Seasonality Adjustments in Google Ads: het ultieme stappenplan!

Google heeft enkele dagen geleden een nieuwe functie gelanceerd: “Seizoensgebonden aanpassingen” (ofwel Seasonality Adjustments). In dit artikel lichten we toe wat dit precies betekent, hoe je het ’t beste kunt inzetten en uiteraard waar je dit kunt vinden!

Wat is het?

De functie geeft je als marketeer wat meer grip om je geautomatiseerde biedstrategie een handje te helpen wanneer er aanzienlijke veranderingen worden verwacht in het conversiepercentage. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tijdelijke uitverkoop die je van plan bent om te houden. Smart Bidding is op de hoogte van seizoensgebonden veranderingen voor jouw business, maar dit zijn vooral de feestdagen, vakantieperioden enzovoorts. Evenementen en Uitverkoop-acties die enkel voor jouw bedrijf gelden, horen hier niet bij maar kunnen net zoveel impact hebben op je campagneresultaten. Verstandig dus om je biedstrategie hiervan op de hoogte te stellen zodat deze zich hieraan kan aanpassen.

Deze seizoensgebonden aanpassingen in Google Ads zijn perfect te gebruiken wanneer je een kortlopende sale en/of aanbieding wil doen. Het ideale tijdsbestek om deze functionaliteit te gebruiken is minimaal één tot ongeveer zeven dagen. Het is belangrijk om te onthouden dat de functie niet goed werkt wanneer je deze voor een langere periode inzet (veertien dagen of langer per keer).

Hoe werkt het

Het doen van seizoensgebonden aanpassingen gaat gemakkelijk in de Google Ads interface. Wat je eigenlijk doet is het plannen van een aangepast conversiepercentage, deze aanpassing kan zowel positief als negatief zijn.

Ik wil je graag een voorbeeld geven om het duidelijker te maken. Stel, je hebt een webshop in kleding en bent van plan in het weekend een grote uitverkoop te houden om ruimte te maken voor een nieuwe collectie. Door de extreem lage prijzen verwacht je dat je twee keer zoveel zult verkopen als normaal in het weekend. Je maakt daarom een seizoensgebonden aanpassing aan die het conversiepercentage tot 50% verhoogt. Dankzij de tijdsperiode die je meegeeft aan deze aanpassing, switcht je geautomatiseerde biedstrategie na afloop direct terug naar de reguliere instellingen. Met andere woorden: na het bereiken van de einddatum hoef je hier zelf dus geen aanpassingen meer voor uit te voeren.

Hoe stel je seizoensgebonden aanpassingen in?

Nu ben je vast benieuwd hoe je gebruik kunt maken van seizoensgebonden aanpassingen in Google Ads. Wanneer je bent ingelogd in je Google Ads account klik je op Tools & Instellingen, vervolgens op Biedstrategieën onder het kopje “Gedeelde Bibliotheek”. In het menu aan de linkerkant van je scherm zie je de portfoliostrategieën die het account bezit en daaronder de nieuwe functie voor “Geavanceerde Besturingselementen”.

Afbeelding1 49

Het aanmaken van een seizoensgebonden aanpassing is erg gemakkelijk:

  • Stap 01: Kies de benaming & periode
Afbeelding1 50
  • Stap 02: Voor welke campagnes en/of apparaten geldt deze verwachte aanpassing
Afbeelding1 52
  • Stap 03: Schat de verandering in conversieratio
Afbeelding1 53

Na het aanmaken kun je dit scherm de aanpassing monitoren!

Hoe interessant is deze functie

Smart Bidding begint inmiddels de standaard te worden voor campagne-instellingen, de waarom hierachter is simpelweg te beredeneren door de ontwikkelingen op het gebied van Machine Learning. Ondanks dat Smart Bidding na het voltooien van haar leerfase in staat is campagnes te optimaliseren naar de gestelde doelstelling, is zij niet op de hoogte van events, sales etc. die jij als ondernemer specifiek voor jouw bedrijf organiseert.

Door dit onverwachte en abrupte verschil in resultaat en conversieratio heeft de biedstrategie tijd nodig om te begrijpen waardoor er in die periode afwijkende resultaten zijn behaald. Door gebruik te maken van seizoensgebonden aanpassingen kun je dus simpelweg de biedstrategie voorbereiden op wat komen gaat, waardoor de schommelingen in resultaat ervoor en/of erna minder groot zullen zijn. Dit zorgt ervoor dat je resultaten stabieler zullen blijven.

Nieuwsgierig geworden om deze functie toe te passen?

Omdat het een nieuwe functie betreft, voeren wij momenteel diverse testen uit om deze functionaliteit beter te leren begrijpen en de daadwerkelijke impact in beeld kunnen brengen! Benieuwd wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op met een van onze SEA Specialisten en daag ze uit! ?