Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Hoe maak je bezoekersgedrag inzichtelijk? Onder andere door het gebruiken van de meest populaire functionaliteit die Hotjar biedt: het instellen van Click, Scroll en Move Heatmaps.
Inzichten vanuit deze Heatmaps gebruik je vervolgens om de inrichting van je website te optimaliseren. Iedere online marketeer komt vroeg of laat in aanraking met de tool Hotjar.
Mocht dit de eerste keer zijn dat je over Hotjar leest: het is een tool waarmee je bezoekersgedrag inzichtelijk kunt maken, maar je bezoekers ook actief en passief om feedback kunt vragen. Ook kun je bijna letterlijk over de schouders meekijken door opnames te maken van sessies.
Wat ons betreft een absolute must have in het arsenaal van een online marketeer.
Of men nu minder uit gaat geven of niet, het is gedurende de Corona-lockdown duidelijk geworden dat men nu juist méér online gaat kopen. Dit heeft tot gevolg dat de inkomsten van onder anderen online retailers er juist op vooruit zijn gegaan.
In deze wordt behandeld hoe je Hotjar Heatmaps kunt gebruiken om tot waardevolle inzichten te komen.
Veruit de meest gebruikte functie van Hotjar zijn de Click-, Scroll- en Move Heatmaps. Deze functionaliteit biedt de mogelijkheid een laag over een specifieke pagina of paginatype heen te leggen. Bij paginatypes moet je denken aan pagina’s die er qua structuur hetzelfde uitzien, zoals categoriepagina’s (Product List Pages – PLP) of productpagina’s (PDP). Een enkele productpagina zal niet voldoende verkeer krijgen voor voldoende inzichten, maar bundel je deze met alle andere productpagina’s, dan wel!
Je hebt verder de mogelijkheid te kiezen uit opnames van Desktop, Tablet en Mobiel. Ben je specifiek benieuwd naar inzichten voor Mobiel, dan selecteer je enkel Mobiel.
Paginaweergaven bundelen
Het bundelen van paginaweergaven is zinvol omdat niet ieder product voldoende paginaweergaves krijgt om waardevolle inzichten te krijgen. Afhankelijk van het abonnement kun je 1.000, 2.000 of 10.000 paginaweergaves opnemen met één Heatmap. Waarbij je zult begrijpen dat hoe hoger dit aantal is, hoe dichter de inzichten bij de waarheid zullen zitten.
Deze Heatmap geeft weer waar bezoekers van de pagina op hebben geklikt.
Wat wellicht nog interessanter is: op welke níet aanklikbare elementen wordt er toch geklikt? Blijkbaar lijkt zo’n onderdeel van de pagina aanklikbaar, maar is dit niet mogelijk. Dit kan leiden tot frustratie – clickrage – en iemand die de website verlaat.
Wat te doen? Maak dit element wel aanklikbaar of plaats er een link achter. Of heroverweeg je design, waardoor het element niet meer aanklikbaar lijkt.
Punten om specifiek op te letten
What’s in a name? Deze Heatmap geeft weer tot waar de bezoekers op je pagina(type) scrollen. Waarbij ook de gemiddelde vouw – dat is zeker nog altijd een ding – wordt weergegeven. Deze Heatmap geeft inzicht welk percentage van de bezoekers tot welk deel van de pagina scrollen.
Het patroon van de regenboog ?, rood en zeer snel naar geel, groen, blauw en zwart, om verschillende redenen:
Alles in het donkerblauwe gedeelte (slechts 30% of minder krijgt dit in beeld):
Zeker op mobiel is het belangrijk om goed na te denken welke elementen voor komen in de viewport. Het scherm is zoveel kleiner dat grote elementen, die niet goed meeschalen vanuit desktop, zoveel ruimte in kunnen nemen dat scrollen geen nut lijkt te hebben.
Dit is één van de redenen waarom mobile first en responsive web design een flinke opkomst hebben gemaakt de afgelopen jaren.
Ook interessant: Hotjar Heatmaps: hoe en waarom je het moet gebruiken.
Software aanbieders die aangeven dat de Move Heatmaps ingezet kunnen worden als vervanging van ‘eye-tracking’ software dien je vanuit ons standpunt niet te geloven.
Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd waarbij opvallend genoeg de software aanbieders een sterke correlatie vinden tussen oogbewegingen en muisbewegingen en waar dus de aandacht naar uitgaat. Persoonlijk gebruiken wij deze Move Heatmaps niet, omdat het onzeker is of je iets met de data kunt.
Wij zouden nooit “all-in” gaan op basis van deze Heatmap.Onderzoeken ter referentie: Negatieve bevinding 1 en 2. Positieve bevinding 1 (van een aanbieder) en 2 (uit 2001).
Wanneer je de Heatmap alsnog wilt raadplegen, let dan op het volgende:
Vanzelfsprekend is voor Mobiel geen Move Heatmap beschikbaar. Wel is het mogelijk dat je op de Click Heatmap op Mobiel een duidelijk punt terug ziet komen waar bezoekers hun vinger of duim plaatsen om te scrollen.
Wil je écht tot waardevolle inzichten komen? Leg dan de Heatmap van de kliks en het scrollen naast elkaar.
Het is belangrijk om inzichtelijk te krijgen wát je kunt gaan optimaliseren, wil je überhaupt aan de slag gaan met het optimaliseren van je website.
Niet op basis van je intuïtie of je ‘onderbuikgevoel’, maar op basis van data. Aan de hand van data – en dus datagedreven – je website optimaliseren en je websitebezoekers en (potentiële) klanten van dienst te zijn.
Hotjar is één van de vele databronnen die je kunt inzetten om je website te optimaliseren. Waarbij de Heatmaps een zeer populaire functionaliteit zijn die wij iedereen aanraden. Uiteindelijk is het een gegeven dat over hoe meer data je beschikt, des te gefundeerder je beslissingen zijn.
Hotjar biedt naast het creëren van Heatmaps ook de mogelijkheid on-site klantfeedback te verzamelen, onder andere middels formulieren die je actief kunt tonen. Ook kun je bijna letterlijk over de schouder meekijken van je bezoekers middels sessie opnames.
Heb je vragen over de inzet van Hotjar om jouw website naar het volgende niveau te tillen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel ons op 010 30 30 222. We beantwoorden je vragen graag!
Thomas van Uunen
23 okt 2023
25 sep 2023
Bianca Bergshoeff
02 aug 2021