Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
John Mueller van Google adviseert website-eigenaren dat mobielvriendelijkheid niet hetzelfde is als klaar voor mobile-first indexering.
Bij het bepalen of een site naar de Mobile First Index moet worden verplaatst, kijkt Google naar criteria die verder gaan dan of de site is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
Een site kan zijn ontworpen voor mobiel en nog steeds niet worden beschouwd als gereed voor Google’s Mobile First Index als deze niet aan andere criteria voldoet. Hoe zit dat precies en hoe belangrijk is het voor je zoekmachine optimalisatie?
John Mueller gaf antwoord in een thread op Reddit met de titel: Wat kunnen de redenen zijn waarom Google een desktopcrawler als primaire crawler gebruikt, ook al is de site mobielvriendelijk?
Google gebruikt verschillende webcrawlers, afhankelijk van of de site zich in de Mobile First Index of in de reguliere index bevindt.
Via Google Search Console kan je zien of Google de mobiele of desktopversie van Googlebot gebruikt om een site te crawlen. Als de Primaire Crawler ‘smartphone’ aangeeft dan bevindt deze zich in de mobile-first index van Google.
De kans is groot dat ook jij in Google Search Console ziet dat de Primaire Crawler op ‘smartphone’ staat.
Maar in het geval van deze Reddit-gebruiker wordt de mobielvriendelijke site nog steeds gecrawld met de desktopcrawler van Google. John Mueller gaf meer duidelijkheid over waarom de site in dit geval niet over is naar Mobile First Indexing.
Een belangrijk onderdeel van de criteria waarnaar Google kijkt bij het verplaatsen van sites naar de Mobile First Indexing, is dat de site identieke inhoud op alle apparaten weergeeft.
Als de desktopversie van de pagina’s van een site kritieke inhoud bevat die niet aan gebruikers op mobiele apparaten wordt weergegeven, wordt de site niet geschikt geacht voor indexering op mobiele apparaten.
“Mobile friendly doesn’t mean it’s suitable for mobile indexing (it could be easy to use on mobile devices, but lack a lot of the content, for example).”
Als je zeker weet dat de belangrijkste inhoud op alle apparaten aan gebruikers wordt getoond, zegt Mueller dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Het algoritme van Google kan een site een beetje te hard onderzoeken en voorkomen dat deze wordt geïndexeerd op basis van mobiele apparaten vanwege kleine verschillen.
“That said, if you’re sure that the content is all there on mobile, I wouldn’t sweat it. Sometimes our algorithms are a bit on the conservative side in that regard. A variation I saw a few times was that our algorithms were holding back a site because it didn’t have the same number of related items linked on the bottom of a product-page / post — yes, that’s a content difference, but you probably don’t need to care about it because it’s not going to change how your site overall is showing in search.”
Maar er kunnen echt grote verschillen zijn die er echt toe doen in het grote geheel. Dat kunnen items zijn die ontbreken in de ene versie van een site in vergelijking met de andere, zoals gestructureerde gegevens, afbeeldingen, interne links, enzovoort.
“Obviously, it could also be because your site has real differences, like missing structured data, fewer significant images, bad internal linking on mobile, etc — these are things that those who don’t look deeply might miss.”
Als je geduldig aan het wachten bent tot Google je site verplaatst naar Mobile First Indexing, maar je niet kunt achterhalen waarom dit nog niet is gebeurd, weet je nu naar welke onderdelen je nog kan kijken.
Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-mobile-friendly-does-not-mean-ready-for-mobile-first-index/400773/
Frank van Dijk
11 sep 2023
Axel de Boer
14 aug 2023
12 jun 2023