Microsoft Shopping: Hoe werkt het?

Auteur Bianca Bergshoeff

Wanneer je een webshop beheert ben je ongetwijfeld bekend met Google Shopping. Een campagnetype waarmee je je producten kunt aanbieden binnen het Google netwerk. Al langere tijd gingen de geruchten rond dat Microsoft ook een Shopping tab zou lanceren. En dan, EIN-DE-LIJK is het beschikbaar in Nederland!

We hebben het hier wel over een bèta versie, dit betekent dat nog niet iedereen toegang heeft tot dit campagnetype. Het is nog niet bekend wanneer Microsoft Shopping definitief wordt uitgerold binnen Nederland. Houd onze kanalen in de gaten om op de hoogte te blijven van de officiële release!

Voordelen van Microsoft Shopping

Het is geen geheim dat Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) in vele gevallen goedkoper kan uitpakken in vergelijking tot adverteren binnen Google. Het volume is weliswaar ook lager, maar als je er goedkope sales uit kunt halen: waarom niet? De reden dat Microsoft vaak voordeliger uitpakt, komt door de lage concurrentie op het platform. Daardoor zijn de veilingen veel minder competitief en heb je dus ook een grotere kans om getoond te worden bij zoekopdrachten.

  • Vaak lagere kosten t.o.v. Google;
  • Minder concurrentie;
  • Mogelijkheid tot importeren van campagne uit Google Ads.

Wanneer je aan de slag gaat met Microsoft Shopping, heb je de mogelijkheid om dit in te stellen op twee manieren: import vanuit Google Ads, of via het Microsoft Merchant Center. Die laatste optie zal hieronder stapsgewijs toegelicht worden!

Hoe bouw je een Microsoft Shopping Campagne?

Voordat je je Microsoft Shopping campagne kunt opzetten, moet je een aantal stappen doorlopen:

1. Domein claimen

Wanneer je Microsoft Shopping wilt inzetten, moet je kunnen aantonen eigenaar te zijn van de website. Dit doe je door via Bing Webmaster Tools de domeinnaam te claimen, maar je kunt dit ook doen met behulp van de UET tag die hoogstwaarschijnlijk al op de website staat ?.

2. Create a Store

De volgende stap is om binnen Microsoft Ads een winkel aan te maken. Je kunt dit doen door in het lint te klikken op Tools > Microsoft Merchant Center.

Vervolgens maak je een winkel aan, dit komt overeen met het aanmaken van een Merchant Center account zoals we dit in Google gewend zijn om te doen. Je geeft hierin je bedrijfsgegevens aan, locatie, valuta en dergelijke. Wanneer je deze stap hebt voltooid, komt je winkel “onder beoordeling” te staan. Je kunt al wel verder met het aanmaken van een catalogus!

3. Upload Catalog

Een winkel is geen winkel zonder producten?. In het menu klik je op catalogusbeheer en vervolgens op “catalogus maken”. Je doorloopt de stappen en koppelt de productfeed aan het account. Het kan tot 3 werkdagen duren voor je feed helemaal klaar is voor gebruik. Het is dus verstandig om de vereisten vooraf goed door te nemen. Het is natuurlijk erg zonde als je er pas na drie werkdagen achter komt dat er gegevens ontbreken in je feed.

4. Create your Shopping Campaign

Op het moment dat je feed is goedgekeurd en dus gebruiksklaar is, kun je starten met de bouw van je campagne! Je klikt in de interface op “create campaign” en kiest vervolgens voor het doel om producten te verkopen via een catalogus.

Je start met de algemene campagne-instellingen zoals we die gewend zijn. In het tweede gedeelte kies je de betreffende winkel en bepaal je de targeting. Then you’re ready to go!

Kun je nog geen gebruik maken van Microsoft Shopping, of ben je benieuwd wat voor impact dit campagnetype kan hebben voor jouw business? Neem dan contact op met een van onze SEA specialisten! ?

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL