Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
We hoeven jou waarschijnlijk niet meer uit te leggen wat Social Advertising is. Wellicht beheer je hierin campagnes of pas je het toe voor je eigen doeleinden. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat Social Advertising niet alleen Facebook & Instagram bevat? Je kunt namelijk ook adverteren op LinkedIn! En laat dit nu net hét zakelijke sociale platform zijn. Genoeg kansen dus! Lees je met me mee?
Adverteren op LinkedIn is een handige manier om je boodschap professioneel onder de aandacht te brengen. Het sociale netwerk heeft wereldwijd meer dan 500 miljoen en in Nederland meer dan 4 miljoen zakelijke gebruikers.
LinkedIn biedt verbazingwekkend veel verschillende advertentiemogelijkheden. In dit blogartikel leg ik uit welke dat zijn en hoe je in de basis dus LinkedIn Ads gebruikt.
Een advertentie hebben we zelf allemaal wel eens voorbij zien komen op Facebook of op Instagram. Maar waar verschijnt de advertentie op LinkedIn? Dit kan op verschillende plaatsen. De advertenties worden geplaatst op:
Aangezien je te maken hebt met een professioneel zakelijk platform wil je dit uiteraard ook uitstralen in je advertenties! De advertenties op LinkedIn kunnen verschillende vormen hebben zodat je dit kan aanpassen op jouw boodschap. Een advertentie kan de volgende vormen hebben:
TekstadvertentieEen tekstadvertentie op Linkedin is voorzien van een titel en een omschrijving, net zoals bij een Search ad. Deze advertentievorm is ideaal als je leads wilt verkrijgen op verschillende LinkedIn-pagina’s. Dit is de ideale advertentie voor een campagne met een beperkt budget. Er kan een afbeelding aan de tekstadvertentie worden toegevoegd. Dit type advertentie wordt bovenaan en rechts op LinkedIn weergegeven. De link is hier net zoals bij veel advertenties naar de LinkedIn pagina van het bedrijf of naar de website.
Gesponsord berichtMet een gesponsord bericht kun je nieuwe volgers aantrekken, interesse en interactie stimuleren met bedrijfsspecifieke content. Deze vorm advertentie lijkt het meeste op een gesponsord Facebook-bericht en verschijnt op de homepage tussen de organische updates van connecties en bedrijven.
Carrousel advertentieMet LinkedIn Carrousel Ads is het mogelijk om maximaal 10 verschillende advertenties naast elkaar te tonen. Deze advertenties bevatten elk een eigen tekst, afbeelding en landingspagina. Je hebt dus ontzettend vele ruimte voor content en de mogelijkheden om jouw boodschap over te brengen naar je potentiele klant. Je kan dus op een veel creatievere wijze je advertentie indelen & veel meer informatie kwijt dan bij een normale advertentie. Deze optie is ideaal als je bijvoorbeeld meerdere producten wil laten zien aan de doelgroep, een stappenplan weer wilt geven of zoals je bij Instagram en Facebook wel eens ziet. Alle afbeeldingen bij elkaar maken 1 afbeelding.
Video advertentieDe Video advertenties worden als zelfstandige berichten in de feed weergegeven. Het is een mooie manier om beeld, geluid en beweging naar zakelijke marketeers te brengen. Op deze manier krijgen merken en bedrijven de kans om hun doelgroep op het zakelijke platform beter te bereiken en mee te nemen in de video customer journey. De video begint in eerste instantie automatisch af te spelen zonder geluid.
Er zijn 2 opties om de video-advertentie toe te passen:1. Sponsored Content Campaign: hiermee promoot je een video op je bedrijfspagina;2. Direct Sponsored Content: hiermee richt je je op een specifieke doelgroep die enkel in de tijdlijn van deze doelgroep verschijnt.
Denk goed na over het doel van je campagne en de strategie die je wilt toepassen.
Naast de ‘normale’ targeting mogelijkheden is het ook mogelijk met Video advertenties te targetten met Matched Audiences. Hiermee kun je je bezoekers retargeten: je bereikt je contacten uit je klantenbestand nogmaals met de Video-advertenties om ze tot actie over te laten gaan.
Gesponsorde InMailDe laatste optie is het gebruik van een gesponsorde InMail. Met deze advertentievorm kun je gerichte berichten versturen naar personen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Deze optie wordt veelal toegepast door recruiters om op die manier vacatures onder de juiste doelgroep te verspreiden.
Net zoals bij Social Advertising en Google AdWords is je targeting belangrijk. Ook bij LinkedIn Ads kun je kiezen uit een grote lijst doelgroepcriteria om de perfecte doelgroep te definiëren. We willen natuurlijk alleen de advertenties aan de juiste mensen presenteren! Het fijne aan LinkedIn Ads is dat je een bepaalde doelgroep kan targeten op een bepaalde functietitel of bijvoorbeeld in specifieke vakgebieden. Voordat je de campagne opzet is het dus belangrijk de doelgroep goed in kaart te brengen zodat je die met LinkedIn Ads perfect kan targeten. Naast de targeting instellingen heb je ook bij LinkedIn Ads uitsluitingsmogelijkheden. Dit is de perfecte mogelijkheid om instellingen door te voeren om ervoor te zorgen dat er geen budget wordt gespendeerd aan een irrelevante doelgroep.
De LinkedIn targeting mogelijkheden zijn
Bovenstaande targeting mogelijkheden zijn ook beschikbaar als Lookalike doelgroepen. Deze targeting kan uitgebreid worden met Audience Expansion. Door middel van deze functie kun je je doelgroep maken die lijkt op de doelgroep die je al hebt ingesteld.
Naast de targeting kan er ook gebruik worden gemaakt van het meten van conversies & remarketing. Door plaatsingen van de LinkedIn pixel (hardcopy op de website of via Google Tag Manager) wordt dit een mogelijkheid. Het is vergelijkbaar met de Facebook Pixel waarbij het na plaatsing mogelijk is om aankopen te meten, whitepaper downloads te meten, nieuwsbrief aanmeldingen enzovoorts. Door de conversiemeting kun je inzien hoeveel jouw campagne heeft opgeleverd.
Om de targeting van je campagnes nog effectiever te maken heeft LinkedIn Matched Audiences gelanceerd: LinkedIn’s eigen vorm van Remarketing. Met deze functie kunnen marketeers eigen data gebruiken in combinatie met de data die LinkedIn gebruikers hebben prijsgegeven. LinkedIn matched vervolgens jouw data met hun eigen data. De verschillende remarketing data die je kunt gebruiken zijn:
Matched Audiences is beschikbaar wanneer je doelgroep uit 300 leden of meer bestaat. Met normale LinkedIn targeting is dit minimum 1000.
LinkedIn hanteert 2 mogelijkheden om in te stellen als biedstrategie voor je LinkedIn-campagne. Dit is namelijk CPM of CPC.
We kunnen ons voorstellen dat je nu met de vraag zit: maar welke biedstrategie dien ik dan te kiezen? Wat is de beste optie? Dat hangt allemaal af van je doelstellingen. Hieronder een aantal handige tips:
Meer weten over LinkedIn-campagnes?Neem vrijblijvend contact met ons op! We bespreken graag de mogelijkheden en kijken graag naar jouw persoonlijke situatie zodat we Maatwerk kunnen bieden.
Spreken we je snel?
Chanté Raghoenath
08 mei 2023
Lars Maat
20 sep 2022
29 apr 2022