Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
We verbeteren jouw ervaring door onze ervaring toe te passen.
Letterlijk vertaald zou dit de gebruikservaring zijn en in de algemene betekenis van het woord is dat het ook. Maar waar denk jij als eerst aan wanneer je deze term hoort? De meeste lezers zullen in eerste instantie denken aan de bezoeker van de website. Dit is ook zeker een groot deel van UX, maar zeker niet alomvattend. Voor de meeste websites geldt namelijk: degene die de inhoud van de website bewerkt, besteedt over het algemeen meer tijd op de website dan een enkele bezoeker van de website. Dat is natuurlijk ook een groot deel van de UX van een website.
Hoe je ook gebruik maakt van een website, elk gebruik wordt op een bepaalde manier ervaren. Hoe fijner deze ervaring is, hoe meer tijd iemand op een website wilt doorbrengen. We hebben op WordCamp Europa Athene 2023 een seminar gevolgd van Cathi Bosco, senior manager UX research bij Pantheon, waar ze vertelde over 15 manieren waarop UX impact maakt op het succes van een bedrijf. Wij hechten hier ook veel waarde aan, dus we willen jullie hier graag meer over vertellen.
Voor de komst van WordPress, 20 jaar geleden, waren de technieken uiteraard nog niet zo ver als deze nu zijn. Ook onze kennis was toen nog een stuk minder compleet. Een website bestaande uit in kladblok gemaakte HTML bestanden en zelf in elkaar geknutselde afbeeldingen in Photoshop vormden de basis. Het grote nadeel hiervan is dat klanten hun eigen websites niet kunnen bewerken: hier was technische kennis voor nodig.
Zonder systeem waarmee de klant een website kan beheren (Content Management System, CMS), moest de klant elke wijziging bij de developers aanvragen. Dit is uiteraard onhandig voor zowel de developer als voor de klant en kost onnodig tijd. De komst van het WordPress CMS bood een oplossing: De klant kan in een gebruiksvriendelijke omgeving de content van de website aanpassen zonder hiervoor afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de developer.
Ondertussen is WordPress 20 jaar oud en heeft het prachtige ontwikkelingen doorgemaakt. De vele ontwikkelingen binnen WordPress maken het gebruik ervan grotendeels veel makkelijker, maar het kan ook erg complex worden als er niet genoeg aandacht gaat naar de UX. Met de komst van de block editor is de UX voor degene die de content van de website vult enorm verbeterd. Alle WordPress “core” blocks (denk aan koptekst, paragraaf, afbeelding), zijn bijna net zo makkelijk in gebruik als het typen van een Word bestand. Sterker nog, je kan een Word bestand gewoon kopiëren en plakken in een paragraaf en WordPress zet het automatisch om naar de correcte blocks. Wanneer wij voor onze klant-maatjes op maat gemaakte blocks maken, wordt het iets ingewikkelder, omdat hier niet door een groot deel van de WordPress community aan mee wordt gewerkt. Om een ultieme UX te creëren voor degene die de website bewerkt, gaat er natuurlijk wel wat tijd inzitten, maar bedenk daarbij wel: hoe makkelijker het is om de website bij te houden, hoe meer kosten op de lange termijn worden bespaard. En zeker niet onbelangrijk: het maakt het bijhouden van een website een stuk leuker!
De technieken zullen voorlopig nog flink door blijven ontwikkelen. WordPress heeft een team aan toegewijde leden die bijdrages leveren aan de toekomst van het CMS. Wanneer nieuwe technieken beschikbaar zijn, gaan wij hier altijd zo snel mogelijk aan de slag. Door te testen zorgen we dat we de nieuwe functionaliteiten goed begrijpen en toe kunnen passen. Wanneer een nieuw onderdeel de mogelijkheid bied om het leven van een editor wat makkelijker te maken, zullen we dit natuurlijk als optie aandragen. Uiteindelijk is het doel dat degene die de website bewerkt dit met zoveel mogelijk gemak in zo weinig mogelijk tijd kan uitvoeren.
Hieronder valt ook automatiseren: alles wat we voor jullie kunnen automatiseren scheelt tijd. Wellicht heb je zelf al ideeën, maar wij denken ook altijd graag met jullie mee hoe we jullie werk nog makkelijker kunnen maken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek over automatiseren en verbeteringen in het gebruiksgemak van de website.
Maatwerk Online
29 jan 2025
Nick Heurter van Maatwerk Online
27 jan 2025
Alanah van der Windt
09 dec 2024