Google Guaranteed badge voor geüpgradede Google mijn Bedrijf profielen

Google heeft in juli van dit jaar aangekondigd Google Guaranteed-certifceringen aan te gaan bieden tegen een maandelijks bedrag van $50, buiten de Local Services Ads om. Het wordt gepositioneerd als een ‘geüpgraded profiel’ dat een badge zal bevatten die op het Google mijn Bedrijf profiel verschijnt en ook in het Local Pack kan verschijnen.

Wat is een Google Guaranteed badge?

Wie Google Ads voor zijn bedrijf gebruikt is wellicht al bekend met de Guaranteed Badge: het is dat kleine groene vinkje dat links van de naam van je bedrijf verschijnt in je Google mijn Bedrijf profiel.

Google-Guaranteed-in-Local-Pack

Bedrijven die hiervoor een aanvraag indienen worden gescreend door Google (hier later in de blog meer over). Wanneer er aan bepaalde kwalificaties wordt voldaan wordt het bedrijf ‘gegarandeerd’ door Google en ontvangt het een Google Guaranteed-certificering. Dit betekent dat als een klant ontevreden is over de geleverde service, Google deze kan terugbetalen tot maximaal $2000.  

Wat zijn de eisen?

Bedrijven die in aanmerking komen ontvangen een e-mail van Google, die wordt verzonden naar de eigenaar van het Google mijn Bedrijf account, waarin staat dat je in aanmerking komt voor een certificering.

Om vervolgens ook daadwerkelijk het certificaat te ontvangen zal het bedrijf door een screening moeten komen die door Google zelf uitgevoerd wordt. Dit screeningsproces omvat:

  • Verifiëren van je zakelijke licenties en verzekeringsdekkingen;
  • Achtergrondcontroles voor alle ondernemers;
  • Achtergrondcontroles voor alle werknemers die in direct contact staan met de klant.

Meer informatie over dit screeningsproces vind je hier.

Wat kan het voor jouw bedrijf betekenen?

Voor lokale ondernemers is het hebben van een certificering een must, helemaal als concurrenten er ook voor kiezen om voor een certificering te gaan. Althans, dat is mijn mening. Waarom? Om drie redenen:

  1. Klanten zullen waarde gaan hechten aan de certificering, het geeft namelijk aan dat het bedrijf te vertrouwen is. Dit zal betekenen dat een klant altijd de voorkeur geeft aan het bedrijf mét certificering boven het bedrijf dat hier niet over beschikt.
  2. Belangrijk voor je CTR: Een resultaat met een certificeringsbadge valt nu eenmaal meer op.
  3. Daarnaast verwacht ik ook dat het hebben van een certificering een belangrijke ranking factor zal gaan worden. Net als dat het hebben van een SSL-certificaat op dit moment een belangrijke factor voor SEO is geworden. Google wil haar gebruikers nou eenmaal de beste resultaten tonen en dus zullen resultaten die in de ogen van Google meer vertrouwen kweken hoger vertoond worden.

Wanneer komt dit in Nederland?

Voorlopig is Google Guaranteed alleen nog maar in Noord-Amerika actief om te ‘experimenteren’ en is het nog maar de vraag of het daadwerkelijk in Europa wordt uitgerold. Het kan dus zomaar bij een testfase blijven. Nog even geduld dus!