Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
Het algoritme van Google evolueert voortdurend met regelmatige updates die worden uitgerold om de manier waarop de zoekmachine werkt te helpen verbeteren en op hun beurt de ervaring voor de eindgebruikers te verbeteren. Oorspronkelijk vonden deze updates slechts een handvol keer per jaar plaats, maar nu past de zoekgigant zijn algoritme voortdurend aan met kleine updates die dagelijks plaatsvinden. Over het algemeen zullen deze updates vaak onopgemerkt blijven, maar zo nu en dan vindt er een grotere update plaats die de boel een beetje opschudt, en dat is precies wat er gebeurt met Google’s Helpful Content Update.
Op 25 augustus kondigde Google de lancering van de update aan, met een volledige uitrol van de update die naar verwachting tot twee weken zal duren. Dus, wat is er zo speciaal aan deze nieuwe update en wat kan het betekenen voor jou en/of jouw klanten?
De Helpful Content Update is ontworpen om sites te ‘belonen’ die nuttige, bruikbare informatie aanbieden en daarnaast om sites te ‘straffen’ die inhoud van lage kwaliteit aanbieden.
De kernfocus van de Helpful Content Update is om content people-first te maken in plaats van search engine-first. Dit betekent dat de content op je website echte waarde moet bieden aan de lezers en niet gericht moet zijn om beter gevonden te worden in de zoekresultaten; content die gericht geschreven is voor zoekmachines.
Om ervoor te zorgen dat je met jouw content op het juiste spoor zit, heeft Google een lijst met vragen vrijgegeven die moeten worden overwogen bij het schrijven deze content:
Als je op alle bovenstaande vragen ja antwoord, kun je er gerust op zijn dat jouw content een people-first-benadering heeft.
Aangezien de eerste uitrol vorige week begon, en de voltooiing naar verwachting een paar weken zal duren, kan het nog even duren voordat we de echte impact van deze update zien. Uiteindelijk zou de update zeer weinig impact moeten hebben op een contentstrategie. De dagen van oude black-hat SEO strategieën zijn voorbij en in theorie zou alle content een reden moeten hebben om geschreven te worden, zelfs vóór deze update.
Dit gezegd hebbende, is het nu een beter moment dan ooit om de inhoud van je site, of die van jouw klanten, te herzien om er zeker van te zijn dat alles in lijn is met de update. Als er content is die puur voor zoekmachines is geschreven, moet deze worden aangepast om ervoor te zorgen dat de content waardevol is en op de gebruiker is gericht. Er is geen vast tijdsbestek voor hoe lang het duurt voordat jouw website de voordelen ziet van het aanpassen van verouderde content. Google geeft aan dat het een paar maanden kan duren voordat het nieuwe signaal wordt toegepast op een site.
Natuurlijk, rankings zijn allemaal relatief. In theorie zal content van lage kwaliteit zijn rankings zien dalen, maar alleen als de concurrerende content als waardevol wordt beschouwd. Bovendien zal deze update invloed hebben op sites als geheel, in tegenstelling tot individuele pagina’s. Als een site veel niet-waardevolle content heeft, zullen de rankings over de hele linie worden beïnvloed.
Voor meer informatie over deze update en alles wat je moet weten, bekijk dan de volledige richtlijnen van Google.
Ook kun je natuurlijk altijd contact opnemen met een van onze SEO Maatjes via https://www.maatwerkonline.nl/contact/.
Lars Maat
20 sep 2022
Maatwerk Online
16 sep 2022
Willem Nales
30 aug 2022