Gratis Google Ads Credits voor getroffen MKB’ers door COVID-19

Auteur Lars Maat

De komende weken is en wordt het programma ter waarde van 340 miljoen dollar uitgerold.

Google is begonnen met de eerste fase van haar programma waarmee zij Google Ads credits ter waarde van $340 miljoen verdelen onder MKB bedrijven die hiervoor in aanmerking komen. De eerste ontvangers zijn gekwalificeerde adverteerders in Nieuw Zeeland, maar de rest van de wereld zal gauw volgen.

Adverteerders die in aanmerking komen zullen een notificatie krijgen en de credits kunnen gebruiken voor toekomstige advertenties in hun Google Ads accounts.

Hoe veel krijgen bedrijven dan precies?

Google heeft aangegeven dat het aantal credits per adverteerder zal verschillen. Hoeveel credits zij precies krijgen is gebaseerd op de uitgavenhistorie van die adverteerder, tot een maximum van $1.000 of het equivalent in de valuta van het account.

Adverteerders krijgen deze credits eenmalig en hebben tot en met 31 december de tijd om deze in te zetten. Daarna zullen deze verlopen zijn.

Waarom wordt dit in fases uitgerold?

Google had al lange tijd een coupon programma voor nieuwe adverteerders, maar voor dit credit programma moest het bedrijf een nieuw product en bijbehorende infrastructuur bouwen. Door dit in fases uit te rollen is de kans groter dat het nieuwe systeem zonder problemen wordt ingevoerd.

Het bedrijf heeft aangegeven dat, na te starten met Nieuw Zeeland, de credits in de komende weken ook in andere locaties (landen) worden uitgerold. Op 2 juni is het advertentietegoed ook gelanceerd in Australië, Taiwan, Italië en Duitsland. Bekijk deze pagina om op de hoogte te blijven van de landen en om terecht te kunnen met al je vragen.

In aanmerking komen

Het is de bedoeling dat dit nieuwe programma bestaande, toegewijde adverteerders die zijn getroffen door het COVID-19 virus ondersteunt. Om in aanmerking te komen voor Ad credits moet je gedurende 10 van de 12 maanden in 2019, inclusief januari en/of februari, Ads campagnes hebben gedraaid. Het maakt hierbij niet uit of dit direct in het eigen account plaatvond, of middels een ander account vanuit een partner. Je kunt je hier niet zelf voor aanmelden.

Waarom wij dit belangrijk vinden

De credits zijn bedoelt om MKB’ers te helpen om de komende maanden opnieuw in aanraking te komen met hun doelgroep. De Corona crisis heeft een grote invloed  gehad op kleinere organisaties. Deze credits zijn een onderdeel van een grootschalig plan om deze belangrijke klantengroepen te ondersteunen. Een ander voorbeeld zijn de recent geïntroduceerde Google Mijn Bedrijf functionaliteiten die bedoelt zijn om MKB’ers te helpen zich aan te passen en te overleven gedurende deze crisis. Zo kunnen bedrijfseigenaren wereldwijd nu bijvoorbeeld donatie en cadeaubon linkjes toevoegen aan bedrijfsprofielen. Deze werken middels partnerships van Google met PayPal en GoFundMe. Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan de help center pagina.

De credits juist inzetten

Wanneer je recht hebt op deze credits en deze op je Ads account bijgeschreven krijgt, helpen wij je graag om deze op de juiste manier in te zetten en er op die manier het maximale uit te halen. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL