Samenvatting van Google Marketing Live 2021

Auteur Ender Ozcam

Privacy, privacy, privacy

Het hoogtepunt van vele marketeers is toch wel het jaarlijkse Google Marketing Live event. Dit jaar (wederom) digitaal. Na edities waarin Maatwerk Online naar New York en Californië mocht, blijft dat toch wel een beetje pijn doen. Wie weet waar we dit jaar hadden kunnen zitten voor dit event waarop Google de nieuwste bèta’s en nieuwtjes omtrent online advertising via de Google producten deelt. Maar ook digitaal maken we er een feestje van. Team SEA zat op kantoor met de pizza op schoot de livestream te kijken. We nemen je graag mee in de belangrijkste aankondigingen.

Wat toch wel het meest bleef hangen van het event was de focus op privacy. In bijna iedere lezing kwam privacy weer naar voren. Met het verdwijnen van de third-party cookies aan het eind van het jaar is Google hier heel erg op gefocust. Na privacy gaat het voornamelijk over automatisering. Iets wat natuurlijk al een aantal jaar de hoofdtoon voert in SEA landschap.

De globale aankondigingen op een rij

 

  • Customer Match voor iedereen beschikbaar: met het verdwijnen van de third-party cookies, wordt first-party data nog belangrijker. Google speelt hierop in door de threshold op customer match mogelijkheden te verwijderen. Iedereen heeft nu de mogelijkheid om met customer match te gaan werken in het Google Ads account.
  • Google Consent mode wordt verder uitgerold: we hadden bij Maatwerk Online al toegang tot deze bèta maar het wordt nu verder uitgerold met o.a. een integratie met Google Tag Manager. Hiermee is het mogelijk om conversiemeting te doen, ook als mensen géén third-party cookies accepteren.
  • Target ROAS-biedstrategie: deze populaire biedstrategie is nu ook beschikbaar voor Discovery en videocampagnes.
  • Maak kennis met Performance Max campagnes: vorig jaar kondigde Google de Performance Max-bèta aan, een geautomatiseerd campagnetype dat resultaten genereert op YouTube, Display, Search en Discovery. Vanaf vandaag worden Performance Max-campagnes uitgerold naar duizenden extra adverteerders en wordt later dit jaar een volledige uitrol verwacht. Daarnaast worden de rapportage mogelijkheden hiervoor uitgebreid. Mocht je interesse hebben in de bèta versie, dan kan je je aanmelden via deze link.
  • Afbeeldingextensies: wederom iets dat al in bèta was op sommige accounts. Maar ook de afbeeldingextensies zijn nu uitgerold onder alle adverteerders.
  • Betere integratie met Google Analytics: er zijn diverse verbeteringen in de integratie met Google Analytics aangekondigd. Deze hebben alleen impact op de GA4 accounts en dus niet op Universal Analytics accounts. Het gaat hierbij om o.a. een verbetering en uitrol van het modelleren van gegevens (ook als er geen cookies worden geaccepteerd door de bezoekers) zodat de customer journey beter in beeld komt. Maar ook een betere reporting zoals cross-channel campagne overzichten in Analytics.
  • YouTube & Display campagnes meegenomen in attributiemodellen: voor zover we het hebben begrepen is dit nu nog niet uitgerold, maar komt dit snel beschikbaar.

De aankondigingen in de retail sector

  • Retail tags komen beschikbaar: Google springt ook in op het Black Lives Matter verhaal wat de laatste maanden natuurlijk heel erg speelt in de wereld. Volgens diverse studies willen mensen het liefste producten kopen van bedrijven die qua waardes gelijk zijn aan de waardes van de koper. Google heeft daarom labels zoals ‘Black-owned’ of ‘Women-led’ toegevoegd voor retailers:
  • Loyalty programma voor terugkerende klanten: Google test een integratie van een loyaliteitsprogramma voor verkopers om klanten toegang te geven tot speciale loyaliteitsprijzen en voordelen, zoals gratis verzending. Als een consument een bestaand loyaliteitsprogramma met een winkel heeft, kunnen ze dit direct koppelen. Als ze nog geen loyaliteitsprogramma hebben, kunnen ze eenvoudig een account aanmaken met een klik op de knop.
  • Deals pagina voor speciale deals zoals tijdens Black Friday: heb je als webshop speciale deals, dan kan je dit aangeven in je Merchant Center account. Er komt een aparte ‘deals’ tab in Google waar gebruikers deze deals kunnen zien en aanschaffen.
  • Nog meer transparantie waar je als consument je producten kan kopen, ophalen of bezorgen: Het afgelopen jaar zijn de ophaalopties in de winkel en de voorkeuren van de consument sterk veranderd door Corona. Daarom heeft Google advertenties met informatie over de winkelvoorraad geüpdatet om producten weer te geven die beschikbaar zijn voor ophalen in de winkel en nu ook met de optie om dingen later op te halen. Deze labels zijn nu ook uitgebreid naar lokale YouTube- en Maps-advertenties om adverteerders te helpen meer kopers in de buurt te bereiken.
  • Nieuwe integraties met o.a. Woocommerce: dat Google fan is van Shopify dat wisten we al door de vele integraties die er zijn met Shopify. Maar nu zijn er ook integraties met Woocommerce, GoDaddy en Square CMS systemen aangekondigd. Hierdoor wordt het voor webshop eigenaren bijvoorbeeld makkelijker om je producten snel online te krijgen in Google.
  • Productfeeds gekoppeld aan Discovery en YouTube Video Action campagnes: het is nu nog makkelijker om producten online te verkopen. De productfeed uit het Merchant center kan gekoppeld worden met bijvoorbeeld Discovery campagnes en YouTube Video Action campagnes.

De aankondigingen in de travel sector

  • Hotel booking extensies: deze nieuwe extensie vorm laat mensen direct vanuit de extensie een boeking plaatsen:
  • Hotel ads worden geüpdatet met nieuwe manier van bieden: vind betere (gekwalificeerdere) klanten met verbeterde biedstrategieën zoals ‘enhanced commissions per stay’

De belangrijkste highlight punten

Dit waren de belangrijkste highlights van de Google Marketing Livestream 2021. Natuurlijk is er nog veel meer besproken, maar deze punten moet je vooral weten. Heb jij nou nog vragen of is iets niet helemaal duidelijk en wil je meer weten? Neem dan vooral contact met ons op en wij helpen jou graag verder.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL