Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Apple is al jaren bezig om het online adverteerders ingewikkeld te maken. Bijvoorbeeld met hun updates rondom iOS 17. Want ‘Link Tracking Protection’ van iOS 17 is hét antwoord van Apple op de groeiende bezorgdheid over de privacy van gebruikers. Hoewel het uitdagingen met zich meebrengt, dwingt het adverteerders om meer privacy vriendelijke trackingmethoden te verkennen en zich aan te passen aan veranderingen in de wereld van digitale advertenties.
Jouw marketingcampagnes in Google Ads, Meta en Microsoft worden op dit moment al negatief beïnvloed door deze update, omdat het bepaalde parameters uit URL’s verwijdert, waardoor het voor adverteerders moeilijk wordt om het gedrag van gebruikers effectief bij te houden.
In deze blogpost zullen we je naar de oplossing helpen en de vereiste acties hiervoor met je delen.
We spoelen even terug naar 2017, toen Apple Intelligent Tracking Protection (ITP) introduceerde. Hierbij werden third-party cookies afgeweerd. Vervolgens, in 2021, zorgde iOS 14.5 ervoor dat app-ontwikkelaars toestemming moesten vragen voordat ze jouw advertentie-ID kunnen ‘bespioneren’. En deze ontwikkelingen hebben zich dus de laatste jaren doorgezet. De laatste update verandert de manier hoe Apple omgaat met URL-trackingparameters.
Maar wat is nou de uitdaging? Laten we het eens bekijken. LTP, oftewel Link Tracking Protection, is waar het om draait. Met iOS 17 is het alsof Apple de click-ID’s uit de handen van marketeers pakt, althans voor nu, in bepaalde situaties, die ik zal uitleggen. We hebben het over marketing-URL-parameters (Deze parameters zijn vaak essentieel voor het bijhouden van gebruikersinteracties met advertenties en het meten van het succes van campagnes) en ze worden verwijderd uit de URL in deze drie gevallen:
Bijvoorbeeld: Apple’s ‘share’ functionaliteit om een link te delen die de gebruiker ontvangt in berichten en de link heeft een trackingparameter erop, dan zal die verwijderd worden.
Bijvoorbeeld: op het moment dat de gebruiker op het internet surft in de Privébrowsermodus en op een gesponsorde pagina of een pagina met een click-ID terechtkomt.
In al deze gevallen worden de click-ID’s verwijderd uit de URL, zodra de browser is geladen.
Voorheen was de URL:
Na het verwijderen van de click-ID’s uit de URL:
Niet alle parameters zullen worden beïnvloed, althans voor nu. Degene die zullen worden verwijderd zijn:
Aan de andere kant blijven algemene UTM-parameters (vooralsnog) wel werken.
Waarom is dit allemaal belangrijk voor marketingdata? Nou, het draait allemaal om cross-channel attributie en om adverteerders de mogelijkheid te geven om precies te zien hoe gebruikers zich van punt A naar B verplaatsten. Maar, zonder die gebruikersidentificatoren, wordt dit steeds lastiger.
Het gebruik van verbeterde signalen is nog een belangrijk gebruiksscenario dat sterk zou worden beïnvloed door het ontbreken van gebruikersidentificatoren. Met individuele signalen kunnen adverteerders hun conversietracking verrijken met aanvullende parameters zoals winstgegevens, offline conversies, retouren, enzovoort. Zonder individuele identificatoren zal het een uitdaging zijn om dit te bereiken.
De first-party identificatoren zijn ook nodig om gebruikers te kunnen matchen en opnieuw te targeten (remarketing). Zonder hen kunnen we een individuele gebruiker niet markeren als onderdeel van een doelgroep op basis van hun websitegedrag.
Er zijn een paar mogelijke oplossingen om te voorkomen dat al deze tracking verloren gaat:
Private Click Measurement, geïntroduceerd door Apple, is een privacyvriendelijk trackingmechanisme dat is ontworpen om de verzameling van persoonlijke gegevens te voorkomen, terwijl het conversietracking voor geklikte advertenties mogelijk maakt. Het wordt voorgesteld als een standaard aan het World Wide Web Consortium (W3C) en streeft naar bredere browserondersteuning. Dit is de oplossing die door Apple wordt voorgesteld als een omweg voor de Link Tracking Protection.
PCM is een omweg voor linktrackingbescherming, omdat het adverteerders in staat stelt conversies bij te houden zonder enige persoonlijke gegevens over gebruikers te verzamelen. Dit staat in contrast met traditionele trackingmethoden, zoals cookies en IP-adressen, die kunnen worden gebruikt om het surfgedrag van gebruikers over meerdere websites te volgen.
PCM werkt door een conversiesignaal van de server van de adverteerder naar de servers van Apple te sturen, wanneer een gebruiker op een advertentie klikt en converteert. Vervolgens stuurt Apple een samengevoegd rapport terug naar de adverteerder, waarin het aantal conversies voor elke campagne wordt weergegeven.
Deze oplossing is gebaseerd op het idee van het onderscheppen van HTTP-verzoeken met een Proxyserver voordat de URL-parameters worden verwijderd en ze vervolgens naar marketingplatforms zoals Google Ads te sturen.
Het werkt omdat we het HTTP-verzoek onderscheppen voordat de URL’s worden verwijderd, dus de verwijdering zal geen invloed hebben. Op de lange termijn is deze oplossing ook beter bestand tegen browserprivacywijzigingen dan de andere oplossingen.
Een proxyserver wordt gemaakt, die kan de inkomende HTTP-verzoeken onderscheppen en noodzakelijke gegevens zoals queryparameters en headers vastleggen. Deze gegevens worden vervolgens bijvoorbeeld in de Datalayer geplaatst, waardoor ze toegankelijk zijn voor tracking.
Deze oplossing houdt in dat de headerparameters worden opgehaald, zoals gclid, die niet zullen worden beïnvloed door het verwijderen van de URL. Een JavaScript-variabele kan vervolgens worden gemaakt op Google Tag Manager om deze parameters vast te leggen en ze naar marketingplatforms zoals Google Ads te sturen.
Het verwijderen van de URL door de iOS 17-update zal niet interfereren met de parameters die momenteel in de HTTP-headerparameters worden gehouden. Tenminste, niet voor nu. In deze oplossing vermijden we het vertrouwen op URL-parameters voor tracking.
Deze oplossing is gebaseerd op het idee van het verbergen van de parameters die verwijderd moeten worden. De parameters worden vervolgens in GTM ontmaskerd en naar de marketingplatforms gestuurd.
Het verbergen van parameters voorkomt dat Safari specifieke parameters verwijdert. Bijvoorbeeld UTM-parameters worden niet beïnvloed, waardoor ze nuttig zijn voor tracking.
Door parameters zoals gclid op te nemen in UTM-codes, kunnen adverteerders ervoor zorgen dat tracking blijft bestaan. Daarnaast kunnen alternatieve naamconventies voor parameters worden verkend.
Maar waarom is het belangrijk dat deze gebruikersniveau-parameters in het niets verdwijnen? 90% van de Apple-gebruikers zal tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 iOS 17 hebben. Dat is een enorme groep.
Hier zijn enkele gegevens om rekening mee te houden:
Dus wanneer deze veranderingen plaatsvinden, zal het de marketingwereld op zijn kop zetten.
Wil jij ook je advertenties kunnen blijven tracken? Heb je vragen of wil je vandaag hier al mee aan de slag om dit op te lossen? Neem dan contact met ons op!
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023
Ender Ozcam
10 jul 2023