Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Steeds meer ondernemers nemen marketplaces op in de online marketing strategie van zijn of haar bedrijf of webshop. Nederlandse verkopers experimenteren met marketplaces zoals Bol.com, Amazon.nl, Wehkamp, Blokker en veel meer. In Nederland zijn Bol.com en Amazon.nl de grootste marketplaces. Inmiddels zijn er veel artikelen geschreven over hoe je moet verkopen op deze platforms. Het verkopen op dit soort marketplaces is echter afhankelijk van het algoritme. Het algoritme vergelijkt talloze factoren en bepaalt welke aanbieder bovenaan staat in de zoekresultaten van het platform. In dit artikel leg ik meer uit over het algoritme van Amazon.nl. Ik gebruik ter ondersteuning een recent onderzoek van Data Department over Amazon.nl.
Amazon beschikt net als Google en Bing over een eigen algoritme, het A9-algoritme. Dit algoritme bepaalt welke aanbieder bovenaan rankt met zijn of haar product(en). Er zijn twee factoren die van grote invloed zijn op dit algoritme en de productranking:
In dit artikel zal ik focussen op de eerste factor. De prestatie van je product wordt gemeten aan de hand van:
Om te zorgen dat jouw product goed verkoopt, is het zeer belangrijk dat je de buy box wint. Als je de buy box (koopblok) verovert, is de kans 80-90% dat jouw product ook daadwerkelijk wordt toegevoegd in het winkelmandje van de consument. Als je geen buy box hebt, wordt de button “Toevoegen aan winkelmandje” niet getoond.
Data Department, een bedrijf gespecialiseerd in B2B adressenbestanden, heeft aangetoond welke factoren jouw kans op de buy box winnen vergroten. In het onderzoek komen er verschillende factoren aan bod:
Voor Amazon.nl is het belangrijk om snel te leveren. Amazon wil daarmee consumenten tevreden houden. Het platform heeft zelfs een abonnementsvorm, Amazon Prime. Met Amazon prime kan Amazon garanderen dat jouw bestelling zo snel mogelijk wordt verzonden én geleverd. Als verkoper of verkooppartner op Amazon.nl is het dus belangrijk dat je jouw producten ook snel kunt leveren, anders past het minder bij wat het platform uit wilt stralen. Het onderzoek van Data Department heeft bewezen dat 84% van de Buy-box winnaars de snelste levering aanbieden.
Mocht je geen snelle levering kunnen aanbieden vanuit jouw webshop, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van Fulfilment by Amazon (FBA). Dit betekent dat Amazon de verzending, levering, en zelfs het retourproces op zich neemt. Amazon zal dan ook zo snel mogelijk proberen te leveren. Het enige wat jij als verkoper hoeft te doen bij FBA is jouw producten naar een Amazon fulfilmentcenter (distributiecentrum) sturen. Jouw producten kunnen dan ook in aanmerking komen voor Amazon Prime levering. Dat is fijn voor de consument. Uit onderzoek blijkt dat de meeste Nederlandse verkooppartners (77,6%) toch ervoor kiest om zelf de verzending te verzorgen. 14,5% maakt wel gebruik van FBA. Je kunt ook kiezen om een deel van je assortiment via FBA en een deel zelf te versturen. 7.9% van Nederlandse verkooppartners kiest daarom ook voor een mix.
Aanvullend heb ik met Data Department gekeken of het gebruik van FBA invloed heeft op het winnen van de Buy Box. Uit de data blijkt dat in 81% van de gevallen de Buy Box naar Amazon of een verkooppartner gaat die voor dat product gebruik maakt van FBA. Bij 56% van de producten waarbij de verkooppartner de Buy Box heeft, vindt de verzending plaats via FBA.
Uiteraard heeft niet elke webshop zijn eigen merk en kan het zijn dat je doelgroep bepaalde platformen niet gebruikt in de customer journey. Doe daarom eerst onderzoek naar je doelgroep en de geschikte kanalen voor jouw bedrijf en jouw product. Bepaal daarna of SEA of marketplaces een mooie toevoeging is in je marketingmix. Heb je hulp nodig met deze keuze? Onze maatjes staan voor je klaar om je te helpen.
Een vierde factor is het aantal (positieve) reviews die een verkooppartner krijgt. Deze reviews kunnen verzameld worden over producten en over de verkooppartner zelf. Data Department heeft onderzoek gedaan naar het effect van recensies van de verkooppartner zelf. Het is opvallend dat 74% van de Nederlandse verkooppartners géén recensies heeft. De verkopers die wél een recensie hebben ontvangen zijn vrij positief. Zo’n 53% kreeg 5 sterren, het hoogst haalbare. Positieve recensies zorgen voor veel vertrouwen bij consumenten én bij Amazon. Partners die veel positieve reviews krijgen, zullen dan ook meer kans krijgen om de buy box te winnen.
De bovenstaande factoren zijn belangrijk om rekening mee te houden. Als we puur kijken naar het winnen van de buy box, dan lijkt het erop dat laagste prijs en/of snelste verzending de belangrijkste factoren zijn. Als we naar het grotere plaatje kijken – de product prestatie – dan is het goed om alle factoren te overwegen. Mijn advies is om deze factoren door te lopen en te controleren of je goed presteert op deze gebieden. Dan heb je in ieder geval de product prestatie gedeelte van het Amazon algoritme getackeld.
Vergeet niet dat je producten ook vindbaar moeten zijn. Dit kun je beïnvloeden door te kijken naar de relevantie van je zoekwoorden. Wij hebben hier eerder een SEO Amazon stappenplan voor geschreven. Ga slim om met zoekwoorden om je vindbaarheid te verbeteren in de zoekresultaten op Amazon.nl. Dat zal ook zeker helpen in meer producten verkopen op het platform.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023