Wat is Amazon SEO [handleiding + 9 tips]

Auteur Willem Nales

Na maanden van speculeren en afwachten is het zover, Amazon.nl is live! Eerder heb je kunnen lezen hoe je het verkopen van jouw producten start op Amazon. In deze blog lees je hoe je er voor zorgt dat jouw producten bovenaan het productoverzicht zullen staan door middel van Amazon SEO.

Hoe werkt het Amazon Algoritme?

Amazon beschikt net als Google en Bing over een eigen algoritme, het A9-algoritme. Dit algoritme vergelijkt talloze factoren en bepaalt welke aanbieder bovenaan rankt met zijn of haar product(en). Voordat we verder in gaan op het optimaliseren van jouw productvermeldingen op Amazon bespreken we eerst wat basisprincipes.

Er zijn twee factoren die van grote invloed zijn op het organische resultaat van jouw product op Amazon.nl.

  1. Prestatie van het product (product performance)
  1. Relevantie van het zoekwoord (Keyword relevance)

Prestatie van het product

De eerste belangrijke factor die van grote invloed is op het organische resultaat van jouw product op Amazon.nl is product performance, de prestatie van jouw product. De prestaties van je product wordt gemeten aan de hand van:

  • verkoop ratio – het aantal klikken dat jouw product krijgt ten opzichte van het aantal
  • doorklik ratio – het percentage van de gebruikers dat op jouw product klikt, dat jouw product daadwerkelijk koopt.
  • reviews en ratings

Relevantie van het product

Zoekwoorden bepalen wie jouw product zien, met wie je concurreert en hoe je jouw product positioneert. Het is van groot belang dat je relevante zoekwoorden gebruikt in de:

  • Product titel
  • Bullet points
  • Beschrijving
  • Backend zoekwoorden

9 SEO tips voor Amazon

Nu je de basisprincipes van het A9-algoritme van Amazon hebt gelezen ben je vast benieuwd naar hoe je jouw product bovenaan de organische resultaten binnen Amazon krijgt. Door het toepassen van deze 9 tips staat jouw product snel op #1 op Amazon.nl ?

Tip 1: Zoekwoordenonderzoek

Net als binnen Google optimaliseer je binnen Amazon op bepaalde zoekwoorden en synoniemen. Om de zoekwoorden waarop je gaat optimaliseren te bepalen voer je een zoekwoorden onderzoek uit.

Wij pakken het zoekwoorden onderzoek als volgt aan:

  • Op welke zoekwoorden worden concurrenten gevonden?

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk eens naar de top 5 producten op basis van meeste verkopen en meeste reviews en binnen jouw productcategorie. Welke zoekwoorden gebruiken zij en wat kan je daarvan leren?

  • Gebruik tools als Ahrefs of MOZ

Ahrefs biedt de mogelijkheid binnen Amazon te zoeken. Selecteer in de keyword explorer in plaatst van ‘Google’ gewoon even ‘Amazon’ en klaar is Klara! Op deze manier kun je jouw zoekwoordenonderzoek uitvoeren zoals je gewend bent.

Tip 2: Producttitel

Volgens Amazon moet een product titel bestaan uit het merk, het product, het materiaal, het aantal stuks en de kleur. Een product titel binnen Amazon mag maximaal 100 karakters bevatten.

Merk – Product – Materiaal – # stuks – Kleur (max 100 karakters)

Daarnaast is het voor Amazon SEO belangrijk om het zoekwoord in de product titel te verwerken. Denk daarom bij Amazon SEO na over de vraag: “Waar zoekt men op als zij naar jouw product zoeken?”.

Tip 3: Bullet points

We raden sterk aan de product eigenschappen overzichtelijk weer te geven door middel van bullet points. Het A9-algoritme van Amazon heeft een voorkeur voor duidelijke bullet points boven lappen tekst. Bullet points mogen langer zijn dan de producttitel en zijn bedoeld om bezoekers te voorzien van gewenste informatie. Het doel van de bullet points is om bezoekers te overtuigen je product te kopen.

Tip 4: Product prijs

Waar een aanbieder als Coolblue zich onderscheid in klanttevredenheid zo onderscheid Amazon zich in prijs. Door er voor te zorgen dat de prijs van jouw product altijd concurrerend is of zelfs lager dan de andere producten in jouw productcategorie zal Amazon jouw product beter waarderen.

Let op, prijs is een belangrijke ranking factor binnen SEO voor Amazon!

Tip 5: Productbeschrijving

Gebruik naast bullet points en een heldere producttitel ook een uitgebreide productbeschrijving. Waar de producttitel en bullet points directe ranking factoren zijn is een duidelijke productbeschrijving een indirecte ranking factor. Ga maar na, een productomschrijving waarin de bezoeker alles vindt wat hij zoekt zorgt voor een hogere conversieratio en meer reviews.

Tip 6: Reviews

Producten met goede reviews scoren beter en hoger in Amazon. Reviews zijn social proof voor gebruikers die jouw merk of product niet kennen.

Voorkom ten alle tijden slechte reviews. Hoe logisch dit laatste punt misschien ook klinkt, de klant is koning! Ratings is een manier van filteren binnen Amazon en Amazon houdt rekening met ratings in haar A9-algoritme. Geef jouw klanten geen reden een slechte review te schrijven.

Tip 7: Productfoto’s

a picture tells more than a thousand words”. Dit geldt ook zeker binnen Amazon. Ook hier spreken we over een indirecte ranking factor. Een scherpe en aantrekkelijke productfoto zorgt voor een hogere CTR. Een hogere CTR heeft wel een directe positieve invloed op de ranking van jouw product binnen Amazon.

Omdat het mogelijk is gebruik te maken van de “zoomfunctie” binnen Amazon is het aan te raden gebruik te maken van foto’s van minimaal 1000 pixels in breedte of lengte.

Tip 8: Beschikbaarheid

Wanneer jouw product niet op voorraad is, heeft dit een enorme negatieve impact op de ranking van jouw product binnen Amazon. Zorg daarom dat jij altijd voorraad beschikbaar hebt. Je kunt dit doen door gebruik te maken van Fullfillment by Amazon. FBA helpt om het product dat je aanbiedt altijd op voorraad te hebben en de mogelijkheid te hebben om snel te leveren. Let op Fullfillment by Amazon heeft ook nadelen! Dit spreken we in een ander artikel

Tip 9: Backend zoekwoorden

Producten op Amazon worden alleen weergegeven als de zoekwoorden in de lijst overeenkomen met de zoekopdracht die de gebruiker invoert. Maar vaak kun je een bepaald zoekwoord niet aan een vermelding toevoegen omdat het overeenkomt met de beschrijving van jouw product. Dit is waar de Amazon Backend zoekwoorden in beeld komen.

Amazon Backend zoekwoorden zijn verborgen zoektermen die aan een productvermelding kunnen worden toegevoegd om de zichtbaarheid ervan te vergroten. Deze zoekwoorden zijn niet zichtbaar voor de gebruiker die de productvermeldingspagina bezoekt.

Stel dat je handlotion verkoopt, maar ook gevonden wilt worden op handbevochtiging. Of misschien verkoop je een product waarvan de naam vaak verkeerd wordt gespeld? Gebruik dan hier de backend zoekwoorden functie van Amazon. Ideaal voor jouw SEO op Amazon.

Klaar om SEO op Amazon toe te passen

Na het lezen van ons stappenplan om te verkopen via Amazon.nl en de 9 tips om organisch goed te scoren op Amazon kun je aan de slag! Heb je nog vragen? Laten we afspreken! Neem gerust contact met ons op en onze Amazon Specialisten helpen je graag om jouw Amazon Marketing op gang te helpen.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL