Google december 2020 Core Update wordt uitgerold

Auteur Axel de Boer

Google heeft op 3 december aangekondigd dat er een nieuwe Core Update wordt uitgerold. Deze Core Update krijgt de naam December 2020 Core Update mee. Historisch gezien komt Google ieder kwartaal wel met een grote update op de proppen, maar dit keer heeft het toch wat langer geduurd. Daardoor kwam het voor mij zelf toch wel een beetje als een verassing. Ze gaan toch geen grote update uitrollen midden in de feestmaand?! Toch wel! Ik vertel je er meer over.

De aankondiging

Via Twitter volgde het bericht: “Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the December 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that.

Niet heel veel later werd het volgende bericht naar buiten gebracht via Twitter: “The December 2020 Core Update is now rolling out live. As is typical with these updates, it will typically take about one to two weeks to fully roll out.

Uiteraard beginnen ze in de USA en zal Nederland snel volgen!

Waarom nu?

Het was inmiddels alweer 7 maanden geleden dat de vorige Core Update werd uitgerold. Dat het tijd werd voor een nieuwe Core Update was wel duidelijk. Maar het duurde inmiddels zo lang dat ik zelf had verwacht dat de volgende update rond januari 2021 zou gaan plaatsvinden. De eerste Core Update van 2020 vond plaats in januari onder de naam “January 2020 Core Update”. De tweede Core Update vond plaats in mei 2020 onder de naam “May 2020 Core Update”. Dit jaar worden er dus geen spannende namen aan de updates gegeven ?

Gevolgen en oplossing (December 2020 Core Update)

Er is een kans dat je negatieve effecten van deze december update gaat zien. Denk hierbij aan een daling in de SERP’s. Google heeft nu langer de tijd genomen om een grote update uit te rollen dus wellicht worden de effecten alleen maar beter zichtbaar dit keer en verkrijg je de positie die je verdient. Op het moment dat jouw pagina’s gedaald zijn in de rankings wilt dat niet zeggen dat je iets fout hebt gedaan. Google heeft een mooie lijst aan vragen opgesteld die je kan weerleggen op jouw content. Zie hiervoor de Blog van Google. Hierbij een aantal voorbeelden:

  • Biedt de inhoud originele informatie, rapportage, onderzoek of analyse?
  • Biedt de inhoud inzichtelijke analyse of interessante informatie die niet voor de hand ligt?
  • Als de inhoud uit andere bronnen put, wordt het dan niet simpelweg kopiëren of herschrijven van die bronnen, maar levert het in plaats daarvan substantiële meerwaarde en originaliteit op?
  • Wordt de kop en / of paginatitel niet overdreven of schokkend van aard?
  • Is dit het soort pagina waarvan u een bladwijzer wilt maken, die u met een vriend wilt delen of die u wilt aanbevelen?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Als je er meer wilt lezen kan ik je de blog van Google zeker aanraden!

Voorbereiden voor wat komen gaat

Ik kan je voor nu aanraden om te blijven focussen op het E-A-T-principe. Content blijft een zeer belangrijke rankingfactor. Wat de uiteindelijke gevolgen van deze update gaan zijn weten we natuurlijk later in december. Heb je zelf (onverwachte) dalingen of stijgingen meegemaakt in een bepaalde branche laat het ons dan weten. We kijken graag met je mee om te bepalen of onze SEO diensten wat voor jou zijn. We zijn reuze benieuwd!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL