Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Er werd vaak over gesproken: het toevoegen van een afbeelding bij een tekstadvertentie in de Google zoekresultaten. Google heeft al verschillende type uitingen getest met afbeeldingen in Google Search, maar telkens werd het niet officieel uitgerold. Tot nu. Vanaf nu is er een nieuwe feature beschikbaar in een aantal accounts als beta: de beeldextensies. Dat betekent dat we eindelijk zo ver zijn: er komen afbeeldingen bij de tekstadvertenties in de Google zoekresultaten.
Beeldextensies zijn een type extensie die je in kunt stellen in Google Ads. Extensies geven je de mogelijkheid om advertenties uit te breiden met aanvullende informatie. Zo maak je een advertentie compleet, wat de advertentie direct aantrekkelijker maakt om op te klikken. Als SEA specialisten kennen we inmiddels verschillende extensies. Denk aan sitelink, belknoppen, locatiegegevens en meer. Nu heeft Google een nieuwe extensie geïntroduceerd in Nederland: de beeldextensie.
Beeldextensies laten een kleine afbeelding zien naast de tekst van je tekstadvertentie in de zoekresultaten. De afbeeldingen die vertoond worden upload en bepaal je zelf. De beeldextensie is bedoeld als extraatje om je boodschap te versterken of te verduidelijken. Ook is het een leuke kans om meer op te vallen in de zoekresultaten. Consumenten verwachten namelijk geen afbeeldingen bij de welbekende “saaie” tekstadvertentie.
Ben je net zo enthousiast als wij en wil je deze extensies zo snel mogelijk inschakelen? Houd er dan rekening mee dat de beeldextensies nu als beta uitgerold zijn in Google Ads. Zodra het mogelijk is in jouw account, zou ik hier zeker mee gaan testen. Ik geef je graag een paar tips waar je rekening mee kunt houden.
Houd er rekening mee dat Google een aantal image quality requirements heeft opgesteld waar je aan moet voldoen. Lees deze door voordat je allerlei afbeeldingen uploadt.
Jouw account is op een bepaalde manier opgebouwd. Je hebt campagnes en daaronder advertentiegroepen. Voordat je afbeeldingen uploadt, bekijk even op welk niveau je de beeldextensie wil inschakelen. Heb je een specifiek product die je wilt laten zien en heb je daar alleen één advertentiegroep voor? Dan is het handiger om een beeldextensie op advertentiegroep niveau toe te voegen.
Er wordt geadviseerd om tenminste 3 unieke afbeeldingen toe te voegen. Zo kunnen de algoritmes goed testen en is er een keuze welke afbeeldingen er vertoond kunnen worden. Het maximaal aantal afbeeldingen die je kunt uploaden is 20.
Door vierkante (1×1) en liggende (1.9×1) afbeeldingen toe te voegen heb je een mooie variatie om mee te testen. Voeg wel meer vierkante afbeeldingen toe – deze zullen vaker vertoond worden.
Houd rekening mee dat je de juiste doelgroep aan wilt spreken met de afbeeldingen die je toevoegt. Ook moet het overeenkomen en passen bij de tekstadvertenties die in de ad groep of campagne staan. Het zou zonde zijn als iemand klikt op de beeldextensie en vervolgens op een hele andere, niet relevante pagina uitkomt.
Wil je ook opvallen met deze beeldextensies? Bekijk eerst of jouw account al toegang heeft. Zodra je toegang hebt zijn deze extensies in Google Ads makkelijk in te schakelen. Volg de stappen om ze te activeren:
Let op! Het kan wel even kan duren voordat de extensie daadwerkelijk goedgekeurd en vertoond wordt. Google meldt dat dit 5 werkdagen kan duren. Daarna zullen de eerste vertoningen en hopelijk eerste klikken binnenkomen. Natuurlijk is het wel goed om de voortgang van de beeldextensies te monitoren.
Ik raad altijd aan om verschillende dingen te blijven testen. Gebruik verschillende afbeeldingen en bekijk wat het effect is van de wijzigingen. Als je ziet dat iets minder goed werkt, probeer dan een andere afbeelding. Test verschillende afbeeldingen voor verschillende campagnes en advertentiegroepen. Ik ben benieuwd wat de eerste ervaringen zijn, voel je vrij om ze met ons te delen.
Vind je het lastig om de juiste afbeeldingen uit te kiezen en/of wil je graag beeldextensies instellen als deel van een grotere strategie? Onze SEA specialisten denken graag met je mee over een passende strategie zodat jij het meeste uit je Google Ads campagnes én deze nieuwe feature kunt halen!
Alanah van der Windt
09 dec 2024
27 nov 2024