Sportscholen op 1 juli weer open: hoe je online marketing weer inzet

De sportscholen mogen op 1 juli hun deuren, letterlijk en figuurlijk, weer openen. Niets lijkt dit nog in de weg te staan en dat is fantastisch nieuws! Met de eerdere versoepeling van het buiten sporten konden sommigen al meer betekenen voor hun leden, maar nu kan iedere sportschool weer van start gaan.

Dit betekent dat er weer fijn gesport kan worden, maar ook dat er meer omzet kan worden gedraaid. Dat is juist nu natuurlijk extra belangrijk. We geven je graag wat tips hoe je online marketing kan inzetten om jouw sportschool straks weer vol te krijgen.

Verschillende regels

We beginnen even bij het begin. Er zitten namelijk nog altijd regels vast aan de heropening van sportscholen. Wanneer je binnen de doelgroep van deze blog valt heb je je hier ongetwijfeld al in verdiept. Op voorhand moet men een afspraak maken en aangeven of zij, of iemand in hun omgeving, klachten hebben. Deze check wordt herhaald bij aankomst in de sportschool. Verder blijven regels met betrekking tot het schoonmaken van materiaal van kracht en is vooral de anderhalve meter afstand nog steeds heilig.

Er is, tot op heden, nog geen maximumaantal bezoekers genoemd. Toch wordt waarschijnlijk wel aangeraden om het aantal deelnemers te halveren wanneer zij binnen sporten in groepsverband, omdat de zogeheten aerosolen die het virus kunnen dragen dan minder mensen bereiken. Je leest nu wat wij ook lezen: binnen sporten in groepsverband is toegestaan!

Online marketing strategieën om op de openingsdatum in te spelen

Er zijn verschillende manieren om in te spelen op de heropeningsdatum. Het liefst vul je jouw sportschool natuurlijk meteen tot de nok, ook al ligt die nok nu wat lager. Een sterk stukje online marketing kan daarin de doorslaggevende factor zijn. De volgende zaken kun je daarvoor oppakken, in combinatie met elkaar of afzonderlijk:

  1. Voor de heropening beginnen met adverteren

Probeer voor de opening al te beginnen met adverteren via de zoekmachine of social media. Je wilt namelijk opvallen voor de mensen die, na het nieuws te hebben gehoord, meteen op zoek gaan naar de sportschool waar zij de komende tijd willen gaan sporten. Begin je later, dan vis je waarschijnlijk achter het net.

  1. Een salesactie inzetten

Het valt niet mee om je doelgroep te overtuigen om voor jou te kiezen. Probeer je daarom te onderscheiden met een salesactie. De abonnementskosten zijn voor veel sportschoolbezoekers een belangrijke factor, dus kan het effectief zijn om een mooie korting te bieden. Wat dacht je van een goedkopere rittenkaart?

  1. Oud leden benaderen

Je kunt, bijvoorbeeld via de mail of door te bellen, een campagne voeren waarbij je oud leden benadert die hun abonnement hebben stopgezet. Heb je een grote database? Dan kun je zelfs een remarketing campagne draaien en hen ook online op social media of wanneer zij aan het surfen zijn benaderen. Zo kom je weer onder de aandacht en stimuleer je hen om weer terug te komen.

  1. Google Mijn Bedrijf

Zorg er meteen voor dat jouw openingstijden en belangrijkste informatie zijn bijgewerkt via Google Mijn Bedrijf. Zo ben je goed vindbaar voor (potentiële) nieuwe leden via Google Search en Google Maps en is alle cruciale informatie voor bezoekers meteen beschikbaar.

Welke online marketing kanalen inzetten?

Juist nu de meeste mensen meer thuis zijn is de online route een fantastische manier om hen te bereiken. De bovengenoemde acties, een variant hierop of juist een heel ander idee, kun je daarom het beste via deze weg inzetten. Alleen, welke kanalen kies je dan? Omdat het om een relatief korte termijn gaat raden wij de volgende kanalen aan.

  • E-mail-campagne

Met een e-mail campagne belandt je direct in de inbox van jouw doelgroep en kun je bovendien op een eenvoudige manier veel informatie bieden. Hiermee kan je jouw huidige maar ook oud-leden weer gemakkelijk bereiken.

  • Social media

Het social media gebruik van de gemiddelde Nederlander is flink toegenomen dankzij de quarantaine. Bereik je doelgroep dus op de plek waar zij veel tijd doorbrengen: social media. Op social media kan je een hele toffe social media advertentie activeren waarmee je jouw bezoekers weer kan enthousiasmeren.

  • Google Ads

Stel, je wilt graag weer sporten en hoort dat de sportscholen op 1 juli weer open gaan. Het eerste wat je dan waarschijnlijk doet? Juist, googelen naar een sportschool! Met Google Ads zorg je er dan voor dat jouw sportschool meteen in beeld springt.

Thuissporters blijven faciliteren

Heb je gedurende de lockdown de leden gefaciliteerd die vanuit huis actief zijn gebleven? Dan is het een overweging om dit te blijven doen. Niet iedereen kan meteen weer in de sportschool terecht en sommige mensen durven het nog niet aan. Aan de andere kant wil je ook geen inspanning leveren waar niemand meer gebruik van maakt. Denk er dus goed over na of het interessant blijft om bijvoorbeeld video’s of home-workouts te blijven delen.

Maatwerk Online staat voor je klaar

Met de bovenstaande tips kun je je goed gaan voorbereiden op de heropening van de sportscholen. Heb je hier nog vragen over, of zou je graag willen sparren over de beste aanpak voor jouw sportschoolheropening? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!