Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
Dit jaar was Maatwerk Online opnieuw aanwezig bij de PPC Hero Conference in Londen. Dit is hét event voor paid search specialisten in Europa. Uiteraard zijn er weer allerlei interessante tips, tools en cases met ons gedeeld. In deze blog hebben we de belangrijkste take-aways voor je beschreven, zodat je deze zelf ook kunt toepassen in je online campagnes. Benieuwd wat deze take aways zijn? Lees dan snel verder!
Tijdens het 2-daagse evenement was er weer genoeg discussie over automatische biedstrategieën. Wel of niet doen? Tegenstanders zijn bang om de controle kwijt te raken, terwijl voorstanders de data die Google heeft om per gebruiker andere biedingen in te stellen juist omarmen. Interessant om te horen, maar welke mening gaf voor ons nu de doorslag? Dat was zonder twijfel de presentatie van Frederick Vallaeys. Hij gaf aan dat de storm ‘automatische biedstrategieën’ op ons afkomt en we deze vroeg of laat gaan tegenkomen. If you can’t beat them, join them! Dat was de boodschap. Hoe vervelend we het ook kunnen vinden, automatische biedstrategieën zijn de toekomst. Zorg er dus voor dat je je er nu al in gaat verdiepen. Op deze manier kun je nu én in de toekomst het maximale uit deze vorm van automation halen!
Een kleine geruststelling voor de tegenstanders overigens; de algemene tendens van het event liet wel merken dat mensen onmisbaar zijn bij al die automation. De dingen die machines beter kunnen dan mensen moeten we lekker overlaten aan de machines, maar er moeten wel mensen zijn die de machines begeleiden.
In een van de vele keynotes werd gesuggereerd of een wereld zonder paid search zou bestaan. Nee, natuurlijk niet! Desondanks is het aantal mensen dat gebruik maakt van adblockers flink gestegen. Dit houdt simpelweg in dat de doelgroep die we online hebben een stukje kleiner is geworden. Tegen adblockers zelf kun je als adverteerder niet zoveel doen. Wel kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties zo relevant mogelijk zijn voor de gebruiker. We horen je denken: wat een open deur, content moet altijd relevant zijn. Daar zijn we het helemaal mee eens. Relevante content gaat echter verder dan enkel de juiste boodschap op het juiste moment. Denk ook aan zaken zoals de frequentie. Hoe vaak ziet een gebruiker jouw advertentie? Als iemand binnen een week 20 keer dezelfde banner ziet, zal dit snel gaan vervelen. Evenals wanneer een geconverteerde bezoeker alsnog advertenties krijgt te zien die dus allang niet meer relevant zijn. Houdt er dus rekening mee dat je een overkill aan jouw content bij je doelgroep moet voorkomen. Wees zuinig op de internetgebruiker!
De derde take away is wat globaal, maar zeker één die hoog bij ons op de agenda staat. Tools en scripts worden door veel marketeers nog te weinig gebruikt. Hier valt dus nog genoeg winst te behalen. Wat voor scripts wij bijvoorbeeld tegenkwamen? Denk aan scripts die meer inzicht geven in je attributiemodel, welke zoektermen je moet uitsluiten (in grote accounts is dit een must), flow builders waarmee je gebruik maakt van ‘if this, then that’. Door gebruik te maken van dit soort scripts en tools, is het veel eenvoudiger om grote accounts te beheren op een strategisch niveau. Dit is immers de toekomst voor ons als paid search specialisten!
Bij Maatwerk Online gebruiken we o.a. scripts om automatisch ads te maken, biedingen aan te passen o.a. op basis van het weer en scripts die op ieder uur van de dag URL’s controleren op activiteit.
We komen vaak de volgende targetingsinstellingen tegen: man, woonachtig in Zuid-Holland en tussen de 20-35 jaar oud. Tijdens het congres zagen wij voorbeelden waarbij mensen aan deze vereisten voldeden, maar verder totaal geen overeenkomst hadden. Sterker nog, de verschillen waren groter dan hetgeen ze met elkaar verbond. Houd hier dan ook rekening mee in je targeting! Demografische targeting is niet voldoende. Ga veel dieper in op de doelgroep. Ken de interesses, gedragingen en beweegredenen van je doelgroep. Waarom nemen ze jouw product of dienst af?
Wist je bijvoorbeeld dat Koning Willem-Alexander, 52 jaar oud, wellicht in dezelfde demografische doelgroep valt als iemand uit een arme gemeente die in de bijstand zit en ook 52 jaar oud is? Compleet verschillende mensen die je compleet anders wilt benaderen en zeker niet alleen op basis van demografische kenmerken.
Smart Shopping is ondertussen al een geruime tijd beschikbaar en wordt door velen ook wel de ‘black box’ genoemd. Waar een normale Shopping campagne al lastig te beheren is vanwege het feit dat je niet op zoekwoorden kunt adverteren, is er bij een Smart Shopping campagne nog minder controle en inzicht. Daarbij kunnen je advertenties ook nog eens in het display netwerk van Google vertoond worden en dit is nu meestal niet de plek waar de meeste conversies vandaan komen. Het liefst wil je dus dat je producten worden vertoond tussen de Shoppingresultaten, maar hier heb je geen invloed op. Of toch wel? Dan Wilkinson liet ons tijdens een interessante keynote zien dat de websitesnelheid enorm veel invloed had op de resultaten van zijn Smart Shoppingcampagnes. Op dagen dat zijn websitesnelheid minder goed was, werden zijn advertenties voornamelijk in het displaynetwerk vertoond en waren zijn resultaten dus ook minder denderend. Was de websitesnelheid goed? Dan werden zijn advertenties voornamelijk in Shopping zoekresultaten getoond en waren zijn resultaten (verkopen) dus ook een stuk beter.Zijn conclusie was dan ook:
Gedurende het event zijn er veel tips en tricks gedeeld om je advertenties beter te maken. Sommigen daarvan waren al bekend bij ons terwijl we aan anderen simpelweg nog niet hadden gedacht. Bekijk bijvoorbeeld eens de reviews van je concurrentie en gebruik die in het maken van je eigen advertenties. Op die manier leer je wat je doelgroep belangrijk vindt en mist bij je concurrentie. Pas ook eens je advertenties aan per doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een RLSA Only campagne (een campagne alleen gericht op mensen die al eens op je website zijn geweest), dan wil je daar wellicht andere advertenties en pagina’s aan laten zien dan aan mensen die jou nog niet kennen.
Na het bezoeken van PPC Hero Conference zijn we erg enthousiast om met deze take aways en learnings aan de slag te gaan. Ben jij benieuwd hoe we dit voor jouw campagnes kunnen toepassen? Neem eens vrijblijvend contact met ons op, dan sparren we samen over de mogelijkheden!
Reinier Roodhorst
28 sep 2023
Ender Ozcam
10 jul 2023
Simeon Mast
07 jul 2023