Gaat Google zijn algoritme volledig omgooien van ‘Populariteit’ naar ‘Waarheid’?

Auteur Ruben de Vries

Artikel geschreven door online marketing bureau OnlineMarketing.nl:

Het is misschien een ideaalbeeld, maar hoe mooi zou het zijn als de websites die bovenaan in Google staan niet alleen populair zijn op het internet (veel externe links hebben) maar ook nog eens altijd de waarheid vertellen. Dit ideaalbeeld zou zomaar eens dichterbij kunnen zijn dan op op dit moment wordt gedacht.

In ieder geval, als we een aantal onderzoekers van Google mogen geloven. Ze hebben een onderzoek gedaan naar “Knowledge-Based Trust” en of ze hiermee kunnen bepalen of een website betrouwbaar is of niet. Oftewel de waarheid die wordt gedeeld op een website bepaalt in hoeverre een site te vertrouwen is en dus in hoeverre deze hoog in Google moet komen.

Goed om te weten is dat Google tot op het heden hele andere factoren (zoals inkomende links) gebruikt om te bepalen of een website of een webpagina betrouwbaar is. In het onderzoek (hier te lezen) stellen ze voor om vanaf nu websites te beoordelen op de mate van correctheid op hun websites. Hoe minder fouten hierin staan hoe betrouwbaarder een website is.

Tevens geven ze in het onderzoek aan dat als er op een pagina geen of weinig feiten staan dat er wordt gekeken naar de rest van de website. Wellicht dat het dus nog belangrijker wordt om de gehele website te optimaliseren in plaats van een aantal landingspagina’s. Maar voor nu is dat pure speculatie.

Hoe controleert Google deze ‘waarheden’?

In 2012 is Google begonnen met het in Google zelf antwoord geven op bepaalde vragen. Typ maar eens in: “wat is de hoofdstad van Nederland?“. Google geeft hier in een klein blokje antwoord op deze vraag en is dan ook volgens Google een ‘feit’. Vanaf 2012 is Google al bezig om een hele database te maken met hierin allemaal verschillende feiten.

Maar wat gaat dit dan wel betekenen voor zoekmachine optimalisatie in het algemeen?

Wat dit precies gaat betekenen voor de “zoekmachine optimalisatie branche” is natuurlijk nog niet helemaal duidelijk. Er is momenteel namelijk nog geen verdere informatie beschikbaar van Google zelf en hoe ze dit gaan implementeren in hun algoritme.

Wel geven de onderzoekers aan dat het waarderen van websites op de waarheid niet voor iedere branche op gaat. Iets wat ervoor zorgt dat dit dus hoogstwaarschijnlijk nooit de enige ‘rankingsfactor’ zou kunnen worden.

Een rankingsfactor die dus samen met de PageRank (inkomende links) en nog andere (minder meewegende) rankingsfactoren erg belangrijk gaat worden. We gaan het zien, ik ben in ieder geval benieuwd! Wat denk jij?

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL