Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, Social Ads, CRO, GEO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Op mijn opleiding (jaren geleden 👀) zei een docent een keer: het gaat tegenwoordig steeds meer om wie je bent als bedrijf, in plaats van wat je verkoopt. Deze uitspraak is altijd blijven hangen, maar ik moet toegeven dat deze visie in tijden van drukte nog weleens naar de achtergrond schuift. De focus ligt op performance en deze zuigt regelmatig alle aandacht op.
In een tijd waarin we alles ondersteunen met data kunnen we vaak tot in de puntjes onze performance meten. Welk product heeft waar en wanneer het beste gepresteerd? Helaas krijgen we hier te vaak een tunnelvisie op en vergeten naar het grote plaatje te kijken.
We vergeten te laten zien wie we zijn en verbinding of herkenning te creëren voordat we producten gaan pushen. Ook omdat het succes van branding gevoelsmatig minder concreet te meten is. Je pusht in zulke campagnes niet op producten dus wanneer ben je dan succesvol en wat is dan exact de bijdrage?
Toch blijkt dat op lange termijn het investeren in full funnel de ROI kan verhogen met wel 45%.
Met branding bedoelen we dat je actief zichtbaar bent in de bovenste lagen van je funnel (see en think fase), naast lower-funnel (do fase/performance), om de consument eerder in de klantreis in aanmerking te laten komen met jouw bedrijf/merk. Met branding laat je zien waar jouw bedrijf/merk voor staat, waarom jullie zijn wie je bent en wat voor “problemen” of behoeften je oplost. Mensen raken bekend met wie je bent en ontwikkelen een gevoel van vertrouwen waardoor je binding, en een grotere doelgroep, creëert. Hiermee word je minder afhankelijk van de zoekvraag, en werk je aan je naamsbekendheid en merk. Op lange termijn zorg je hiermee ook dat jouw performance plafond wordt verhoogd en er meer groei mogelijk is. Wil jij dus groeien met jouw bedrijf, dan is investeren in branding eigenlijk een no brainer.
Waar mensen echter de mist in gaan is dat ze denken dat branding uit hetzelfde budget kan komen als waar ze nu performance mee doen. Hiermee lever je alleen direct in op je performance resultaten en zullen deze dus altijd tegenvallen. Om die reden houden we het performance budget idealiter in stand, en breiden de strategie stapsgewijs uit.
Zo krijgt branding zijn eigen budget, met daarbij ook zijn eigen metrics om dit aan te meten en blijft je performance consistent draaien.
Voor veel bedrijven voelt branding als geldverspilling omdat ze niet duidelijk genoeg zien wat deze investering oplevert. Uiteraard begrijpen we dat het heel anders is om je resultaten te meten in CTR, bereik of videoviews, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Naast deze metrics zijn er tegenwoordig ook manieren om jouw marktaandeel te monitoren, wat een mooie toevoeging geeft op deze metrics.
Een andere optie is om Brand Lift studies (experimenten) uit te voeren binnen Google Ads of Meta. Een Brand Lift experiment helpt je inzichten te krijgen over de incrementaliteit van je campagnes op het gebied van naamsbekendheid, merkoverweging en merkvoorkeur. Bij het opzetten van zo’n experiment, kies je of je dit op campagneniveau of accountniveau wilt meten. Aan de hand daarvan wordt er van de getargete doelgroep verdeeld in een testgroep en een controlegroep. De ene groep krijgt je advertenties uitgeserveerd en de andere groep niet, beide krijgen de survey te zien en door de antwoorden kun je inzichtelijk maken welk effect de advertenties hebben gehad op deze resultaten. Wil je hier gebruik van maken? Check even wat per kanaal de vereisten zijn, dit verschilt namelijk per platform.
Bij Maatwerk Online hebben we nog een andere manier hoe we graag branding testen bij klanten:
We maken een splitsing op basis van locatie en verdelen dit 50/50. In de ene helft gaan we uitbreiden met een branding strategie en in de andere helft niet. Zo kunnen we op lange termijn gaan bijhouden wat het verschil qua performance is in deze gebieden! Dat betekent dat we in de upper funnel kijken naar bijvoorbeeld bereik, CTR, sessies, videoviews of CPC, en daarnaast in de performance laag kijken naar toenames in bijvoorbeeld conversies, conversiewaarde of ROAS. Welke metrics dat exact zijn, is afhankelijk van jouw case. Houd er wel rekening mee dat de effecten vaak pas na een langere tijd zichtbaar worden. Dit kan zijn vanaf 3 maanden, maar kan ook een jaar zijn. Dit is afhankelijk van een hoop factoren zoals je strategie, doelgroepgrootte en eventuele externe invloeden in de markt. Een hoop om over na te denken dus.
Benieuwd wat voor aanpak past bij jouw bedrijf? Neem contact op en dan spreken we elkaar snel!
Ruben de Vries
11 apr 2025