Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Een vlotte en fijne website ervaring; dat is wat Google met de introductie van de Core Web Vitals wilt bereiken. Met de Core Web Vitals is Google in staat om de gebruikerservaring, die jij je bezoekers biedt, te meten. Met een succesvolle Core Web Vitals score zorg je ook voor een betere, organische vindbaarheid. In deze blog vertel ik je daarom graag meer over wat Core Web Vitals precies inhoudt en hoe je jouw website hiervoor kunt optimaliseren.
Google wil haar bezoekers een zo fijn mogelijke gebruikerservaring bieden. De Core Web Vitals is een maatstaf die Google gebruikt om te beoordelen hoe gebruikersvriendelijk jouw website precies is. Samen met onder andere een beveiligde verbinding en een mobielvriendelijke website maken de Core Web Vitals een belangrijk onderdeel uit van de technische kant van SEO. Redenen genoeg om jouw website hiervoor te optimaliseren, toch? 😉
Anno 2022 is een snelle en gebruiksvriendelijk website essentieel om succes te behalen op het internet. Dit geldt niet alleen voor de richtlijnen van Google, maar voornamelijk om je bezoekers op een zo fijn mogelijke manier te helpen. De kans dat een websitebezoeker, die langer dan 4 seconden moet wachten totdat de pagina geladen is, de website verlaat is groot. De Core Web Vitals is daarom dé ideale maatstaf om te onderzoeken hoe jouw website ervoor staat.
De Core Web Vitals hebben vooral te maken met de laadsnelheid van je website. De drie Core Web Vitals zijn:
Hieronder leg ik per onderdeel uit wat het precies inhoudt en hoe je jouw website hiervoor kan optimaliseren. Zo weet je zeker dat je voldoet aan de eisen en het maximale uit jouw online aanwezigheid haalt!
De Largest Contenful Paint, afgekort LCP, is de laadtijd tot het moment dat de bezoeker de webpagina daadwerkelijk te zien krijgt. Dit is namens Google enorm belangrijk om te meten, omdat er op de achterkant nog andere zaken ingeladen kunnen worden. De bezoeker staat in elk onderdeel centraal en daarom dient dit onderdeel snel te laden.
Wanneer voldoe je aan de LCP eisen?Om te voldoen aan de LCP eisen dient de laadtijd van je webpagina onder de 2,5 seconden te zijn. Heeft je pagina een laadtijd tussen de 2,5 en 4 seconden? Dan is er volgens Google ruimte voor verbetering. Om te voorkomen dat je organische vindbaarheid lijdt onder de lange laadtijd adviseren we om je LCP altijd onder de 2,5 seconden te houden.
Is de LCP score van je webpagina boven de 2,5 seconden? Of wil je jouw laadtijd nog meer verlagen? Veel van de websites die wij analyseren kennen dezelfde problemen. Om je een handje te helpen heb ik hieronder de belangrijkste tips voor je verzameld:
De First Input Delay, ook wel FID, is de tijd tussen het moment dat een pagina zichtbaar is en daadwerkelijk functioneel is. Een pagina die ingeladen en zichtbaar is, is nog niet altijd functioneel. Je kunt dus niet gelijk al op buttons en links klikken; hier zit een kleine vertraging in. Voor de gebruiksvriendelijkheid is het cruciaal dat de tijd tussen inladen en functionaliteit niet te lang is. Je wilt niet dat je bezoekers op knoppen klikken terwijl deze nog niet ingeladen zijn.
Wanneer voldoe je aan de FID eisen?Het is belangrijk dat je FID niet lager is dan 100 ms seconden. Google geeft bij 300 ms seconden aan dat er ruimte is voor verbetering en dat alles langer dan 100ms seconden een slechte gebruikerservaring is. Om hieraan te voldoen adviseer ik je om ervoor te zorgen dat de FID niet langer is dan 100 ms seconden.
Om ervoor te zorgen dat jouw FID score onder de 100 ms seconden blijft, heb ik een aantal tips voor je verzameld:
Er is niks zo storend als content dat ineens verschuift. Zeker wanneer dit ervoor zorgt dat je op een verkeerde knop of link klikt. Google weet inmiddels wat voor irritaties dit bij bezoekers van je website opwekt en daarom is dit één van de Core Web Vitals. CLS is de beweging die plaatsvindt op je pagina omdat er dingen ingeladen worden. Dit zorgt ervoor dat de gehele content verschuift. Vaak zijn dit afbeeldingen, video’s en advertenties.
Wanneer voldoe je aan de CLS eisen?Deze score wordt bepaald aan de hand van het percentage wat je content op de website verschuift en vervolgens aan ruimte inneemt. Vult de content die verschuift eerst 50% van je scherm en verschuift deze naar 75%? Dan is je CLS score 0.75.
Google merkt een maximale score 0.1 aan als goed. Is je score tussen de 0.1 en 0.25? Dan is er volgens Google ruimte voor verbetering. Net als bij de andere Core Web Vitals blijft het advies om zoveel mogelijk aan de eisen van Google te voldoen. In dit geval is het de maximum van 0.1 aanhouden.
Om je CLS te verbeteren kun je een aantal dingen doorvoeren:
Nu je weet wat de Core Web Vitals precies inhouden, is het tijd om te gaan meten hoe jouw website ervoor staat. Meten geeft je inzicht in wat je scores precies zijn en waar er verbeterpunten liggen.
Voor je gaat meten is het belangrijk dat je snapt dat de tests veelal momentopnamen zijn. Is je server op dat moment druk bezocht? Dan heeft dit invloed op de prestaties van je website. Voer daarom altijd meerdere tests uit op verschillende momenten.
De drie tools die wij veelal gebruiken zijn:
Deze tool van Google is ideaal om inzicht te krijgen in hoe snel jouw website is en welke verbeterpunten er zijn. Zoals ik al eerder aangaf is het een momentopname. Al haalt de tool in sommige gevallen informatie uit Google Search Console waardoor er alsnog uitgebreidere data beschikbaar is die over langere tijd gemeten is.
Ideaal aan PageSpeed Insights is dat er direct aanbevelingen worden getoond. Deze kun je dan direct doorgeven aan je websitebouwer of zelf oppakken.
Een tool die ik persoonlijk fijner vind dan PageSpeed Insights is GTmetrix. Net als PageSpeed Insights gaat het bij GTmetrix om een momentopname. GTmetrix geeft een stuk meer inzichten en stelt je met de betaalde versie in staat metingen uit te voeren op verschillende plekken ter wereld met een verschillende verbinding en device. Ideaal voor een uitgebreide technische audit.
Ook GTmetrix geeft een aantal verbeterpunten die je aan je websitebouwer door kunt geven of zelf op kunt pakken. De website van GTmetrix staat vol met interessante artikelen om je uit te leggen wat alles precies inhoudt.
Google Search Console is voor mij altijd leidend. Mocht je deze tool nog niet aan je website hebben gekoppeld, is dit gelijk je eerste actiepunt! Google Search Console geeft enorm veel inzichten in hoe je website ervoor staat en op welke zoekwoorden je vindbaar bent. Eén van de mogelijkheden van Google Search Console is je website monitoren op basis van de Core Web Vitals.
Mocht je problemen tegenkomen in het rapport dan kun je de website door PageSpeed Insights en/of GTmetrix halen. Zo kun je achterhalen wat precies de problemen veroorzaakt en wat je eraan kunt doen.
Heb je jouw website al getest met één van de tools die ik heb toegelicht? Zo ja, voldoet jouw website al aan de Core Web Vitals? Laat het ons vooral weten als je ergens tegenaan loopt. Mijn collega’s en ik kijken graag even met je mee of we als SEO bureau wat voor jou kunnen betekenen!
Lars Maat
21 nov 2024
Alanah van der Windt
14 okt 2024
Jeroen Deuze
25 jul 2024