Facebook marketing snappen: het Edgerank principe

Auteur Bianca Bergshoeff

‘Nee hoor, wij doen onze Facebook berichten zelf posten en beheren en dat gaat prima!’ Ik hoor het erg vaak uit de mond van de ondernemers komen. Maar als ik vervolgens vraag of ze weten hoeveel procent ze van hun fans daadwerkelijk bereiken, dan blijft het antwoord achterwege: ‘Kan je dat zien dan?

Facebook marketing snappen

Een gedegen marketingbeleid op Facebook gaat veel verder dan simpelweg af en toe een bericht posten om bij je fans in de picture te zijn. Facebook laat namelijk niet altijd alle berichten zien aan jouw fans. Het is enorm belangrijk dat jij, als paginabeheerder en wellicht als ondernemer, snapt hoe dit werkt. In dit artikel probeer ik je uit te leggen hoe de vork in de steel zit. Zodat jij straks weet hoe Facebook werkt. Let wel: dit hele artikel gaat over zakelijke Facebook pagina’s.

Zakelijke Facebook pagina informatie: Edgerank formule

Stel je deze situatie eens voor: je hebt 300 vrienden op Facebook en je volgt 50 bedrijven op Facebook. Vervolgens posten al jouw vrienden en alle bedrijven die jij volgt op hetzelfde moment een bericht. Dat zou betekenen dat jij (in theorie) door 350 berichten heen zou moeten scrollen. Maar dat is niet het geval. Facebook bepaalt dat jij bepaalde berichten wel en bepaalde berichten niet te zien krijgt. De bepaling hiervan gaat volgens de zogenaamde Edgerank formule. Deze Edgerank formule is van toepassing op zowel persoonlijke Facebook pagina’s als zakelijke Facebook pagina’s. Maar bij zakelijke pagina’s lijkt die veel zwaarder te wegen: het is ontzettend moeilijk om met je zakelijke Facebook pagina goed in beeld te blijven bij je (potentiële) fans.

Maak kennis met de Facebook Edgerank formule

De edgerank formule ziet er ingewikkeld uit maar kan eigelijk heel basaal worden uitgelegd: zorg dat je relevante berichten plaatst die interactie uitlokken met je fans. Zodra Facebook ziet dat mensen de interactie aangaan met je, ben je dus blijkbaar relevant voor de mensen. En daar draait het om. Maar let op: ga géén trucjes uithalen zoals like, share en win acties. Dat is dan weer verboden! Daar heb ik in 2013 al eens een artikel over geschreven.

Waar moet je dan rekening mee houden?

Door veel likes, shares en comments op je berichten te ontvangen, blijf je (in de ogen van Facebook) relevant voor je fans. Met als gevolg dat je bij die fans ook in beeld blijft met je berichten. Zodra een fan een tijd lang géén interactie met je pagina is aangegaan, is het enorm moelijk om met je berichten weer in de newsfeed van die fan te komen. Let wel op: een share weegt in de ogen van Facebook zwaarder dan een comment. Maar een comment is op zijn beurt weer belangrijker dan een like. En dan zijn like, share en win acties nog eens verboden ook. Ingewikkeld hé?

De oplossing

Nee, je moet nu niet oproepen aan al je fans of ze je berichten willen delen. Want dat ziet Facebook ook. En werkt ook weer niet in je voordeel. Als je content goed genoeg is, wordt je content wel gewaardeerd door je fans. Uiteraard kan je ‘het lot’ wel een handje helpen door gebruik te maken van onderstaande zakelijke Facebook marketing tips van Maatwerk Online:

  • Gebruik zoveel mogelijk foto’s: uit cijfers blijkt dat foto’s meer interactie op Facebook uitlokken dan andere statusupdates.
  • Upload je video rechtstreeks naar Facebook: video’s die je deelt via Facebook i.p.v. via een Youtubelink op je Facebook, werken altijd beter.
  • Post op momenten dat je fans online zijn: onderzoek via de statistieken van je Facebook pagina, wanneer jouw fans online zijn. En test dit.
Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL