De nieuwe nofollow-regels van Google

Auteur Axel de Boer

De nieuwe nofollow-regels van Google: Wat betekenen ze?

Het is je vast niet ontgaan dat Google in september 2019 de richtlijnen betreft de nofollow-regels heeft aangepast. Zo kan je kiezen uit drie verschillende link attributen. Maar, vanaf 1 maart behandelt Google nofollow linkattributen als een “hint” voor crawl- en indexeringsdoeleinden. Google behandelde alle linkattributen (gesponsord, UGC en nofollow) al als hints voor rangschikkingsdoeleinden en doet dit eigenlijk al sinds de oorspronkelijke aankondiging in september.

Wat zijn de nieuwe richtlijnen nu? En wat zijn nu de gevolgen voor de SEO voor jouw website? We leggen het je graag uit!

Het ontstaan van de nofollow

In 2005 werd de no-follow attribuut geïntroduceerd. Door deze tag mee te geven aan een uitgaande link vanaf jouw website, geef je aan de zoekmachine door dat ze de link niet mogen volgen of crawlen. Hierdoor heeft een ontvangen link, met nofollow, geen waarde voor jouw SEO. Maar waarom zou je dat eigenlijk willen? Een belangrijk onderdeel van de SEO-strategie is het stukje linkbuilding. Nog steeds merken wij dat het verbeteren van de domain autoriteit erg belangrijk is. Websites met een hoge domain authority scoren doorgaans hoger dan websites met een slechte score.

Spammers & penalty

Vroeger kon je heel gemakkelijk backlinks verzamelen door op allerlei fora een link naar jouw website of blog te plaatsen. Daarnaast werden dit soort trucs uitgehaald door spammers. Om de websitebeheerders te beschermen tegen ongewenste reacties op User Generated Content (UGC) werd het nofollow linkattribuut in het leven geroepen. Want, linkjes naar kwalitatieve slechte of spam sites kunnen nadelig zijn voor jouw website.

Daarnaast werd nofollow meer en meer gebruikt uit vrees voor een penalty vanuit Google. Want, als jij tegen betaling een link plaatst, zonder nofollow, kan je bestraft worden. Daarom hanteren sommige websites standaard een nofollow link attribuut voor uitgaande links.

Sinds september 2019 krijg je de keuze om je link attribuut specifieker te maken door middel van twee nieuwe types:

  1. Sponsored attribuut: rel=”sponsored”
  2. UGC attribuut: rel=”ugc”

Wat houden deze nieuwe types nu in en wanneer moet je wat kwalificeren? Ook de ‘standaard’ no-follow tag blijft bestaan en is in sommige gevallen nog van toepassing.

Sponsored attribuut (rel=”sponsored”)

Als je betaalde of gesponsorde links op jouw website hebt staan kan je ze identificeren met het sponsored-attribuut. Hiermee geef je aan dat je een bepaalde compensatie hebt gekregen voor het plaatsen van de link.

UGC attribuut (rel=”ugc”)

Zoals eerder omschreven staat Ugc voor user generated Content, ofwel content geplaatst door gebruikers. Dit attribuut kan je toepassen voor reacties op fora.

Nofollow attribuut (rel=”nofollow”)

De bekende nofollow link gebruik je als je geen linkwaarde wilt meegeven.

Wat is de impact?

Het is lastig aan te geven wat de daadwerkelijke impact wordt voor de vindbaarheid van jouw website. De meeste SEO’s gingen er voorafgaand aan de update in september 2019 vanuit dat no-follows niet meegenomen werden in de rankings. Niets was echter minder waar. No-follow is zeker wel een manier hoe de zoekmachines bepaalde links waarderen.

Door de updates van Google (september 2019 en 1 maart 2020) worden deze nofollow link attributen officieel beschouwd als “hints”. Dat wilt het volgende zeggen voor linkjes:

  • Google kan ervoor kiezen de nofollow te negeren en te gebruiken voor rangschikkingsdoeleinden;
  • Ze kunnen worden gebruikt voor het crawlen en indexeren van website

Ben je verplicht deze attributen nu toe te (laten) passen?

Het simpele antwoord is nee. Je bent niet verplicht om jouw nofollow links direct aan te (laten) passen naar Sponsored of UGC. In die zin is het dus nog geheel vrijblijvend volgens Danny Sullivan en hoef je dus niet bang te zijn voor een penalty als je een link op ‘no-follow’ laat staan.

Gaat dit nu echt effect hebben op SEO?

Zoals aangegeven worden nofollow links behandelt als “hint” en zou het, al dan niet, effect kunnen hebben op je ranking. Zoals wel vaker krijg je geen duidelijke antwoorden. Want het ‘kan’ effect hebben, maar zekerheid hebben we niet. Als je nofollow links op jouw website hebt staan dan hoef je ze niet aan te passen n.a.v. de nieuwe regels. Nog steeds blijft het verkrijgen van links, bijvoorbeeld door middel van linkbuilding, een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Maar minstens net zo belangrijk blijft het om goede content te schrijven en te delen. Dan komen die links vanzelf.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL