Recruitment in tijden van Corona? Lees deze tips!

Auteur Mandy Nijhof

De recruitment sector is een branche die, net als vele anderen, wordt getroffen door het heersende Corona virus. Bij Maatwerk Online werken we al jaren met veel plezier voor onze klanten in deze sector. Signalen bereikten ons dan ook al gauw dat er dankzij de huidige crisis donkere wolken in de lucht hangen. We kunnen ons goed voorstellen dat je bijvoorbeeld geen nieuwe opdrachten binnen krijgt of kandidaten moeilijk kunt plaatsen. De meeste bedrijven houden immers hun hand op de knip en nemen momenteel geen nieuw personeel aan. Uiteraard worden ook sollicitatieprocessen en de rest van de normale gang van zaken bemoeilijkt. Dankzij de anderhalve meter-samenleving kun je immers geen sollicitanten meer ontvangen, om maar een voorbeeld te noemen.

Gelukkig zijn er ook nog dingen die je wél kunt doen. Vergeleken met een branche zoals de horeca zijn dat er zelfs ontzettend veel. Dit vereist enkel een frisse blik en een stevige dosis creativiteit. Bij Maatwerk Online denken we graag met je mee, ook wanneer je geen klant bent. Daarom hebben we samen nagedacht over de zaken die je momenteel als recruitment partij kunt oppakken. In de eerste plaats om de crisis goed door te komen, maar ook om daarna weer op volle sterkte verder te kunnen werken! Je kunt onze tips hieronder terugvinden, dus bekijk ze meteen.

Wat je nu kunt doen

Het voelt momenteel misschien alsof je werkelijk niets kunt doen, maar er zijn enkele belangrijke zaken die je eigenlijk zo snel mogelijk moet regelen. Dit zijn:

  • Je website aanpassen
    Zorg dat je op de website duidelijk maakt hoe jouw organisatie met corona omgaat. Dit doe je om ervoor te zorgen dat klanten en mogelijke sollicitanten weten dat je de situatie serieus neemt en er over na hebt gedacht. Daarnaast kun je ook aangeven dat je niet bij de pakken neerzit en nog altijd klaarstaat voor diezelfde klanten en sollicitanten.
  • Werk aan je branding
    Juist nu wil je in de gedachten blijven van je doelgroep. Als er al een mogelijke klant of sollicitant denkt aan jouw dienst moet jij als 1e naar boven komen. Wanneer men langere tijd niets van je hoort, raak je al gauw in de vergetelheid. Wanneer zij dan opnieuw recruitmentdienstverlening nodig hebben, gaan zij op zoek naar een nieuwe partij. Dat wil je dus voorkomen door top-of-mind te blijven. Dit kun je bijvoorbeeld doen middels display- en/of YouTube campagnes.

Voorbereiden

Je doet wat je kunt en past je aan de huidige situatie aan, maar er komt ook een moment waarop deze crisis voorbij is. Nu heb je de tijd om je daarop voor te bereiden. Het is dan ook sterk aan te raden om dit vooral te doen. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • De basis van SEO op orde hebben
    De organische vindbaarheid van jouw website, ofwel SEO, is een aspect van online marketing dat veel op kan leveren. Dit biedt echter niet direct resultaat. Je kunt het beter zien als een lange termijn investering. Zorg er dan ook juist nu voor dat je de basis hiervan op orde hebt, zodat je straks de vruchten kunt plukken! Is Google Business ingericht? Staat er een contentplan en weet je eigenlijk hoe je er op het gebied van SEO voorstaat ten opzichte van je concurrenten? Ga hier dus vooral mee aan de slag!
  • Verzamel alvast een leads en sollicitanten voor na de crisis
    Misschien is het niet mogelijk om meteen jouw dienstverlening aan nieuwe leads of sollicitanten te verlenen, maar je kunt hen wel alvast opzoeken. Het is bijvoorbeeld een goed idee om e-mail adressen te verzamelen. Dit kan met een campagne waarbij je gratis informatie weggeeft, bijvoorbeeld met sollicitatie tips. Die mailadressen kun je dan later benaderen als potentiële sollicitanten.
  • Content op de website verbeteren
    Bekijk alle teksten die op je website staan eens. Wanneer heb je deze voor het laatst doorgenomen en aangepast? Dit is daar het ideale tijdstip voor. Neem ze dus goed door en zorg ervoor dat alles er pico bello uitziet! Dit kun je eventueel goed combineren met het in orde maken van jouw SEO basis.

Creativiteit is de sleutel

Zoals in de inleiding al werd aangestipt ligt de recruitment branche niet volledig stil. De werkzaamheden die je gewend was kun je nog steeds uitvoeren, maar nu vraagt dit om een beetje extra creativiteit. Dit is dan ook de sleutel om deze crisis als recruitment partij goed door te komen: wees creatief! Intake gesprekken om toch je klanten te kunnen voorzien van sollicitanten kun je bijvoorbeeld ook online houden, middels videobellen. Probeer dus bij de uitdagingen die je tegenkomt een beetje om te denken en te kijken naar hetgeen er wel mogelijk is. Dan zul je merken dat je een heel eind komt.

Overleggen of sparren? Wij staan voor je klaar!

Natuurlijk passen we deze tips en nog vele anderen ook bij Maatwerk Online toe in onze dagelijkse werkzaamheden. Heb je daarom nog vragen, wil je meer tips, of zou je graag eens willen sparren over jouw aanpak in deze moeilijke tijd? We staan altijd voor je klaar. Neem in dat geval dus gerust contact met ons op!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL