Anderhalf meter afstand, maar niet van je klant!

Vanaf 15 maart zijn er in Nederland flinke maatregelen van kracht. De ‘anderhalf meter afstand’ is sindsdien bijvoorbeeld gemeengoed geworden. Voor bedrijven funest, aangezien je als ondernemer het liefst dichtbij je klant blijft. De kans is groot dat indien je merk niet onder de aandacht is gebleven in tijden van crisis – zeker als een crisis 3/4 maanden duurt – je doelgroep nieuwe keuzes gaat maken zodra de markt weer aantrekt.

Klanten die normaal gesproken bij jou aankloppen, gaan nu toch eens bij de concurrent kijken. Dit komt doordat de band die je hebt opgebouwd na zo een lange periode weg kan ebben. Mensen maken keuzes vanuit hun emoties, ondanks dat we onszelf altijd graag willen doen geloven dat we dit heel rationeel doen. De Golden Circle van Simon Sinek legt hier de nadruk op. Want waarom kiest een grote groep mensen bij ieder product wat uitkomt voor Apple? Simon legde het in zijn TED talk over de Golden Circle heel mooi uit.

Dit wetende biedt een crisis als dit ook veel kansen. Want ondanks dat je fysiek op afstand moet zijn van je klant, is de klant toch dichterbij dan je misschien zult denken. En is het juist in momenten van crisis een stuk eenvoudiger om een band op te bouwen met je klant. Hoe je dit aanpakt? Je leest het in deze blog.

Let op: Deze afstand zorgt voor een grote kans. Grote kans namelijk dat je concurrent zijn marketing uit heeft staan. Dit zorgt ervoor dat dit een mooi moment is om eventueel wat klanten bij ze weg te snoepen!

Branding/Naamsbekendheid is belangrijker dan ooit

Mocht het niet mogelijk zijn om je normale activiteiten voort te zetten in deze tijd, zorg dan wel dat je op een positieve manier onder de aandacht blijft. Juist als heel de wereld in brand staat hunkeren mensen naar positief nieuws. Hoe doe je dit nu? Hieronder enkele manieren hoe jij ‘top of mind’ blijft.

#1: Gebruik je e-maillijst

De eenvoudigste, goedkoopste en ook een van de persoonlijkste manieren om onder de aandacht te blijven is e-mail marketing. Zelf heb ik ooit een reis geboekt bij Sunweb. Deze reisorganisatie blijft onder de aandacht bij zijn klanten doormiddel van o.a. e-mail marketing. Zie het hieronder het mailtje dat zij stuurde:

Afbeelding1 61

Sunweb doet dit niet om direct reizen te verkopen. Wel om hun naam op een goede manier onder de aandacht te krijgen en positiviteit uit te stralen. Ze spelen in op het verlangen van mensen dat we straks weer kunnen genieten van de mooiste vakanties. De tekst zit vol begrip en Sunweb komt dichtbij doordat ze je toewensen gezond te blijven. Iets wat je normaal niet snel van een bedrijf zult horen.

In iedere branche is het versturen van mailings mogelijk en aan te raden om te doen. Deel je kennis, help je klanten, geef ze aandacht. Dit gaat zich in de toekomst zeker terugbetalen. Probeer ook niet direct iets aan te prijzen of er zelf een slaatje uit te slaan, dat kan juist erg gevoelig liggen. Toon je klanten dat je aan ze denkt en ze een hart onder de riem steekt.

Kom je er voor jouw bedrijf niet uit hoe je dit het beste kunt doen in jullie situatie of branche? Stuur mij gerust een mailtje, ik denk graag met je mee voor mooie inhakers en een manier om een positieve boodschap over te brengen naar jullie doelgroep! Uiteraard zonder te betalen, ik help je graag verder! #practicewhatyoupreach

Ik begrijp dat je bij e-mailmarketing niet direct denkt aan de omschrijving ‘persoonlijk’, maar toch kan dit echt heel goed. Dit zit in de teksten die je schrijft (zoals in het voorbeeld hierboven), maar je kan er ook voor kiezen om je e-mailcampagne te versturen met een standaard e-mailhandtekening en zonder verdere opmaak. Op die manier is het net alsof jij persoonlijk dit mailtje hebt verspreid. Je komt binnen in de persoonlijke inbox van je ontvanger en op die manier heel dichtbij.

Heb je nog nooit wat gedaan aan e-mailmarketing, dan voel je nu helaas het gemis. Dit is een mooi moment om je strategie op aan te passen. Start met het verzamelen van mailadressen en begin met het mailen van je huidige klanten. En ja, er zijn slimmere manieren dan ‘gewoon’ vanuit Outlook ;-)!

#2: Gebruik Social Media met je organische posts

Op dit moment werken veel meer mensen thuis en besteden zij automatisch meer tijd op de sociale media. Of dit nu een Facebook, Instagram is of een meer zakelijk platform als LinkedIn.

Dit kan je als bedrijf natuurlijk mooi gebruiken.

Heb je een sportschool en mag niemand langskomen om te sporten? Deel video’s waarin je oefeningen meegeeft om thuis te doen. Dit is een mooi voorbeeld van een klant van ons:

https://www.facebook.com/v6.0/plugins/video.php?app_id=&channel=https%3A%2F%2Fstaticxx.facebook.com%2Fx%2Fconnect%2Fxd_arbiter%2F%3Fversion%3D46%23cb%3Df3b1af95c6e27c8%26domain%3Dwww.maatwerkonline.nl%26is_canvas%3Dfalse%26origin%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.maatwerkonline.nl%252Ff14931bc4abb2b8%26relation%3Dparent.parent&container_width=978&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FActiveYpenburg%2Fvideos%2F230903074650037%2F&locale=en_GB&sdk=joey&width=1180

Het laat zien dat meedenkt met je klant en helpt ze verder zonder hier direct geld voor te vragen. Dit maakt de kans veel groter dat ze in de toekomst weer met alle plezier bij jou komen sporten. Je werkt namelijk aan je band met de klant!

Je bouwt een grotere band op doordat ze je iedere week voorbij hebben zien komen in de video’s. Je klanten weten dat jij er in de crisis nog steeds voor hun bent. Wil je nog een stap verder gaan? Je kan mensen ook direct persoonlijk laten reageren of een mailtje laten sturen met al hun vragen zodat je ze echt 1-op-1 verder kunt helpen. Denk aan een ‘personal training-sessie’ via beeldbellen.

Ook in andere branches is dit mogelijk. Wij doen hier trouwens ook gezellig aan mee, zo schrijven we in deze tijd meer blogs en proberen we ondernemers en marketeers via onze persoonlijke en bedrijfspagina te inspireren om door te blijven knallen. Dit artikel is hier ook een voorbeeld van ?.

#3: Gebruik Social Media door te adverteren

Zoals je wellicht hebt gemerkt zijn gratis posts op je bedrijfspagina helaas veel minder effectief dan vroeger. Behalve als je genoeg reacties & likes krijgt en je berichten veelvuldig gedeeld worden, is het bereik tegenwoordig simpelweg veel minder.

Mocht je een goede post hebben bedacht, boost dit dan ook door te adverteren. Zo laat je niks over aan het algoritme van bijvoorbeeld Facebook. Je neemt op deze manier het heft in eigen hand en zo bepaal jij je eigen succes. Let wel op: gebruik absoluut niet die mooie, verleidelijke blauwe knop onderaan je bericht ‘Bericht promoten’. Dat kost je geld, geloof me. Maak gewoon je advertenties aan via de Facebook Business Manager. ?

En opnieuw, verwacht hier niet direct nieuwe klanten door. Gebruik dit zelfs niet als insteek. Het doel is je naamsbekendheid. Alles om ervoor te zorgen dat ze aan jou denken als deze crisis over is.

Wil je meer dan alleen maar bekendheid? Het is – ook in deze tijd – een goede strategie om je te richten op het verzamelen van meer mailadressen. Door een goede weggever te verzinnen vindt men het prima om daar met een mailadres voor te betalen. Achter deze mailadressen zitten potentiële klanten die je later perfect kan bedienen.
Uiteraard ga je deze groep niet direct benaderen met verkoop-gerichte e-mails. Het is goed om eerst vertrouwen te winnen. De sales komen later wel. Bouw eerst een band op! Twijfel je hoe je aan deze mailadressen kunt komen met Social advertising? Messengerbots zijn de toekomst! Zeker het aanraden waard.

#4: Display- & YouTube campagnes

Het gebruik van Display- en YouTube-campagnes.

Nu heb jij de kans om ‘goedkoper dan ooit’ doormiddel van ‘Display-advertenties’ onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Je kent ze wel, Display-banners op websites. Zo niet, kijk even op Nu.nl. Op deze nieuwssite zijn boven, naast, onder en soms over de nieuws items banners te zien. Soms best irritant, maar de bedrijven die hier adverteren vinden dat niet erg. Ze komen namelijk onder de aandacht bij hun doelgroep en dat betaalt zich uit! Of juist op alle mensen die nu thuiswerken en een YouTube liedje opzetten, een video-advertentie laten zien.

“Nu is hét moment om te adverteren in het Display-netwerk of via YouTube”

De advertentiekosten zijn normaal al niet hoog maar zijn nu nog verder gedaald doordat bedrijven de kraan dicht draaien. Een kans voor jou om goedkoop in beeld te komen.

Net als met Social-Adverteren zou ik ook hier adviseren om er geen sales-boodschap in te verwerken. Wees informatief, help je potentiële klant en wek vertrouwen. Zoals al eerder gezegd, eerst komt vertrouwen, dan pas volgt de opdracht.

#5: Offline aandacht

Tot slot, het gebruik van offline technieken.

Het is een beetje een vreemde eend in dit artikel, maar daardoor zeker niet minder waardevol. Deze manier richt zich niet op online methodes, maar op offline methodes. Pak de telefoon op en bel je klanten op, stuur een kleinigheidje per post of misschien gewoon een brief. Vraag hen hoe het met ze gaat. Vooral persoonlijk, want dat is uiteindelijk verreweg het meest belangrijke. Schenk aandacht aan je klant, zonder directe bijbedoeling om te verkopen, daar het nu even allemaal niet om. Bouw een relatie op met je klant, juist in deze tijd!

Eerder schreven we op social media al een artikel over dat we voor gek werden verklaard, omdat wij al onze klanten hebben die volledig moesten sluiten of wij hun marketing budget in sommige gevallen zelfs vrijwel helemaal moesten stopzetten. Campagnes die volledig waren gericht op leadgeneratie werden omgezet naar branding campagnes waardoor we veel uren en dus budget overhielden die de klant in zijn zak kon houden. Natuurlijk is dit voor onze eigen portemonnee nu niet goed, maar we werken graag in partnerschap samen met onze klanten  Bij ons op de muur op kantoor hangt de tekst ‘Maak van je klant een Maatje!’ en dat is iets wat we juist in deze tijd mooi tot uiting kunnen brengen.

#6: Loyaliteitsprogramma (voor B2B & B2C)

Beloon je klanten. Dat doe je natuurlijk al door je product aan ze te verkopen, je helpt ze namelijk ergens mee. Echter, door een loyaliteitsprogramma op te zetten kun je zorgen dat ze nog meer bij je gaan afnemen. Of dat ze zich daar beter bij gaan voelen. Dat kan in de vorm van een korting of spaarkaart, maar kan ook creatiever. Zo heb ik een actie voorbij zien komen waarbij besteding van €100,-, een euro gedoneerd wordt aan bijvoorbeeld: doneereenmondkapje.nl.

#7: Trek alles uit de kast voor je huidige klanten

Zorg dat je klant in deze tijden meer van je hoort dan ‘noodzakelijk’. Hierboven vind je al enkele voorbeelden met hoe je hiervoor kan zorgen. Daarnaast is persoonlijk contact en flexibiliteit iets waar je als bedrijf juist nu kan onderscheiden. Heb je bijvoorbeeld vaste contracten met je klanten? Schuif deze contracten door naar momenten wanneer je klanten wel iets aan je product / dienst hebben. Denk mee met de klant. Bijvoorbeeld als de insteek van je werkzaamheden net iets anders is dan wat afgesproken is. Een grote kans dat je klanten dit gaan terugbetalen door klant te blijven. Je bouwt namelijk een extra sterke band op doordat je samen door deze moeilijk tijd komt. Tevens zorg je door je flexibiliteit dat klanten direct behouden worden. Minder ‘opzeggingen’ is natuurlijk ook voor jouw bedrijf fijn in deze tijd!

Disclaimer: Bij Maatwerk Online weten we dat het in iedere branche anders is. Sterker nog, daar zijn we in gespecialiseerd. We denken met bedrijven mee om sterker uit deze crisis te komen. Wil je ook eens sparren over wat wij zouden doen in jouw geval? Geheel kosteloos om jou verder te helpen denken we met je mee. Mocht je dat aanspreken, neem contact op of stuur een mailtje. Dan plannen we een gezellige beeldbel-afspraak in. Veel succes in deze roerige tijd!