Wanneer is een RLSA campagne voor jou interessant?

Auteur Thomas van Uunen

Soms verbaas ik mij er wel eens over dat er nog steeds zo relatief weinig adverteerders gebruik maken van RLSA campagnes (Remarketing List for Search Ads). Helemaal als je kijkt naar hoeveel adverteerders wel gebruik maken van remarketing. Ik zie dit als een gemiste kans, want een goede RLSA strategie behaalt vaak goede resultaten! Dit komt omdat mensen al interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Maar wat is dan een goede RLSA campagne en wanneer is dit voor jou interessant? Daar geef ik in deze blog antwoord op.

Wat is remarketing?

Remarketing is een manier om mensen te benaderen die al eens eerder interactie met jouw website hebben gehad. Door middel van remarketing kan je deze groep mensen over de streep trekken om een conversie te doen. In de meeste gevallen gebruik je remarketing in combinatie met een displaycampagne. Maar dit is niet de enige manier om remarketing succesvol in te zetten. Het is ook mogelijk om remarketing te gebruiken voor search campagnes. Dit zijn RLSA campagnes.

Het grote verschil tussen een RLSA campagne en een remarketing campagne in het Google Display Netwerk, is dat een RLSA campagne niet vertoond wordt op een van de vele websites binnen het display netwerk. Advertenties van een RLSA campagne worden als advertentie vertoond boven de organische zoekresultaten in de zoekmachine, wanneer een websitebezoeker opnieuw een relevante zoekopdracht uitvoert.

Beginnen met een RLSA campagne

Voordat je met een RLSA campagne begint, maak je eerst een remarketinglijst. In principe werkt dit precies hetzelfde zoals je dat gewend bent van een remarketing campagne in het display netwerk van Google. Deze remarketinglijst verzamelt de bezoekers die je website al eens eerder hebben bezocht. Vervolgens kan je deze doelgroep specifiek targeten met een search campagne.

Voor een RLSA campagne moet je met een aantal dingen rekening houden. Een remarketinglijst voor het zoeknetwerk moet uit minimaal 1000 cookies bestaan voordat je deze kan gebruiken. Belangrijk dus dat je de remarketinglijst niet te klein maakt. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat het lidmaatschap op een remarketinglijst maximaal 540 dagen duurt. Na deze periode haalt Google deze persoon automatisch uit de doelgroep.

Wanneer is dit voor mij interessant?

Een groot voordeel van RLSA campagnes is dus dat je in contact komt met mensen die al eens eerder op je website zijn geweest. Met biedingen, advertentieteksten en zoekwoorden kan je er dus op inspelen dat deze groep al bekend is met jouw product of dienst. Nu hoor ik je denken: maar wanneer is het voor mij nou écht interessant om gebruik te maken van RLSA campagnes? Laat me een aantal interessante mogelijkheden met je delen!

> Bij veel winkelmand verlaters

Stel je ziet in Google Analytics een groot aantal mensen die zonder aankoop de winkelmand verlaten. Dan is het natuurlijk heel interessant om deze mensen opnieuw te benaderen. Dat deze groep de online winkelmand heeft verlaten, betekent niet direct dat zij geen interesse meer hebben in jouw product! Door een remarketinglijst aan te maken met daarin alle mensen die de winkelmand verlaten hebben, kan je deze specifieke groep nogmaals benaderen.

> Brede zoekwoorden gebruiken

Wat je ook kan doen, is een RLSA campagne gebruiken in combinatie met brede (short tail) zoekwoorden. Neem bijvoorbeeld alle websitebezoekers die dameskleding hebben bekeken. Omdat deze groep al is geïdentificeerd als vrouwen die interesse hebben getoond in jouw producten, kan je in de RLSA campagne adverteren op zoekwoorden als ‘kleding’. Hiermee vergroot je je bereik en doe je direct inspiratie op voor nieuwe relevante zoekwoorden!

> Advertenties personaliseren

Gepersonaliseerde advertenties zijn een andere populaire mogelijkheid. Omdat je weet dat deze mensen al eens op je website zijn geweest kan je hier handig op inspelen en advertenties nog relevanter maken. Je advertenties personaliseren hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Misschien wil je mensen bereiken die eerder een soft conversie zoals een demo-aanvraag hebben voltooid. Dan wil je deze groep natuurlijk niet nog een keer met dezelfde call-to-action benaderen. Pas dan je call-to-action aan naar een andere conversie zoals: ‘Vraag een offerte aan’.

> Bestaande klanten nogmaals bereiken

Ook kan je mensen targeten die al eens eerder een aankoop bij je deden. Als deze groep nogmaals op jouw merknaam zoekt, is de kans op een conversie natuurlijk hartstikke groot. Deze groep wil je daarom absoluut niet missen. Door je hier met je biedingen hoger op in te zetten is de kans dat je ze misloopt weer een stuk kleiner!

Hulp nodig?

Benieuwd of jij al het maximale uit je RLSA campagne haalt? Of wil je meer weten over hoe je een succesvolle campagne bouwt? Onze SEA specialisten denken graag met je mee om ook jouw campagnes winstgevend te maken!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL