Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Google gaat stoppen met de uitgebreide tekstadvertenties, ook wel Expanded Text Ads genoemd in het Engels. Net als de oude tekstadvertenties zullen deze langzaam maar zeker verdwijnen. Dit heeft Google vorig jaar bekend gemaakt. Na 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om nieuwe uitgebreide tekstadvertenties aan jouw campagnes toe te voegen. In plaats daarvan zijn responsieve zoekadvertenties de nieuwe standaard. Deze nieuwe update past helemaal in de trend die we de afgelopen jaren zien, namelijk: automatisering. Steeds meer processen en handelingen worden door machine learning overgenomen. Deze laatste update is daar straks dus ook een goed voorbeeld van.
Het is overigens niet zo dat uitgebreide tekst advertenties helemaal verdwijnen. Het is straks alleen niet meer mogelijk om nieuwe ETA’s aan je campagnes toe te voegen of je huidige ETA’s verder te optimaliseren. De uitgebreide tekstadvertenties zullen na 30 juni nog steeds vertoond worden en kan je de prestaties blijven inzien. Ook heb je nog steeds de mogelijkheid om je uitgebreide tekstadvertenties te onderbreken, activeren of te verwijderen.
Het grote verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties is dat je bij responsieve zoekadvertenties tot wel 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen kan toevoegen. Op basis van de koppen en beschrijvingen die je invult, gaat Google Ads zelf advertenties samenstellen. Met deze koppen en beschrijvingen probeert Google een zo relevant mogelijke advertentie te tonen bij een zoekopdracht die is uitgevoerd.
De resultaten die door verschillende advertentiecombinaties worden behaald, worden door Google nauwkeurig bijgehouden. Na een tijdje bepaalt Google door middel van machine learning welke combinaties het beste werken bij een bepaalde zoekopdracht. Uiteindelijk zal Google deze combinatie dan ook vaker tonen. Het is aan te raden om per advertentiegroep minimaal één responsieve zoekadvertentie toe te voegen.
Maar hoe maak je dan een goede responsieve zoekadvertentie? Graag delen we een aantal belangrijke tips om je alvast op weg te helpen!
Nu weet je precies waarom uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen, wat responsieve zoekadvertenties zijn en hoe je deze het beste in jouw account kan toevoegen. Mocht je nog geen gebruik maken van RSA’s, dan raden we je aan om hier snel mee te beginnen. Heb je hulp nodig bij het toevoegen van responsieve zoekadvertenties van uitstekende kwaliteit? Neem dan contact met ons op. Onze SEA Maatjes helpen je hier graag bij!
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023