Meer conversie behalen? Gebruik de #6 factoren van het LIFT model

Auteur Nick Heurter

edereen wilt graag een zo hoog mogelijke conversie percentage behalen op zijn website of webshop. Bezoekers op je website hebben is één maar hoe zet je zo veel mogelijk bezoekers om in converterende bezoekers? In dit artikel hoop ik jullie een extra tool te geven die jullie helpt bij het behalen van een hoger conversie percentage! 

Wat is het LIFT Model? 

Het LIFT Model is bedacht en vormgegeven door Chris Goward. Een goeroe op het gebied van conversie optimalisatie en de oprichter van WiderFunnel. Het idee achter het LIFT Model is dat je niet zomaar alles moet gaan testen of uitproberen maar dat er een hypothese achter moet zitten. Je kan dit model gebruiken om pagina’s waar conversies plaatsvinden te analyseren en de hypotheses die je over die pagina’s hebt te testen.  

De #6 factoren  

Het LIFT model bestaat uit zes factoren die je conversie percentages kunnen beïnvloeden, positief en negatief. Ik heb laatst een aantal test doorlopen die ik, voordat ik dit model kende, uitgevoerd heb. Ik kwam tot de conclusie dat alle tests onder 1 van deze 6 factoren vielen.  

Ook heb ik de eerste analyses na gelopen. Ik kwam hier tot de ontdekking dat ik veel punten heb laten liggen, voor een webshop had ik verschillende tests uitgevoerd, deze vielen allemaal onder angst en onzekerheid, relevantie en afleiding. De andere punten heb ik dus helemaal over het hoofd gezien!   

#1. Waarde propositie 

Het belangrijkste onderdeel, de kern van het LIFT model, is de zogenaamde waarde propositie. Dit is het onderdeel dat zorgt voor het potentieel van je conversiepercentage. Wat de website bezoeker hier doet is het afwegen van de voor- en nadelen van het product/dienst, de website of het merk. Belangrijk is dus om de bezoeker meer voordelen te laten zien dan nadelen. Hoe sterker je waarde propositie, hoe groter de kans is om je conversiepercentage te laten groeien.  

#2. Relevantie 

Is de pagina waar de bezoeker op komt relevant genoeg. Hier wordt voornamelijk gekeken naar waar de bezoeker vandaan komen en of dit overeenstemt met wat er op de pagina staat. Als de bezoeker niet vindt waar hij naar opzoek is zal hij de pagina weer verlaten terwijl de juiste informatie soms wel op de pagina kan staan. We kijken daarom ook naar de woorden/teksten op de pagina, de afbeeldingen die worden getoond en de kleuren die worden gebruikt. 

#3. Helderheid 

Zijn de pagina’s duidelijk genoeg, staan elementen zoals buttons, balken en menu’s op de juiste plekken? Zijn er genoeg witruimtes op de website of staan er elementen dicht op elkaar? Allemaal punten om rekening mee te houden. Het klinkt vrij logisch maar vaak blijkt dat er veel mogelijkheden voor verbeteringen zijn op het gebied van helderheid.   

#4. Angst en onzekerheid 

Welke angst of onzekerheid ervaren bezoekers op je website? Hier kijken we naar de mogelijkheden om angst en onzekerheid weg te nemen bij bezoekers. Merkbekendheid en de kracht van het merk spelen, daar kun je als CRO-specialist niet veel veranderen. Je kan als CRO-specialist wel de angst en onzekerheid weg nemen. Dit doe je door te kijken naar ontwerp, gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring, de angst en onzekerheid bij de bezoekers wegnemen. 

#5. Afleiding 

Zorg ervoor dat de bezoeker niet afgeleid wordt door allerlei zaken die geen invloed hebben op de conversies. Te veel informatie, onnodige opties of rare meebewegende elementen zijn allemaal factoren die funest kunnen zijn voor het conversiepercentage. 

#6. Urgentie 

De laatst en meest bijzondere factor is urgentie. Waarom? De factor urgentie kent namelijk twee kanten, intern en extern.  

Interne urgentie komt vanuit de bezoeker zelf, hoe groot is de noodzaak vanuit hem om actie te ondernemen? Hier hebben CRO-specialisten geen invloed op maar we kunnen wel zien wat het effect op de conversie is.  

Externe urgentie is daarentegen wel te beïnvloeden. Zo kan je bijvoorbeeld variabelen zoals schaarste, ervaringen van anderen en tijdslimieten toevoegen om de externe urgentie voor de bezoeker te verhogen en daarmee dus ook het conversiepercentage.  

De urgentie factor heeft meer invloed op de snelheid van de conversies dan op de groei of daling van de conversies.  

Waarom zou je het lift model gebruiken? 

Het LIFT model bestrijkt precies de punten die van belang zijn op een website. Door de 6 factoren af te gaan bij het creëren van hypotheses kom je tot een gestructureerde hypothese met een duidelijk doel. Je komt op tijd tot inzicht dat je bijvoorbeeld twee verschillende aannames tegelijk wilt testen of dat je in je analyse bepaalde aspecten nog niet goed meegenomen hebt.  

Sinds ik dit model actief gebruik heb ik meer variatie in mijn hypotheses en tests. 

“First, understand your customer, understand their motives and their needs and their desires, and simply try to appeal to that.” Een mooie quote van Chris Goward wat de taken van een CRO-specialist omvatten. Het onderzoeken en leren kennen van de klant moet altijd op 1 staan. Het LIFT Model helpt je dat doel te bereiken.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL