederom) Google Analytics, tools als Formisimo waarmee formulieren geanalyseerd kunnen worden. Een AB-test is uiteindelijk ook een kwantitatief onderzoek.
Kwalitatief onderzoek – de ‘waarom’: veel gestelde vragen van klanten via verschillende communicatie mogelijkheden (chat, telefoon, e-mail); sessie opnames; heat-, scroll- en clickmaps; gebruikerstesten (usability onderzoek) en enquêtes zoals de NPS.
Gebruikersvriendelijkheid (UX): hoe gebruikersvriendelijker een website is, des te hoger is veelal het bedrijfsresultaat.
AB-testen: aan de hand van een AB-test kan gevalideerd worden of een bedachte oplossing ook daadwerkelijk beter is voor de websitegebruiker en het bedrijfsresultaat.
Personalisatie: door een website te personaliseren, wordt de kans op het binnenhalen van een conversie vergroot. Door het personaliseren van de gebruikerservaring voelt een websitebezoeker zich meer aangesproken (en wellicht beter begrepen). Dat heeft weer invloed op het bedrijfsresultaat.
(Onbewuste) beïnvloedingstechnieken: ofwel de bekende zes persuasion technieken van Dr. Robert Cialdini.
Copywriting: een vaak ondergeschoven kindje in een wereld waarin de focus ligt op “mooie designs” en de visuele impact van website elementen. Hoewel een foto of afbeelding meer kan zeggen dan 1.000 woorden, communiceren we uiteindelijk ook in woord en geschrift.
Het is verleidelijk om je blind te staren op het conversieratio, welke berekend wordt door het totaal aantal behaalde conversies te delen voor het aantal unieke bezoekers.
Je kunt het conversieratio gemakkelijk manipuleren door plots te stoppen met een kanaal welke ruim onder het gemiddelde conversieratio van je website ligt, maar is dit echt iets wat je wilt?
Wat we uiteindelijk willen is het verbeteren van het bedrijfsresultaat (99 v.d. 100 keer de opbrengst).
Conversie optimalisatie is een zeer breed vakgebied dat verder gaat dan alleen AB-testen (gelukkig maar!).
Hoewel het een hele kluif is om op de juiste manier het gehele CRO-proces op te tuigen, zul je merken dat aan het begin van het traject de meest winst te behalen valt.
Het allerbegin zal langzaam verlopen, hierin is het essentieel jezelf en je bedrijf de tijd te gunnen. Wanneer conversie optimalisatie op de juiste manier wordt bedreven zul je dit op termijn absoluut terug zien in de bedrijfsresultaten.
Begin vandaag nog met het verzamelen van meer inzichten over het gebruik van jouw website door je huidige bezoekers. Google Analytics kent iedereen, maar het aantal websites dat actief bezig is met het verzamelen van gebruikersfeedback is nog zéér klein. Een mooie kans om een voorsprong te nemen op je concurrenten!
Een waardevolle enquête om te plaatsen is een formulier welke de Customer Effort Score (CES) in kaart brengt. Deze enquête plaatst de vraag: “Hoeveel moeite heeft het je persoonlijk gekost om [conversiedoel X] te voltooien?” Dit formulier wordt een websitebezoeker voorgeschoteld nadat diegene het conversiedoel heeft bereikt.
– Optimalisaties vinden plaats van onderaf. Begin pas met het optimaliseren van je beïnvloedingstechnieken wanneer bijvoorbeeld alle bugs (functionaliteit) gefixt zijn en idem voor de lagen daarboven! –
Zet in op een data-gedreven organisatie en het daadwerkelijk centraal stellen van je (potentiële) klanten door je websitebezoeker actief te betrekken in het verbeteren van de customer journey. Meningen tellen niet; alles draait om data. Dat is CRO!
Nu je eindelijk weet wat Conversie optimalisatie is wil je vast graag zelf aan de slag! Want je wilt waarschijnlijk ook met hetzelfde aantal bezoekers méér omzet halen? Heb je hier geen tijd voor of ben je bang dat je toch de kennis mist om hier actief mee aan de slag te gaan, dan kan je er altijd voor kiezen om CRO uit te besteden. Wij, als Online Marketing Bureau, hebben CRO-specialisten en kennis in huis om je te ontzorgen. We nemen graag de mogelijkheden van Conversie Optimalisatie met je door en leggen je ook graag wat er nodig is om dus meer omzet te behalen. Wil je jouw CRO uitbesteden? Neem dan gerust eens contact met ons op.
Thomas van Uunen
23 okt 2023
25 sep 2023
Bianca Bergshoeff
02 aug 2021