Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Tegenwoordig is de strijd om bovenin de zoekresultaten van Google te staan moordend. Concurrenten zien ook de kracht in van het vindbaar zijn online en dus staat SEO hoog op hun prioriteitenlijst. Daarnaast is alleen een goede positie in de zoekresultaten behalen niet meer genoeg, het is ook belangrijk dat je opvalt binnen deze resultaten. Een pagina met zoekresultaten bestaat namelijk uit minstens 9 andere concurrenten/websites die ook willen dat de bezoeker op hun website klikt en dit is dan nog exclusief de betaalde advertenties die te zien zijn. Hoe zorg je nou dat je opvalt en dus de kans op een klik op jouw website vergroot? Juist: rich snippets. In dit artikel bespreken we niet alleen wat rich snippets zijn en welke soorten er zijn. Ook bespreken we de impact die rich snippets kunnen hebben op goede SEO resultaten en komt aan bod hoe je rich snippets kunt implementeren op jouw website.
Verschil tussen een advertentie met en zonder het gebruik van rich snippets. Welk recept zou jij het liefst willen lezen bij het zien van deze resultaten?
In 2009 lanceerde Google rich snippets. Google had als doel om hiermee de bezoeker meer informatie te verschaffen in de zoekresultaten. Ze voegen informatie toe die gebaseerd zijn op gestructureerde gegevens. Deze informatie kun je dus zelf toevoegen door middel van rich snippets. Hiermee versnel je de informatie die je kunt doorspelen aan de bezoeker zonder dat deze op de website hoeft te klikken, bijvoorbeeld door reviews, recepten of evenementen toe te voegen. In de loop der tijd heeft Google deze mogelijkheden uitgebreid. Al deze mogelijkheden vind je in de volgende alinea.
Zoals al eerder aangegeven zijn er dus meerdere te gebruiken rich snippets. De volgende komen het meest voor en zijn, afhankelijk van het soort website dat je hebt, het meest interessant:
Reviews kun je herkennen aan de sterretjes en de gemiddelde klantscore. Deze geven de score en het aantal reviews weer op basis van jouw product en/of website. Het is ook mogelijk om deze cijfers te baseren op je Google-reviews en dus hard-coded op je website te plaatsen. Ook dan zijn deze reviews te zien in de zoekresultaten.
Producten kun je extra toelichten d.m.v. rich snippets. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven of het product op voorraad is of niet. Daarnaast kun je de prijs van het desbetreffende product tonen en kan je een product specifieke beoordeling weergeven.
Met een recept rich snippet is het mogelijk om een recept meer in de kijker te zetten. Deze rich snippet kan meerdere informatie bevatten zoals: foto van het gerecht, bereidingstijd, ingrediënten, reviewscore en bijvoorbeeld het aantal calorieën dat in het gerecht zit.
Hiermee kun je informatie tonen over bepaalde evenementen rechtstreeks in de zoekresultaten. Zo kun je in de zoekresultaten dus al zien wanneer en waar het evenement plaatsvindt. Ook is het mogelijk om meteen een link aan te klikken die je naar de betreffende eventpagina brengt.
Ook wel kruimelpad genoemd. Hiermee wordt het voor de bezoeker duidelijk waar ze op de website terecht komen. De URL wordt dus niet onderscheiden met een slash maar door pijltjes. Het geeft de hiërarchische positie van de pagina aan t.o.v. de rest van de website. Voor de bezoekers is het hiermee makkelijker om te navigeren door de website. Zie pijltjes hieronder:
Deze rich snippet toont de bezoeker een afbeelding van een video, de duur van deze video en je ziet de datum wanneer deze video geüpload is. Logischerwijs wordt je doorgelinkt naar het zien van deze video als je op de link klikt.
Nu het duidelijk is wat rich snippets zijn en welke soorten je hebt, is het goed om te weten waarom ze belangrijk zijn. Doordat je meer informatie geeft aan de zoekresultaten is dit een extra trigger voor mensen om op het zoekresultaat te klikken. Je verhoogt dus de kans op een klik en hiermee je doorklik ratio, ook wel CTR (click-through-ratio) genoemd. Het geeft niet alleen meer informatie, het valt ook veel meer op tussen zoekresultaten die niet over rich snippets beschikken.
Welke impact hebben rich snippets op je SEO ranking? Niet alleen zorgt een hogere CTR voor betere posities wat betreft SEO. Ook begrijpt Google je website beter door de gestructureerde data die je doorgeeft. Hier zal Google jou dan weer mee belonen door stijgingen in de zoekresultaten. Rich snippets zijn dus een combinatie van zowel stijgingen in de zoekresultaten als meer opvallen in deze resultaten.
Er zijn twee manieren om rich snippets in te stellen op je website. De eerste is deze handmatig instellen op je website. Dit kan echter heel lastig zijn als je niet echt website-technisch ingesteld bent of als je simpelweg niet de tijd hiervoor hebt. De tweede manier is om gebruik te maken van een tool. Er zijn meerdere tools beschikbaar die je helpen met het implementeren van rich snippets. Wij raden de Schema Pro aan. Zodra je beschikt over deze tool is het heel makkelijk om bepaalde rich snippets aan de zoekresultaten toe te voegen. Al binnen 3 stappen zijn jouw resultaten voorzien van de gewenste reviews, producten, artikelen, evenementen of wat jou voorkeur ook heeft. Je hebt de keuze uit alle soorten rich snippets die we eerder in dit artikel besproken hebben. Het enige wat je hoeft te doen is het invoeren van informatie waarvan jij wilt dat deze beschikbaar is en op welke pagina’s deze te zien moet zijn. De rest wordt voor je gedaan.
Meer willen weten over rich snippets en/of over het gebruik van de Schema Pro tool? Neem dan nu contact op met onze specialisten via het onderstaande formulier.
Jeroen Deuze
25 jul 2024
02 jul 2024
Frank van Dijk
14 mei 2024