Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
14 mei was de dag dat LinkedIn Stories ook naar Nederland zijn gekomen. LinkedIn Stories is volop intern getest en vervolgens ook in landen getest als Brazilië. Als LinkedIn gebruiker heb jij deze stories natuurlijk ook voorbij zien komen! Je vraagt je nu vast af wat je met LinkedIn Stories allemaal kunt doen en hoe jij het kan inzetten. In deze blog leggen wij dan ook de 7 kansen en tips uit voor LinkedIn Stories!
Stories zijn een plaatsing binnen LinkedIn. Vergelijkbaar met Instagram, Snapchat, Facebook en Youtube stories. Normaal gesproken, wanneer je iets plaatst op LinkedIn, komt het terecht op de feed van de gebruikers. Het algoritme bepaalt dan wanneer iemand je post op hun feed ziet verschijnen. Bij Stories werkt het anders. Stories zijn slechts 24 uur beschikbaar en helemaal bovenaan de feed te vinden. Omdat stories slechts 24 uur beschikbaar zijn, zijn gebruikers sneller geneigd om alle stories te bekijken. Je wilt immers alle updates zien van je connecties!
LinkedIn is een zakelijk platform. Houd hier ook rekening mee bij het plaatsen van je stories. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat jij en je connecties als “zakelijk” zien. Hoe gebruikt jouw doelgroep LinkedIn? Als chef kok in de horeca kan het interessant zijn om te plaatsen wat je vanavond hebt gekookt, maar dat is minder relevant wanneer je een salesmanager bent voor bedrijfsauto’s.
Je connecties hebben je toegevoegd met een reden. Je biedt toegevoegde waarde aan hun LinkedIn gebruik. Denk daarom na vanuit je connecties en je doelgroep. Wat willen ze zien? Wat voor type content kan je plaatsen op Stories? Als je bijvoorbeeld een SEO specialist bent, deel dan bijvoorbeeld updates uit je vakgebied. Daarnaast kan je als SEO specialist bijvoorbeeld ook resultaten delen van een case waar je aan werkt.
Houd dus rekening met je doelgroep. Plaats content die toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep. Hierdoor zullen je connecties jou ook echt zien als dé expert in jouw vakgebied.
Mensen vinden duidelijkheid en herkenbaarheid belangrijk. Dit is ook de reden waarom je grote merken vaak hetzelfde font en format ziet gebruiken op hun verschillende social media kanalen. Zo kan je bijvoorbeeld altijd een Story plaatsen vanuit een vaste locatie. Of je Story altijd op dezelfde manier beginnen. Blijf ook herkenbaar in de vorm van wie jij bent en doe je niet opeens anders voor ;).
Kies een vast format, tijdstip of dag uit waarop je een Story post. Zo kan je vooruit plannen en hoef je je niet elke dag zorgen te maken over wat je precies gaat posten!
Deel updates van dingen waarmee je bezig bent. Houd je connecties op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Deel live updates als je op een evenement bent. Geef gratis tips weg in je stories. Kortom, gebruik LinkedIn Stories om van waarde te zijn voor je doelgroep!
Hierbij is het bovendien nog steeds belangrijk om na te denken wat voor updates je connecties graag willen zien. Je kan ook een update delen over een ontwikkeling binnen het bedrijf waar je werkt.
Als je op een evenement bent, is het leuker om jezelf te laten zien in plaats van een toegangsbadge. Een toegangsbadge zegt namelijk niet zoveel. Laat daarom bij dat soort gelegenheden ook je gezicht zien! Praat tegen de kijker, maar blijf wel professioneel. Je kan namelijk zowel professioneel als persoonlijk overkomen.
Het voordeel is natuurlijk dat mensen sneller zullen blijven kijken en zich kunnen identificeren met jou. Ze voelen zich dan echt aangesproken.
Het doel van Stories is om meer interactie te hebben met je connecties. Probeer dus Stories te plaatsen die voor interactie zorgen. De middelen om interactie te genereren zijn nog gelimiteerd. Instagram Stories heeft namelijk een heleboel functionaliteiten zoals Polls, Live en vragen. LinkedIn Stories heeft deze functionaliteiten helaas nog niet. Wel is het mogelijk om direct een gesprek te starten vanuit de Stories. Daarom is er op LinkedIn nu eigenlijk maar 1 call-to-action mogelijk en dat is om mensen te vragen om te reageren op je Story.
Stories bestaan al wat langer op andere platformen zoals Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Er zijn daardoor al een aantal universele best practices voor het plaatsen van stories op Social Media. We hebben deze voor je op een rijtje gezet!
LinkedIn Stories is een geweldige toevoeging aan het platform. Hiervoor lag persoonlijk voor mij de drempel wat hoger om wat te plaatsen op LinkedIn, omdat het namelijk een zakelijk platform is. Ik ben namelijk van mening dat je niet zomaar content op LinkedIn kan plaatsen mits het relevant voor je doelgroep is.
Met de komst van van Stories wordt het plaatsen op LinkedIn veel laagdrempeliger. Je kan namelijk direct vanuit een locatie iets simpels delen.
Het grote voordeel van LinkedIn Stories is dat alle stories bovenaan de feed op een rijtje staan. Hierdoor kan het zo zijn dat meer mensen je content zien, want als je iets op je tijdlijn plaatst bepaald het algoritme wanneer je post vertoond wordt.
Wil jij LinkedIn Stories inzetten maar weet je nog niet hoe je moet beginnen? Neem contact met ons op en we denken met je mee!
Bianca Bergshoeff
17 mei 2024
Chanté Raghoenath
08 jan 2024
Lars Maat
02 nov 2023