Gratis productvermeldingen in Google Shopping: Live in NL!

Auteur Bianca Bergshoeff

Op het moment van schrijven zijn de de gratis productvermeldingen beschikbaar zijn Nederland! Uiteraard ging de V.S. ons voor. Maar voor ons valt het dus precies op tijd voor the Holiday Season!

In deze blog lichten we toe wat dit precies betekent, wat je ervan kunt verwachten en hoe je hiervoor in aanmerking komt.

Wat zijn die gratis productvermeldingen ook alweer?

Wanneer je via Google naar een product zoekt, zie je in de resultaten Search resultaten en enkele Shopping resultaten naar boven komen. Daarnaast heeft Google ook een Shopping pagina (ook wel de “Shopping tab” genoemd), deze pagina zal vanaf half oktober niet alleen maar bestaan uit betaalde Shopping resultaten, maar ook uit gratis vermeldingen.

Waarom doet Google dit?

Je vraagt je dan ook vast af wáárom Google de Shopping tab nu ook beschikbaar wilt maken voor niet-adverteerders. In een blog heeft Google aangegeven deze aanpassing door te voeren in verband met het Corona virus. Veel fysieke winkels moe(s)ten sluiten of lopen veel omzet mis.

Hierdoor worden zij afhankelijk van een te genereren online omzet en dat terwijl ze hier wellicht helemaal niets mee deden. Door het vertonen van gratis productvermeldingen hebben ook deze ondernemers de kans om een online verkoopkanaal op te zetten of uit te breiden.

Google loopt hier inderdaad een hoop omzet door mis, maar tegelijkertijd breidt het platform het totale aantal producten dat wordt aangeboden fors uit. Dit versterkt Google haar positie in een strijd met Marketplaces zoals Amazon.

Deze wijziging is in ieder geval permanent, dus eenmaal live zul je hier als webshop blijvend van profiteren!

Aanmelden voor de gratis productvermeldingen in Google

Om in aanmerking te komen voor de gratis productvermeldingen in Google, hebben we het volgende nodig:

  • Google Merchant Center
  • Product Feed

Je hebt geen Google Ads account nodig om te starten. Mocht je nog geen Merchant Center account hebben, dan kun je deze aanmaken via deze URL: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/.

Eenmaal een account aangemaakt is het belangrijk om je account aan te melden voor de gratis productvermeldingen.  Bijna alle bestaande Merchant Center accounts zijn automatisch ready om te profiteren van de gratis productvermeldingen op Google Shopping. Je doet er natuurlijk wel goed aan dit even voor de zekerheid te checken.

Om je aan te melden, of om te kijken of je account goed ingesteld staat, doe je het volgende: je logt in op je Google Merchant Center account, klikt op het sleuteltje in het menu gevolgd door “Platforms van Google”.

Wanneer “Status van Platforms van Google” op Actief staat, is de basis gezet!

Google Merchant Center

Directe Paypal koppeling & E-commerce platformen

De afgelopen jaren heeft Google veel veranderingen doorgevoerd binnen de Shopping tab. Tijdens Google Marketing Live in 2019 gaf Google al aan te werken aan een manier om het mogelijk te maken om direct op Google Shopping af te rekenen. Hiermee zou de zoekmachine de strijd aangaan met onder anderen Amazon en andere online marktplaatsen. Afgelopen week kondigde Google officieel een partnership aan met PayPal. Hierdoor kunnen retailers die al gebruikmaken van PayPal dit account makkelijk koppelen aan hun Merchant Account. Hierdoor kan Google sneller verkopersdetails uitlezen en Merchant Accounts verifiëren.

Daarnaast zijn ook koppelingen met e-commerce platformen zoals Shopify, WooCommerce en BigCommerce aangekondigd. Deze koppelingen maken het makkelijker om producten en voorraden direct te managen voor het Google platform.

Best practices bij gratis productvermeldingen op Google

Het is natuurlijk fantastisch dat we hiermee de kans hebben om ook organisch vindbaar te zijn met je producten. Maar er zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden:

1. Analyseer de producten waarmee je adverteert op Google

Zeker nu is het interessant om het assortiment waarmee je adverteert weer even onder de loep te nemen. Welke producten zijn rendabel? Waar zit een goede marge op en waar juist helemaal niet?

Zo kom je wellicht tot een aantal producten waar je eigenlijk helemaal geen marketingspend aan uit wil geven, maar wel vindbaar op wil zijn. Dan kun je ervoor kiezen om niet meer met deze producten te adverteren.

TIP: Je hoeft deze producten niet per se uit te sluiten. Het is namelijk ook mogelijk om met twee verschillende feeds te werken. In het Merchant Center kun je op feed-niveau aangeven waar de producten getoond moeten worden (Shopping Ads, of platformen van Google).

2. Verbeter de kwaliteit van je productfeed

Het is ontzettend belangrijk om je feed te voorzien van de juiste (volledige) informatie! De informatie in je feed is belangrijk omdat Google je kan matchen met de zoekopdrachten. Hoe vollediger de informatie is, hoe groter de kans is dat je producten vertoond zullen worden.

Denk hierbij aan de producttitels, de beschrijvingen en de overige attributen in de productfeed.

3. Optimaliseer je prijsstrategie

Zichtbaarheid op de Shopping pagina van Google is een ding, maar het is ook goed om je te realiseren dat je niet de enige bent. Google biedt de functionaliteit om verkopers met elkaar te vergelijken. Dit geeft de consument de uitgelezen kans om te zoeken naar de beste deals zonder een hele zoektocht af te moeten leggen.

Wanneer jouw prijsstrategie niet in lijn ligt met andere verkopers, is het wellicht verstandig om te onderzoeken of je je prijzen kunt aanpassen.

4. Maak gebruik van UTM-tags

Op het moment dat je producten worden getoond in de Google Shopping tab (organisch) zal dit in Analytics ook worden gezien als organisch verkeer. Dat is het natuurlijk ook, maar je wil het wel kunnen onderscheiden van organisch verkeer op de zoekresultaten pagina. Dit kunnen we oppakken door UTM-tags toe te voegen.

Een UTM-tag is een stukje ‘code’ dat je achter de product-URL plakt, hiermee kun je dus in Google Analytics uitlezen waar het verkeer (en de sales) vandaan komen.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld deze UTM-builder gebruiken (https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/). Je vult het formulier bijvoorbeeld als volgt in:

UTM builder

Onder het formulier wordt de URL die je in de feed kunt gebruiken direct uitgerold:

URL creeeren met UTM builder

Het is voldoende om het geselecteerde gedeelte achter alle product URL’s in je feed te plakken. Let er natuurlijk wel op dat dit de feed is die enkel weergegeven wordt op “platformen van Google”!

Vervolgens kun je in Google Analytics onder Acquisitie > Alle Verkeer > Bron/ Medium dit verkeer terugvinden onder Google / Shopping_Organic: it’s easy as that!

Wanneer kunnen we hiermee aan de slag in Nederland?

In Nederland kan je vanaf vandaag (16 oktober 2020) aan de slag met de functionaliteit!

Heb je vragen over organische productvermeldingen op Google Shopping, ben je benieuwd wat dit voor jouw bedrijf betekent of heb je hulp nodig bij het inrichten van een Merchant Account of feed optimalisatie? Onze SEA specialisten denken graag met je mee! Neem dus gerust contact met ons op.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL