Hoe jij jouw Facebook campagnes feestdagen-proof maakt

Auteur Lars Maat

Het is op dit moment midden zomer in Nederland en de eerste hittegolf hebben we al te pakken gehad. Maar toch wil ik je alvast voorbereiden op de aankomende feestdagen. Het lijkt misschien wat vroeg maar een je bent nu precies op tijd. De Kerst komt er weer aan. Net als Black Friday. Wil je alles uit je Facebook campagnes halen tijdens deze feestmaand? Ik ga je uitleggen hoe jij jezelf daar op kunt voorbereiden.

Waarom jij je NU al druk moet maken om dé feestmaand van het jaar

Volgens een Facebook studie uit januari 2019 (sorry voor het ‘wij-van-WC-eend-adviseren’ gehalte in dit onderzoek) zijn in 2018 maar liefst 43% van de shoppers al in november of eerder gestart met het aankopen van cadeaus/producten.

Wat daarin vooral opvalt is dat meer dan 60% aangeeft dat ze eerst een video van het product hebben gezien. Vooral Stories zijn hierin erg belangrijk en dan voornamelijk Instagram Stories maar in mindere mate ook Facebook Stories.

Wat wel opvalt uit dit onderzoek, is dat 42% van de Amerikaanse kopers ook daadwerkelijk nog in een fysieke winkel is geweest gedurende dit proces.

Wat is een goede planning voor de feestdagen?

Om optimaal te profiteren van de feestdagen, is het belangrijk dat je een goede planning hanteert. Denk aan een voorbereiding van juni tot en met augustus, starten met je branding campagnes in september en oktober, verkopen genereren in november en december en natuurlijk je after-sales (en upsell!) in januari. Laten we deze fases eens doorlopen.

Facebook campagnes voorbereiden: tot en met augustus

Wij als online marketeers willen alles meten. Want met data, kunnen we campagnes beter maken. En de ROAS (Return On Ad Spend) verantwoorden. De basis van je voorbereiding is dan ook zorgen dat alle metingen goed staan. Je slaat jezelf voor je kop als je na het uitgeven van luttele honderden euro’s er achter komt dat je niet kunt achterhalen hoeveel verkopen daar uit zijn gekomen ?. Maar denk ook alvast aan je doelgroep: welke doelgroep(en) wil je targetten met je campagnes? En welke boodschap(pen) moeten er naar die doelgroep gestuurd worden?

Een aantal zaken die je in deze periode wilt afvinken:

  • Staat je Facebook Pixel goed geïnstalleerd?
    • Meet je alle events zoals winkeltoevoegingen, aankopen en leads?
    • Test je Pixel ook!
  • Wil je offline conversies via Facebook doormeten (handig als je fysieke winkels hebt)?
  • Heb je de campagneresultaten van vorig jaar geanalyseerd?
  • Zijn je doelgroepen up-to-date?
    • Maak open prospecting doelgroepen
    • Check je remarketing doelgroepen
    • Maak look-a-like doelgroepen aan
    • Upload CRM data
  • Bereid je advertentie uitingen voor
    • Heb je videos die je kune gebruiken?
    • Welke boodschap wil je communiceren?
  • Is je catalogus op Facebook up-to-date?
  • Teken je campagne structuur uit zodat je van te voren weet hoe je de targetting gaat doen. Het bouwen van je campagne gaat zo efficiënter en je weet zeker dat je alle doelgroepen target.

Facebook campagnes lanceren: september en oktober

Op social media zien mensen je ads niet omdat ze die WILLEN zien. Maar omdat jij als adverteerder DENKT dat men in jouw doelgroep valt. Dat is een wezenlijk verschil ten opzichte van bijvoorbeeld advertentie in de zoekresultaten van Google die men ziet als ze zelf ACTIEF hebben gezocht op een bepaald zoekwoord. Wij hebben dan ook de filosofie dat je, uitzonderingen daar gelaten, de doelgroep eerst warm moet maken op social media voordat je een salesgerichte actie uitvoert. Daar is deze periode voor bedoeld. Je adverteert op de doelgroepen die jij relevant vind met als KPI nog niet zo zeer sales of leads. Introduceer je bedrijf en je producten bij de doelgroep om een stukje naamsbekendheid op te bouwen. Hiermee vul je direct je remarketing doelgroep.

Het voordeel hiervan is ook dat je de hoge klikkosten die we vaak zien rond de feestdagen redelijk kan vermijden. Door niet pas te starten met adverteren in het hoogseizoen, kun je de CPM of CPC nog laag houden.

Stories (Instagram en Facebook) is  een perfect kanaal om aan je naamsbekendheid te vergroten, voornamelijk door middel van video’s.

Sales maximaliseren: november en december

Hopelijk heb je de basis nu goed staan. Net als dat je doelgroepen in principe al bekend zijn door je eerdere ‘huiswerk’. Het moment nadert, het is nu tijd om verkopen te genereren. Waar je nu rekening mee kunt houden zijn zaken als:

  • Test met automatische plaatsingen: laat Facebook/Instagram optimaliseren waar je de meeste verkopen / ROAS uit haalt.
  • Zorg dat je de campagnes niet te veel versplintert. Het systeem werkt het beste als een advertentieset minimaal 50 conversies per week haalt. Hoe meer advertentiesets je maakt, hoe groter de kans is dat je daar niet aan komt.
  • Kijk naar het attributiemodel: je wilt inzichtelijk hebben of je campagnes van oktober met terugwerkende kracht van invloed zijn op je salescampagnes van nu
  • Houd je biedingen in de gaten: de CPC en CPM zal zeer waarschijnlijk stijgen rondom deze periode. Maar de conversieratio’s ook aangezien de kans op een aankoop in deze periode hoger is.

Aftersales en upsell: januari

De drukke feestmand is voorbij maar ook nu de feestdagen voorbij zijn wil je nog profiteren van de feeststemming van jouw kopers. Vraag om feedback, upsell bijbehorende producten, lanceer nieuwe producten, etc. Je bent binnen bij je doelgroep. Dit is je kans. Overdrijf het uiteraard niet.

Extra online marketing tip voor de feestdagen

Denk eens na over Facebook Messengerbots. Tijdens de feestdagen zien we vaak dat de klikkosten op Facebook/Instagram omhoog schieten. De concurrentie neemt toe en daarmee dus ook de prijzen. Om hier slim mee om te gaan, zou je kunnen opteren om VOOR de feestdagen door middel van een Messengerbot het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Zorg dat die mensen zich abonneren op je Messenger. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar indien Facebook je goedkeurt hiervoor, is het eigenlijk heel simpel om mensen te abonneren op je Messenger. En als dat is gedaan, kan je pushberichten sturen naar die mensen. GRATIS!

Ik ga de voordelen laten zien aan de hand van een praktisch voorbeeld wat we voor één van onze klanten hebben gedaan rondom Black Friday. Twee jaar geleden zagen we een enorme piek in de omzet rondom Black Friday. Tegelijkertijd waren onze klikkosten op Facebook ook hoger. Vorig jaar wilden we het dan ook anders doen. We hebben toen zoveel mogelijk geadverteerd met onze Messengerbot om mensen te laten abonneren. We beloofden die mensen allemaal dat ze rond Black Friday als eerste op de hoogte zouden zijn van de Black Friday deals. Het gevolg toen Black Friday aanbrak:

  • We hoefden niet meer zoveel te adverteren op Facebook
  • We konden met 1 druk op de knop alle geabonneerden de Black Friday deal stuurden.
  • Meer omzet dan andere jaren rondom Black Friday met fors minder kosten om die omzet te realiseren

Weten wat wij voor jou in petto hebben?

Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op voor een gratis inspiratiesessie om te kijken wat jij met de feestdagen kan doen!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL