Het einde van Expanded Text Ads (ETA) is in zicht: wat nu?

Google gaat stoppen met de uitgebreide tekstadvertenties, ook wel Expanded Text Ads genoemd in het Engels. Net als de oude tekstadvertenties zullen deze langzaam maar zeker verdwijnen. Dit heeft Google vorig jaar bekend gemaakt. Na 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om nieuwe uitgebreide tekstadvertenties aan jouw campagnes toe te voegen. In plaats daarvan zijn responsieve zoekadvertenties de nieuwe standaard. Deze nieuwe update past helemaal in de trend die we de afgelopen jaren zien, namelijk: automatisering. Steeds meer processen en handelingen worden door machine learning overgenomen. Deze laatste update is daar straks dus ook een goed voorbeeld van.

Het is overigens niet zo dat uitgebreide tekst advertenties helemaal verdwijnen. Het is straks alleen niet meer mogelijk om nieuwe ETA’s aan je campagnes toe te voegen of je huidige ETA’s verder te optimaliseren. De uitgebreide tekstadvertenties zullen na 30 juni nog steeds vertoond worden en kan je de prestaties blijven inzien. Ook heb je nog steeds de mogelijkheid om je uitgebreide tekstadvertenties te onderbreken, activeren of te verwijderen.

Wat zijn Responsieve zoekadvertenties (RSA’s)?

Het grote verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties is dat je bij responsieve zoekadvertenties tot wel 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen kan toevoegen. Op basis van de koppen en beschrijvingen die je invult, gaat Google Ads zelf advertenties samenstellen. Met deze koppen en beschrijvingen probeert Google een zo relevant mogelijke advertentie te tonen bij een zoekopdracht die is uitgevoerd.

De resultaten die door verschillende advertentiecombinaties worden behaald, worden door Google nauwkeurig bijgehouden. Na een tijdje bepaalt Google door middel van machine learning welke combinaties het beste werken bij een bepaalde zoekopdracht. Uiteindelijk zal Google deze combinatie dan ook vaker tonen. Het is aan te raden om per advertentiegroep minimaal één responsieve zoekadvertentie toe te voegen.

responsieve zoekadvertentie (RSA)

4 onmisbare tips voor het maken van RSA’s:

Maar hoe maak je dan een goede responsieve zoekadvertentie? Graag delen we een aantal belangrijke tips om je alvast op weg te helpen!

  • Probeer zoveel mogelijk koppen en beschrijvingen toe te voegen. Hiermee verbeter je jouw advertentiekwaliteit. De advertentiekwaliteit is een indicatie van de relevantie en diversiteit van je advertentiecombinaties. Belangrijk dus om relevante koppen en beschrijvingen toe te voegen die niet teveel op elkaar lijken;
  • Net als bij uitgebreide tekstadvertenties is het belangrijk om populaire zoekwoorden toe te voegen aan je RSA’s. Hiermee vergroot je jouw advertentierelevantie en zullen je advertenties vaker vertoond worden;
  • Om toch nog enige invloed te hebben op hoe jouw advertentie eruit komt te zien, kan je bij RSA’s je koppen en beschrijvingen vastpinnen op een bepaalde positie in de advertentie. Een kop of beschrijving wordt dan alleen op de door jou aangegeven positie weergegeven. Andere koppen of beschrijvingen kunnen niet meer op deze plaats weergegeven worden. Door een aantal koppen of beschrijvingen op dezelfde positie vast te pinnen, kan je wel rouleren op deze positie. Pas wel op aangezien het vastpinnen van advertentietekst ten kosten kan gaan van de advertentiekwaliteit;
  • Om inzicht te krijgen in welke combinaties vaak vertoond worden, ga je naar het advertentieoverzicht in een specifieke advertentiegroep. Klik bij jouw responsieve zoekadvertentie op ‘Itemdetails bekijken’. Hier krijg je een overzicht van jouw koppen en beschrijvingen die vaak vertoond worden. Dit kan je als input gebruiken om jouw responsieve zoekadvertenties verder te optimaliseren.

Maak jij nog geen gebruik van RSA’s?

Nu weet je precies waarom uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen, wat responsieve zoekadvertenties zijn en hoe je deze het beste in jouw account kan toevoegen. Mocht je nog geen gebruik maken van RSA’s, dan raden we je aan om hier snel mee te beginnen. Heb je hulp nodig bij het toevoegen van responsieve zoekadvertenties van uitstekende kwaliteit? Neem dan contact met ons op. Onze SEA Maatjes helpen je hier graag bij!