Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, Social Ads, CRO, GEO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
AI verandert de manier waarop we zoeken en wat we te zien krijgen. De opkomst van AI-chatbots als zoekmachinevervangers betekent dat traditionele SEO niet langer genoeg is. Vroeger draaide het om de felbegeerde plek #1 in Google, later draaide het ook om YouTube SEO, TikTok SEO etc, maar inmiddels komt daar nog een onderwerp bij: Word je genoemd in de AI gegenereerde antwoorden van LLM’s en Google’s AI Overview?
Emerce dook in deze verschuiving en bundelde inzichten van experts, onderzoek en praktijkcases in hun rapport “AI & SEO 2025”. Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rij en vertalen ze meteen naar acties waarmee je jouw merk een voorsprong geeft binnen AI-zoekresultaten.
Traditionele SEO was jaren geleden vrij eenvoudig: goede content, de juiste zoekwoorden, wat backlinks en hop, je stond bovenaan. Gelukkig kwam daar snel verandering in en is het inmiddels echt een expertise waarbinnen je door middel van het combineren van bijvoorbeeld Programmatic SEO en SEO-kernactiviteiten beter vindbaar wordt op zoekwoorden die voor jouw relevant zijn. Maar AI werkt anders. In plaats van links te tonen, geven chatbots zoals ChatGPT, Gemini of Perplexity direct een samenvattend antwoord. En in de antwoorden of in de bronnen die ze daarbij benoemen wil je als merk terugkomen.
Met GEO (Generative Engine Optimization) optimaliseer je je content om ervoor te zorgen dat jouw merk geciteerd wordt in die AI-antwoorden en dat je niet enkel afhankelijk bent van klikken uit zoekresultaten.
Het Emerce-rapport bevestigd wat we al wisten, het blijkt dat AI-systemen steeds vaker externe bronnen gebruiken, zoals blogs, reviewsites, Wikipedia en Reddit om tot een antwoord te komen. Slechts 5% van de citaties komt van de merkwebsite zelf. Hiermee kunnen we zeggen dat branding buiten je eigen domein steeds belangrijker wordt. Dit zijn de belangrijkste factoren voor zichtbaarheid in AI-resultaten:
Emerce deelt verschillende praktijkvoorbeelden die laten zien wat wel (en niet) werkt:
Moraal van het verhaal? AI is niet op zoek naar nóg een artikel over “de voordelen van product X”, het wil content die echt iets toevoegt op basis van veelgestelde vragen van echte gebruikers. Het is dus nog belangrijker om in te spelen op datgene wat echt leeft.
In het Emerce-rapport komt dit niet direct terug, maar onze persoonlijke toevoeging hierop is dat we vinden dat je dit nog breder moet trekken. Door niet alleen Reddit en de People Also Asks-vragen toe te voegen, maar ook veelgestelde vragen te scrapen vanuit TikTok en YouTube + (in het geval van een webshop) reviews te scrapen, creeer je nog meer waardevolle content. Jeroen Deuze SEO Director
In het Emerce-rapport komt dit niet direct terug, maar onze persoonlijke toevoeging hierop is dat we vinden dat je dit nog breder moet trekken. Door niet alleen Reddit en de People Also Asks-vragen toe te voegen, maar ook veelgestelde vragen te scrapen vanuit TikTok en YouTube + (in het geval van een webshop) reviews te scrapen, creeer je nog meer waardevolle content.
De verschuiving van SEO naar GEO betekent dat je anders moet gaan denken:
Zichtbaar zijn in AI-antwoorden is geen ‘set-and-forget’. AI-resultaten zijn onvoorspelbaar en kunnen dagelijks veranderen. Ze kunnen per dag, per prompt en per gebruiker verschillen. Doorlopend testen, monitoren en bijsturen is topprioriteit!
We weten het zeker! Wie nu investeert in een sterke merkpositie, slimme content en slimme distributie, bouwt aan zichtbaarheid die verder reikt dan de traditionele zoekmachine.
Wil je nog meer weten of heb je hulp nodig? Lees dan verder op onze AI & GEO-pagina of neem direct even contact met ons op en ontdek hoe jij jouw merk kunt laten groeien in de AI-gedreven toekomst. Pak jij de voorsprong op de zoekmachines van morgen?
Tiborg Wulffele
07 jul 2025
Lars Berghout
13 mei 2025
27 mrt 2025