Het MKB en online marketing? Het MKB in Nederland is nog veel te weinig online vindbaar! 

Onderzoek naar het MKB en online marketing!

“Het midden- en klein bedrijf (MKB) benut de mogelijkheden van het internet nog steeds veel te weinig” is de stelling die door het onderzoek van TNS Nipo uit 2014 wordt bevestigd. Een aantal interessante cijfers uit dit onderzoek:

  • 25% van de websites van de MKB ondernemers zijn ouder dan vijf jaar en voldoen niet aan de huidige eisen van websitebezoekers en zoekmachines zoals Google;
  • 57% van de websites van het MKB geen gebruik maakt van zoekmachine optimalisatie of is geoptimaliseerd voor mobiel internet gebruikers.

Deze twee feiten zorgen ervoor dat het gros van het MKB online nog steeds niet goed vindbaar is en dus niet het maximale haalt uit de mogelijkheden van tegenwoordig. Doordat consumenten geen zoekresultaten vinden van lokale bedrijven, bestellen zij veelal producten bij grote landelijke bedrijven of vragen zij daar hun offertes aan. Dit terwijl lokale bedrijven (zeker als het gaat om leveren in de regio) erg concurrerend kunnen zijn.

Bedrijfsprofielen van het midden- en klein bedrijf zijn vaak onvolledig

Het blijkt dat de bedrijfsprofielen, die overigens vaak gratis aangemaakt kunnen worden, vaak onvolledig zijn. Zo zijn gegevens op websites als de detelefoongids.nl en sociale media als LinkedIn en Facebook niet goed ingevuld of zijn deze inmiddels verouderd.

Een grafiek met oplopende blauwe staafjes en een pijl die omhoog wijst, die groei of vooruitgang aanduidt.

Waarom is een goede vindbaarheid belangrijk voor het MKB?

Ten eerste zorgt een goede vindbaarheid dat potentiële klanten de bedrijfswebsite kunnen vinden en zo op een ‘gratis’ manier bij het bedrijf terecht komen. Met ‘gratis’ bedoel ik dat er geen hoge advertentiekosten aan te pas zijn gekomen en dat deze nieuwe klanten bij het MKB aankloppen en niet andersom. Ze zijn dan opzoek naar de producten van het bedrijf en het bedrijf niet in nieuwe klanten. Dit biedt erg veel mogelijkheden en zo manoeuvreert het bedrijf zich in een luxe positie. Zoekmachine optimalisatie voor het MKB is dus zeker mogelijk!

Hoe kan het MKB online beter gevonden worden zonder hier veel geld aan uit te geven?

Ten eerste hoeft het laten maken van een nieuwe website door de opkomst van nieuwe technieken geen uiterst grote investering meer te zijn. Het ligt er uiteraard wel aan wat voor bedrijfswebsite je wilt en wat de website voor techniek hiervoor nodig heeft.

Tip: Google eens op: Webdesign + [Plaatsnaam], en vraag bij drie verschillende lokale bedrijven eens een offerte aan. Vaak vallen de bedragen voor een nieuwe website een stuk lager uit dan van te voren wordt verwacht.

Ten tweede is het belangrijk om de (nieuwe) website goed in te richten, zodat deze goed gelezen kan worden door de zoekmachines en dan met name door Google. Hoe beter de website door Google wordt gewaardeerd des te meer bezoekers de zoekmachine doorstuurt naar de bedrijfswebsite. De combinatie van een goede website en meer bezoekers zorgt uiteindelijk voor meer aanvragen, meer naamsbekendheid, een betere uitstraling van het bedrijf en een hogere omzet.

Conclusie

Online marketing is voor relatief weinig geld in te zetten en met dit kleine budget kan een groot bereik worden behaald. Een bereik dat zich ook nog eens uitspreid over een langere periode. Zo is investeren in een website bijvoorbeeld geen weggegooid geld doordat dit geld over een langere periode wordt terugverdient. Hiernaast komen door internet marketing goed in te zetten klanten vaak bij het bedrijf aankloppen en niet andersom. Het wijst dus uit dat online marketing ook voor het MKB dus eigenlijk onmisbaar is geworden.