Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
De Optiscore, ofwel, optimization score. Als SEA (en Google Ads) specialisten weten we al te goed wat dat betekent en streven we ernaar om een zo hoog mogelijke score te behalen. In Google Ads accounts is deze score allang bekend, maar bij Microsoft Advertising is dit een nieuwe feature. Voor meeste accounts is de optimization score nog in Beta. Daarom leg ik in deze blog graag uit wat de optimization score is en wat we hiervan kunnen verwachten van Microsoft.
Optimization score is een score waarop je Google Ads en nu ook Microsoft Advertising account wordt beoordeeld. Deze staat aangegeven in de Recommendations (of Aanbevelingen) tab in je Microsoft Advertising account.
De score is gebaseerd op verschillende onderdelen van de campagnes die live staan in het account. Het systeem kijkt naar: biedstrategieën, budgetten, zoekwoorden, advertenties (en de kwaliteit daarvan), extensies, en de structuur van je account. Mocht het systeem zien of verwachten dat de performance verbeterd kan worden binnen de bovengenoemde onderdelen, dan zal het systeem dit aangeven door middel van een aanbeveling. Deze aanbevelingen zijn specifiek voor elk account. Als je een aanbeveling opvolgt en doorvoert, wordt de score hoger. Maar niet elke aanbeveling die je doorvoert heeft hetzelfde positieve effect op je score. Je hebt hele simpele aanbevelingen, zoals duplicate zoekwoorden verwijderen, maar je hebt ook steeds vaker aanbevelingen die je adviseren om onderdelen van machine learning toe te passen. Bijvoorbeeld, een aanbeveling kan zijn “maak gebruik van de smart bidding strategie doelROAS om het maximale uit je campagne te halen”. Als je dit vervolgens doorvoert, dan wordt de score met een bepaald percentage verhoogd.
Een voorbeeld van een aanbeveling die een groot positief effect kan hebben op je optimization score is:
In dit specifieke voorbeeld adviseert Microsoft om nieuwe advertenties toe te voegen. Om het nog makkelijker te maken voor je heeft Microsoft deze advertenties al voor mij gemaakt. Ik hoef eigenlijk alleen op “Apply” te klikken om de aanbeveling door te voeren. Dan zou mijn score met 10.7% verhoogd worden. Klinkt super makkelijk toch?
Zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet, zou het super makkelijk zijn om in één klik verschillende advertenties toe te voegen. Des te hoger je optimization score, des te beter je account performance en resultaten van het account zijn. Google beweert zelfs dat accounts met een hogere Optiscore een betere performance en resultaten laten zien dan accounts met een lagere Optiscore. Dit zal ongetwijfeld ook gelden voor Microsoft.
Maar wij SEA specialisten zijn het niet altijd eens met de suggesties die worden aanbevolen. Soms geeft het systeem namelijk aan dat je nieuwe zoekwoorden toe kunt voegen, maar als je kijkt naar welke zoekwoorden voorgesteld worden, is dat helemaal niet in lijn met wat je verkoopt. Bijvoorbeeld, als ik hondenbrokken voor puppy’s verkoop, focus ik graag op zoekwoorden zoals “hondenbrokken voor puppy’s kopen”. Een suggestie voor een nieuw zoekwoord kan zijn “puppy’s kopen.” Als ik geen puppy’s verkoop, heeft het totaal geen zin om op dit zoekwoord te adverteren. Maar het wordt wel als aanbeveling gegeven en mijn optimization score zou daarvan kunnen stijgen.
Je raadt het al, dan sta je als SEA specialist voor een moeilijk vraagstuk: ga je mee in de aanbeveling en verbeter je de optimization score van je account? Of negeer je de aanbeveling en houd je je score op dezelfde niveau? Maar de performance van het gehele account zal wel verbeterd worden als je Optiscore hoger is, geven Google en Microsoft aan. Dit is een moeilijke beslissing.
Uiteindelijk hebben wij bij Maatwerk Online besloten dat we alleen aanbevelingen opvolgen als we ook écht het gevoel hebben dat het een positieve en relevante bijdrage heeft aan het account. We hanteren ook altijd een “test-first” policy, waarbij we altijd eerst een aanbeveling testen door middel van een experiment voordat we het 100% doorvoeren in het account.
Optiscore is een bekend concept onder SEA specialisten die veel met Google Ads werken. De optimization score van Microsoft zal niet heel anders werken, dat geeft Microsoft ook zelf aan. Het zal dan ook precies hetzelfde werken met aanbevelingen. Ik verwacht ook wel dat de aanbevelingen hetzelfde zullen adviseren als wat Google meestal aanbeveelt. Microsoft Ads vindt het in ieder geval belangrijk om adverteerders te helpen alle extra mogelijkheden te ontdekken die beschikbaar zijn om de performance van jouw Microsoft Advertising account te verbeteren.
Wil jij ook aan de slag met Microsoft Advertising of wil je meer uit je Microsoft Advertising account halen? Bekijk dan de optimization score in de Recommendations tab en volg een paar aanbevelingen op. Evalueer vervolgens wat het effect is. Kom je er niet uit? Onze SEA specialisten denken graag met je mee en kunnen je zeker helpen bij het optimaliseren van jouw Microsoft Advertising account.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023