Waarom SEO onmisbaar is binnen jouw online marketing strategie 

Je kent ze wel, de cursusverkopers van deze tijd. Zit je lekker te scrollen op social media, komt er weer een advertentie voorbij met de belofte dat je snel rijk kan worden als je hun cursus koopt. Een aantrekkelijk aanbod, want iedereen wil toch snel rijk worden?  

Nu kan ik niet zeggen of het aanschaffen van zo’n cursus ook daadwerkelijk bijdraagt aan snel rijk worden, ik heb er namelijk zelf nog nooit één gevolgd, echter geloof ik niet in vlug veel geld verdienen aangezien een belangrijk fundament wordt overgeslagen: consistentie op de lange termijn.  

Ook in het bedrijfsleven wilt men snel resultaat zien. Zo investeren veel bedrijven in advertenties, social media en e-mailmarketing, voor snelle resultaten – wat in de basis absoluut niet slecht is – echter vergeten sommige bedrijven een essentieel onderdeel: SEO.  

Aan het einde van dit artikel geef ik je enkele praktische stappen die je direct kunt toepassen om je SEO te verbeteren en zo een duurzaam voordeel op te bouwen.

Wat is SEO?

SEO, ook wel Search Engine Optimazation, is geen vlug trucje, maar een basis strategie die niet alleen je online aanwezigheid maar ook je naamsbekendheid op de lange termijn versterken. Zie jouw website als een tuin: zonder water, licht en soms ook wat liefde groeien de prachtige bloemen niet.  

Daarnaast biedt SEO niet alleen een tuin vol mooie bloemen, maar ook meetbare resultaten. Zoals een stijging in organisch verkeer, hoeveel van het verkeer converteert en hoe jouw positie binnen de zoekmachine zich vertaalt naar een hogere ROI. Kortom biedt het niet alleen naamsbekendheid en zichtbaarheid, maar ook meer grip op de effectiviteit van jouw marketinginspanningen. 

Wil je weten waarom Search Engine Optimazation onmisbaar is voor de toekomst van jouw bedrijf? Lees dan verder. 

SEO: De basis van duurzame online zichtbaarheid 

Betaalde advertenties en social media kunnen je snel verkeer opleveren, maar zodra je stopt met betalen, valt alles stil. SEO werkt anders: een goed geoptimaliseerde pagina blijft maanden of zelfs jaren bezoekers trekken. 

Waarom?

  • Bijna 70% van alle online ervaringen begint met een zoekmachine. 
  • Organisch zoekverkeer is verantwoordelijk voor 53% van alle websitebezoeken. 
  • Pagina’s in de top 3 posities in Google krijgen 75% van de klikken. 

Kortom: als je niet inzet op SEO, mis je een gigantisch deel van je potentiële klanten. 

Bron: BrightEdge & SearchEngineJournal

SEO legt de basis voor al je andere marketingkanalen 

SEO is niet alleen belangrijk voor zoekmachines, maar versterkt ook andere marketinginspanningen: 

  • Contentmarketing: SEO zorgt ervoor dat je blogs en artikelen beter gevonden worden. Wat resulteert in meer gebruikers, maar ook in een hogere naamsbekendheid aangezien de gebruiker jouw gaat zien als autoriteit over het onderwerp in de markt. Wat weer resulteert in het feit dat de gebruiker eerder een aankoop bij jouw doet in plaats van jouw concurrent. 
  • E-mailmarketing: Een sterke blogstrategie (gebaseerd op SEO) levert waardevolle input voor nieuwsbrieven. Denk aan de how-to blogs of goede tips bij het maken van een speciaal gerecht bijvoorbeeld. 
  • Social media: Goede blogs of artikelen, ook wel SEO-content genoemd, wordt vaker gedeeld en vergroot daarmee je bereik binnen je doelgroep.  
  • Betaalde advertenties: Een sterke SEO-strategie kan ervoor zorgen dat het je afhankelijkheid van dure PPC-campagnes verlaagt. 

Kort samengevat haal je door SEO als fundament te gebruiken, meer rendement uit de marketingmix aangezien je beter kan inspelen op de customer journey van de potentiële klant.  

TIP: Vergeet daarin niet om de SEO-strategieën goed af te stemmen binnen je marketing team en marketinginitiatieven voor een hogere kans op succes en een naadlozen aansluiting op de complete marketingfunnel.  

SEO verhoogt jouw naamsbekendheid door te bouwen aan vertrouwen en autoriteit 

Wij mensen vertrouwen steeds meer op computers, AI en zoekmachines. Als jouw website hoger scoort in Google ten opzichte van jouw concurrent, zien gebruikers je automatisch als een betrouwbare bron. Dat vertrouwen vertaalt zich naar meer klikken en mogelijk ook meer conversies.  

Maar hoe bouw ik dan autoriteit op?

✔️ Kwalitatieve content die waarde biedt voor je doelgroep.  

Het wordt steeds belangrijker: helpful content. Ook in de ogen van zoekmachines die altijd het beste antwoord willen serveren op de vraag van de gebruiker. Hoe beter jij deze vraag beantwoord met jouw content, hoe hoger kans dat jij een hogere positie krijgt in de zoekmachine dan jouw concurrent. 
✔️ Sterke backlinks van gerenommeerde websites. 

Ookal zien wij dat Linkbuilding steeds meer veranderd en wellicht ook minder effect heeft dan voorheen blijft het een onmisbaar onderdeel in jouw SEO-strategie. De zoekmachines belonen ‘kwalitatief linkbuilden’ anno 2025 nog steeds met een mogelijke stijging in posities en verkeer.  
✔️ Technische SEO: Indexeerbaarheid, pagina snelheid, mobiele optimalisatie en pagina-/gebruikerservaring 

Net zoals jij in een werkende auto wilt rijden, zo wilt de zoekmachine ook een werkende website serveren aan zijn gebruikers. Voer regelmatig een technische audit uit over je website, zie het als je terugkerende APK zodat je weet dat alles nog goed werkt en weer fijn de weg op kan. 

Door consequent te werken aan deze factoren, groeit jouw positie in de zoekresultaten en bouw je een duurzaam concurrentievoordeel op. Daarnaast draagt het ook nog ééns bij aan de complete marketing mix.  

Wat zou je nu al kunnen doen om jouw SEO te verbeteren?

Wil je morgen nog gevonden worden? Begin vandaag met SEO! SEO hoeft geen luxe te zijn, zie het vooral als een noodzaak. Zeker voor bedrijven die online willen groeien in zichtbaarheid en naamsbekendheid. Zonder een sterke SEO-strategie ben jij grotendeels afhankelijk van betaalde advertenties en korte termijn tactieken. 

Volg de volgende stappen om jouw SEO nu al te optimaliseren

✔️ Optimaliseer je techniek. Dit kan door jouw website door verschillende toolings te halen zoals Ahrefs, Screaming frog of via de gratis tool van Google: pagespeed insights. Overleg de bevindingen met jouw webbouwer en kijk wat er mogelijk is. 
✔️ Start met een zoekwoordonderzoek. Ontdek waar je doelgroep zit en kijk op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Creëer waardevolle content op basis van zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt. 
✔️ Creëer content die jouw doelgroep verder helpt. Bekijk ook de lijst van Google zelf waar jouw content aan moet voldoen om goed te scoren: Developers Google- Creating helpful, reliable, people-first content

Hoewel SEO een langetermijnstrategie is, kun je in de tussentijd profiteren van betaalde advertenties om snel resultaten te behalen. Dit zorgt voor een mooie balans tussen directe zichtbaarheid en duurzame groei. 

Heb jij vragen na het lezen van dit artikel of wil je starten met jouw lange termijn strategie? Begin vandaag en neem contact op met mij of één van mijn collega’s