Krijg inzicht in converterende organische zoekwoorden met Keyword Hero

Auteur Axel de Boer

Steeds meer bedrijven zien de waarde van zoekmachine optimalisatie (SEO) in en gebruiken deze dienst voor hun online marketing strategie. Het doel is natuurlijk om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen. Een leuk bijkomend voordeel kan zijn dat je meer (unieke) bezoekers aantrekt. Maar waarschijnlijk is dat voor jouw bedrijf niet het belangrijkst. Uiteindelijk wil je meer conversies behalen met de nieuwe bezoekers die op jouw website terecht zijn gekomen. Maar hoe kom je erachter welke organische zoekwoorden nu voor die conversies (moeten) zorgen?

Not provided

Helaas is het sinds 2011 steeds moeilijker te achterhalen via welke organische(!) zoekwoorden bezoekers jouw website vinden en dus ook converteren. Google heeft de ingetypte zoekwoorden vervangen door ‘not provided’ vanwege privacy overwegingen. Gelukkig is er nog steeds Google Search Console, een tool die je inzicht geeft in gebruikte zoekwoorden en posities in de zoekresultaten. Het nadeel van Search Console is dat je zoekwoordstatistieken niet kunt koppelen aan een conversie.

Keyword Hero

Om hier inzicht in te krijgen is daar nu Keyword Hero. Een tool waarmee je ‘non provided’ zoekwoorden weer zichtbaar worden gemaakt in Google Analytics en je deze zoekwoorden dus ook kunt koppelen aan je data in Google Analytics. Waardevolle data wat je dus weer kunt gebruiken voor jouw SEO-strategie!

keyword hero

Keyword Hero is een tool waarmee je zoekwoorden, die voorheen vielen onder (not provided), weer zichtbaar kunt maken in Google Analytics. Dit doen ze door het combineren van data uit o.a. Google Analytics, maar ook uit bijvoorbeeld Google Search Console. In totaal combineert Keyword Hero data van negen verschillende sources door middel van zogeheten machine learning oftewel kunstmatige intelligentie. Keyword Hero beweerd dat hun tool zorgt voor ongeveer 85% inzicht in alle organische zoekwoorden. Op dit moment is dit bij de meeste websites waar geen gebruik wordt gemaakt van de tool tussen de 1% en 2%. Een flink verschil en verbetering dus!

Hoe stel ik Keyword Hero in?

Overtuigd van de tool en wil je ermee aan de slag? Dan wil je natuurlijk weten hoe je dit instelt voor jouw website. Instellen is heel simpel en doe je aan de hand van deze 5 stappen op de website van Keyword Hero.

Stap 1: Kies je Keyword Hero account

Er zijn vier verschillende accounts waar je uit kunt kiezen. Hoe weet je nu welk account je moet kiezen? Dit gaat op basis van het aantal bezoekers en url’s op jouw website. Hieronder de vier opties waar je uit kunt kiezen:

Duik dus eens goed in jouw Analytics en kom erachter welk account het best bij jouw website past. Als je kiest voor een kleiner account dan je nodig hebt dan bestaat de kans dat je straks niet beschikt over de volledige data.

Stap 2: Inloggen op je Google account waarop je Keyword Hero wilt activeren

Stap 3: Maak een keuze in de property waarop je Keyword Hero wilt activeren

Stap 4: Maak een connectie met Google Search Console

Let op: je dient dus wel over een Google Search account te beschikken om met Keyword Hero aan de slag te gaan.

Stap 5: Kies uit een van je ingestelde conversies

Helaas is het nog niet mogelijk om al je ingestelde conversies terug te zien in de data die de tool biedt. Je kan maar kiezen uit één van je ingestelde conversies in Google Analytics. Kies dus ook voor de conversie die voor jou het meeste waarde heeft.

Deze 5 stappen doorlopen? Dan kan je nu van start gaan met het verzamelen van jouw data. Helaas werkt de tool niet met terugwerkende kracht dus zul je een aantal weken moeten wachten voordat je bruikbare data voor handen hebt. Maar, dan heb je wel ontzettend belangrijke data.

Waar kan ik dit rapport vinden en hoe ziet dit eruit?

De tool maakt automatisch voor jou een nieuwe property in het gekozen Google Analytics account aan met een aparte Keyword Hero-weergave. Als je deze opent zal je automatisch naar het rapport gaan met daarin alle zoekwoorden + gekozen data. Dit ziet er als volgt uit:

Nadelen van de tool

De voordelen van het gebruik van de tool spreken voor zich en hebben we al uitgebreid besproken. Zijn er ook nadelen die de tool met zich meebrengt? Het liefst had ik je een ‘nee’ verkocht, maar het grootste nadeel is dat de tool nog niet de mogelijkheid biedt om inzicht te krijgen in al je gestelde doelen. Je kunt maar kiezen uit één doel, terwijl de kans groot is dat je meerdere belangrijke doelen hebt ingesteld. Het meest optimale zou zijn dat je inzicht hebt in al je ingestelde doelen. De verwachting is echter dat de tool hiervoor op korte termijn een oplossing heeft.

Conclusie

Wat ons betreft weegt dit nadeel niet op tegen de meerdere voordelen die de tool met zich meebrengt en raden wij dan ook zeker aan om hiermee aan de slag te gaan.

Ook overtuigd van Keyword Hero maar heb je hulp nodig bij het instellen? Neem gerust contact op, we helpen je graag. Ook voor andere SEO vragen kunt u bij ons terecht.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL