Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
De intreding van Amazon in Nederland biedt veel kansen voor webshops en overige retailers. Sinds eind januari is het mogelijk voor bedrijven om je aan te melden voor verkopen via Amazon.nl. Amazon is in Duitsland al ontzettend groot met miljoenen gebruikers en verkopers. De verwachting is dat de dominantie van Amazon alleen maar groter wordt. En ook in Nederland houden een hoop bedrijven hun hart vast. Maar, er liggen ook kansen. Wil jij aan de slag gaan met de verkoop van jouw producten op Amazon in Nederland? Wij helpen je opstarten met ons stappenplan.
Het idee om jouw producten aan te bieden via Amazon klinkt super tof omdat je heel veel mensen kunt bereiken. Je zou denken dat het simpel in te stellen is: producten uploaden op Amazon en verkopen maar! Helaas is het iets ingewikkelder. Wij leggen in 5 stappen uit hoe je kunt starten met verkopen op Amazon Nederland.
Wij lopen deze stappen in dit artikel door zodat je aan de slag kan!
Zowel webshops als individuele verkopers kunnen zich aanmelden bij Amazon om iets te verkopen. Check eerst of je het wel mag verkopen! Amazon is in Nederland begonnen met de lancering van maar liefst 24 productcategorieën. Je kan denken aan hondenvoer tot aan auto-onderdelen. Het is wel belangrijk dat de producten die je verkoopt, onder één van deze 24 categorieën valt. Tweedehands verkopers zijn nog niet toegestaan om te verkopen op Amazon.nl.
Als je voldoet aan deze eisen dan maak je een verkopersaccount aan, ook wel Seller account genoemd. Er zijn twee soorten accounts.
Voor een aantal specifieke productcategorieën is goedkeuring vereist en ben je verplicht om een professionele account aan te maken. Dit geldt voor: levensmiddelen, sieraden, schoenen en accessoires en horloges.
Als je één van deze twee accounts hebt gekozen, moet je natuurlijk je producten uploaden vanuit je webshop. Hiervoor zijn weer twee mogelijkheden, namelijk:
Optie 1: Excel sjabloon
Je kunt je producten via een Excel sjabloon uploaden. Dit sjabloon kun je zelf makkelijk generen in jouw Amazon Seller Central account door de volgende stappen te volgen:
Wij adviseren om eerst het bestand te laten controleren door Amazon (daar is een optie voor) en daarna definitief te uploaden. Zo voorkom je dat er fouten staan in jouw uploadbestand.
Deze optie bevat nog al wat handmatige handelingen waardoor het tijdrovend is. Gelukkig bestaat er ook een ander manier om je producten op Amazon te zetten.
Optie 2: API Koppeling
Als je een webshop hebt kun je ervoor kiezen om via een API koppeling je producten over te zetten naar Amazon. Dit kan makkelijk met de nieuwe API koppeling van EffectConnect voor webshops van o.a. Lightspeed, Shopify, Magento, Woocommerce en Prestashop. Hoe doe je dit?
Dat scheelt een hoop werk met Excel bestanden! Deze optie is alleen aan te raden als je een bestaande webshop hebt. Houd er rekening mee dat je minimaal €99 per maand kwijt bent om je webshop te koppelen via EffectConnect. Mocht je een andere kanaal al gebruiken om andere marketplaces te koppelen, zou je kunnen navragen of zij ook een Amazon.nl koppeling hebben.
Welke optie je ook kiest, zodra je producten geüpload zijn, krijgen ze een Amazon Standard Identification Number (ASIN) toegewezen. Dit is Amazon’s SKU code waarmee ze alle producten in de Amazon catalogus identificeren. Houd deze bij de hand voor de volgende stap!
Waarschijnlijk had je wel verwacht dat verkopen via Amazon ook kosten met zich meebrengt. Deze kosten onderscheiden zich in een maandelijkse fee voor jouw account en kosten per verkocht product.
Ongeacht of je nu iets verkoopt of niet, de maandelijkse fee kosten worden doorberekend aan jou.
Hoe weet je nu waar je aan toe bent? De commissie die je aan Amazon moet betalen hangt af van de manier van verkopen. Je kan kiezen uit Fulfillment by Amazon of om alles zelf te verkopen. Beide opties gaan we uitleggen.
Fufillment by Amazon (FBA)
Met Fulfillment by Amazon (FBA), verzend je jouw producten naar Amazon fulfillment centers. Het pakken, verpakken, verzenden en de klantenservice voor deze producten wordt verzorgd door Amazon. Amazon heeft alle controle over jouw voorraad die hebt opgestuurd.
Bij Fulfillment by Amazon betaal je “fulfillment kosten” als commissie. Om deze uit te rekenen gebruik je de FBA calculator. Vul de ASIN van jouw product in en de calculator rekent de commissie voor je uit.
Zelf verkopen
Als je zelf verkoopt, ben je zelf verantwoordelijk voor de logistieke handelingen, retourzendingen en de klantenservice. Jij houdt hierbij de controle en beheert je eigen voorraad. Als commissie betaal je een verwijzingsvergoeding voor elk verkochte product. Deze vergoeding kan 7-15% van het productprijs bedragen.
De kosten voor zelf verkopen kun je op drie manieren doen:
Tip: klik op deze kosten om een overzicht te zien van de netto-opbrengst per product.
Welke optie je ook kiest, het zal even een werkje zijn om de kosten te berekenen, maar dan heb je ook wat. Heb je al een webshop? Dan is mijn advies om eerst zelf te beginnen met de afhandeling. Wacht even af hoe succesvol jij kunt verkopen via Amazon en maak daarna de beslissing of je op FBA overgaat.
Zodra je producten geüpload zijn is het belangrijk om extra informatie over je producten toe te voegen zoals beschrijvingen, tabellen, etc. Dit soort content kan de consument goed informeren over het product die zij overwegen om te bestellen. Amazon noemt dit “enhanced content.” Hierin heb je vijf templates waar je extra content toe kunt voegen zoals extra afbeeldingen en tekst op de detail pagina’s van je product. Gebruik deze content om meer te vertellen over jouw merk en het verhaal achter je merk.
Gratis tip: Zorg ervoor dat deze content altijd up-to-date is anders is het geen relevante informatie meer. Amazon houdt van relevantie en een zo goed mogelijk ingestelde product pagina.
Wanneer ben je klaar om te beginnen met verkopen op Amazon? Doe dan de retail readiness check. Dit is een checklist, ontworpen door Amazon, waarmee je na kunt gaan of je product pagina helemaal goed staat ingesteld.
Aan de hand van de Retail Readiness checklist kan je achterhalen of jij klaar bent om te beginnen met verkopen. De volgende eisen komen aan bod.
Product afbeeldingen zijn retail ready als:
Klantbeoordelingen en sterbeoordelingen zijn retail ready als:
Producttitel en beschrijvingen zijn retail ready als:
Enhanced content is retail ready als:
Verder is de voorraad is retail ready als producten op voorraad zijn. De Buy box is retail ready als je van de buy box verzekert bent.
Als je voldoet aan alle eisen van de checklist ben je retail ready en klaar om te verkopen via Amazon!
Wij kunnen ons goed voorstellen dat verkopen via Amazon in Nederland aantrekkelijk klinkt maar daarnaast ook veel tijd en energie in beslag neemt. Het zijn nogal grote stappen en het vergt aardig wat werk en tijd. Gelukkig heeft Maatwerk Online Amazon gecertificeerde advertising experts in dienst. Wij nemen dan ook graag het werk rondom Amazon Marketing uit handen! Zo ben je gegarandeerd klaar voor het verkoop via Amazon Nederland zodra ze live gaan. Samen halen we meer klanten uit het internet.
Reinier Roodhorst
21 nov 2023
Jeroen Deuze
16 jun 2022
Mandy Nijhof
19 mei 2022