Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Eigenlijk is de titel van deze blog al verkeerd. Want waarom zou je voor een van de twee kiezen? Adverteren via beide advertentieplatformen kan elkaar juist versterken. Desondanks begrijp je waarschijnlijk de vraagstelling, want er zitten namelijk best wat verschillen tussen de twee kanalen. In deze blog kom je meer te weten over de verschillen en overeenkomsten. Nieuwsgierig hoe jij optimaal gebruik kunt maken van deze twee zoekmachines? Lees dan snel verder!
Het verschil tussen Microsoft Ads en Google Ads wordt eigenlijk steeds kleiner. Waar Google Ads in het verleden veel meer features hadden waar adverteerders vrolijker van werden dan Microsoft Ads, is Microsoft Ads de laatste jaren bezig met een inhaalslag. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te adverteren in het Shoppingnetwerk van Microsoft Ads, deze functie was lang niet beschikbaar voor Nederlandse adverteerders. Evenals Responsive Search Ads, deze waren al ruim 1,5 jaar beschikbaar in Google Ads voordat deze werden uitgerold bij Microsoft Ads. Desondanks zien we het verschil tussen Google Ads en Microsoft Ads steeds kleiner worden. De strijd tussen Microsoft Ads en Google Ads wordt dus eigenlijk steeds spannender.
Voor welke van de twee kies je nu eigenlijk? Een antwoord wat je vaak hoort is dat ‘Microsoft Ads meer een toevoeging is aangezien het een veel kleiner marktaandeel heeft dan Google (slechts 2%).’ Microsoft Ads zou dus eigenlijk niet meer dan een toevoeging zijn. Dit is deels waar, want natuurlijk heeft Microsoft Ads niet het grootste vertoningsaandeel, maar dit wil niet zeggen dat je hier op moet adverteren. Wanneer jouw doelgroep zich bevindt in Microsoft Ads dan wil je daar ook zichtbaar zijn. Adverteren in Microsoft Ads heeft dus wel degelijk zin, zeker wanneer je als bedrijf vanuit een full-funnel strategie werkt. Daarnaast heb je op Microsoft Ads minder concurrentie wat vaak resulteert in:
Per campagne en website verschilt dit natuurlijk, desondanks zien we dit in veel Microsoft Ads campagnes terugkomen.
Wanneer we het dus hebben over ‘Microsoft Ads vs. Google Ads’, dan is de winnaar qua marktaandeel Google Ads. Daarnaast lopen ze vaak voor op innovatieve mogelijkheden voor adverteerders. Dit wil echter niet zeggen dat je één van de twee moet kiezen. Kies juist voor allebei, hierdoor zorg je voor een betere zichtbaarheid en kun je daarnaast ook beide platformen met elkaar vergelijken waardoor je meer data krijgt.
Om Google Ads en Microsoft Ads beiden op een juiste manier in te zetten raden we je aan om eerst je Google Ads campagne te bouwen. Vervolgens kun je via Microsoft Ads eenvoudig deze campagnes inladen waardoor je deze dus niet twee keer hoeft op te zetten. Houdt hierbij wel rekening met de volgende zaken:
De conclusie is wat ons betreft duidelijk: Google Ads is in veel opzichten verder en geschikt voor een grotere doelgroep. Desondanks is het zeker aan te raden om Microsoft Ads te gebruiken zodat je overal zichtbaar bent met je website. Hulp nodig om te starten met zoekmachine adverteren in de vorm van Google Ads en/of Microsoft Ads? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023