Alles wat jij moet weten van Google Marketing Live 2018

Auteur Nick Heurter

Nadat we vorig jaar al naar New York mochten, was dit jaar Californië aan de beurt: Google Marketing Live 2018. En Maatwerk Online was aanwezig. Volgens Google is dit het event waar ‘top brands/agencies are present from around the world’. Wat een eer om hier onder te vallen voor het tweede jaar op rij. In totaal waren er ongeveer 2500 mensen over de hele wereld aanwezig. In deze blog vertellen we je alle ins en outs over de nieuwe aankondigingen die Google hier heeft gedaan.

Dit jaar vond het event plaats in San Jose, Californië. Slechts een paar kilometer van ‘het Mekka van het internet’ Sillicon Valley verwijderd. En de plek waar vroeger zowel AdSense als Google Enhanced CPC zijn gelanceerd.

Vooropgesteld; we mogen niet alle ins en outs delen met jullie. Ongeveer 80% van deze tweedaagse conferentie was vertrouwelijk en alleen voor de aanwezigen. Dit is hét voordeel van een goede relatie met Google door middel van onze Google Premier Partner status. Er zijn namelijk heel veel nieuwe functies bekend gemaakt waar wij als online marketingbureau met een Premier Partner status nu mee kunnen gaan testen, voordat de functies voor de rest van de wereld bekend worden gemaakt.

Vooraf aan het event: Google AdWords wordt Google Ads

Een week voorafgaand aan het event kondigde Google een meer gestroomlijnde uitstraling van de producten aan. Google AdWords gaat Google Ads heten (AdWords en Youtube ads in één) en Google Analytics, DoubleClick Search en DoubleClick Bid Manager gaan over in Google Marketing Platform. We hebben het dan vanaf nu in dit blogartikel dan ook over Google Ads en niet meer over Google AdWords ?

Google Marketing Live 2018

Nieuwe mogelijkheden in video adverteren via Youtube

Steeds meer bedrijven doen iets met video’s en steeds meer mensen kijken liever naar een video dan dat ze een tekst lezen. Google kondigde dan ook nieuwe Youtube mogelijkheden aan tijdens de keynote sessies:

  1. Trueview for action: dit is echt een conversiemiddel waarbij de videokijkers een call to action zien onder de video;
  2. Maximize lift bidding: puur gericht om een hogere naamsbekendheid te krijgen onder de doelgroep waarvan Google denkt dat die mensen jouw merk in overweging nemen. Vooral onder de Custom Intent targetting is dit een goede optie;
  3. Trueview for reach: puur gericht om brand awareness te krijgen.

Hierbij gaf Google aan dat de eerste twee opties per direct beschikbaar zijn en de laatste optie later in 2018 helemaal uitgerold is.

Zoekadvertenties worden 90% groter

Je leest het goed; de zoekadvertenties op Google worden maar liefst 90% groter door de toevoeging van Responsive Search Ads. Wij waren bij Maatwerk Online hiervan al op de hoogte omdat we deze functie in bèta al kunnen testen bij enkele klanten. Maar nu is daar dan dus het officiële bericht dat dit later in het jaar uitgerold gaat worden over alle accounts.

Bij Responsive Search Ads vul je tot 15 headlines en 4 descriptions in. Google gaat dan automatisch (op basis van machine learning) de beste combinatie zoeken. Een advertentie bestaat dan uit 3 headlines van 30 karakters (nu zijn dat er 2 van 30 karakters) en uit 2 descriptions van 90 karakters (nu is dat er 1 van 80 karakters).

Responsive search ads

Deze optie is nu in het Engels beschikbaar in bèta. Overige talen volgend eind 2018.

Crossdevice reporting & remarketing in Google Analytics

Wow. Wat een gejuich vanuit de zaal bij deze aankondiging. Hier zaten al veel marketeers op te wachten. En terecht! Deze functie is ook (indien je in Analytics werkt met User ID tracking) direct beschikbaar. Vooral voor webshops is dit een uitkomst. Hiermee is het namelijk mogelijk om een gebruiker te volgen over de verschillende devices die hij/zij gebruikt tijdens de customer journey. Overigens is dit alleen anoniem mogelijk en de gebruiker moet hier toestemming voor geven.

Google Marketing Live 2018

Google Shopping uitkomst: automatische feeds

Een fijne ontwikkeling in onze ogen is het feit dat Google binnenkort met automatisch gegenereerde shoppingfeeds komt. Iedere webshopeigenaar of marketeer die met Shopping feeds werkt, kent de struggles die daarbij komen kijken: afgekeurde producten, verkeerde product id’s, etc. Dat is dus verleden tijd. Google gaat de website scannen en maakt op basis daarvan een complete shopping feed voor je aan. Hoe makkelijk is dat?! Op basis van extra feeds is het vervolgens mogelijk om custom variables toe te voegen. Wij staan te springen!

Het was sowieso een goede conferentie voor Google Shopping want er zijn heel wat aankondigingen op dit gebied. We zetten ze voor je op een rijtje (althans, van wat we al mogen delen ?)

  • New business goals in Shopping: er komen 2 nieuwe optimalisatie mogelijkheden in Google Shopping. Te weten:
    • Store Visits: optimaliseren voor fysieke winkelbezoeken;
    • New Customers Increase: optimaliseren om nieuwe klanten te trekken.
  • Shopify samenwerking: heb jij een webshop via Shopify? Dan is er goed nieuws; het is na juli 2018 mogelijk om binnen Shopify je Google Shopping campagnes te beheren en te optimaliseren.

Wat ‘kleinere’ toevoegingen in Google Ads:

Naast deze grote veranderingen zijn er ook wat subtielere aankondigingen geweest. We zetten ze op een rijtje:

  • Landingpage Speed Core: er komt een extra kolom in Google Ads die de speedscore van je mobiele landingspagina laat zien. Zo kun je precies zien welke pagina’s niet snel genoeg zijn en waar je dus wellicht je site moet verbeteren om een snellere laadtijd voor je websitebezoekers te kunnen garanderen.
  • Smart campaigns: Google gaat kleinere aanbieders het steeds gemakkelijker maken om te (starten met) adverteren. Met de toevoeging van zogenaamde ‘Smart campaigns’ heeft Google het mogelijk gemaakt om heel snel en gemakkelijker Google Ads campagnes op te starten.
  • Local campaigns: als lokaal bedrijf is het steeds makkelijker om online je zichtbaarheid te vergroten. Google heeft Local Ad Campaigns toegevoegd. Deze (nieuwe) functie is volledig bedoeld om de lokale bedrijven te promoten. Zo is het hier makkelijker om je Google Business account te koppelen, worden advertenties automatisch voor je gemaakt nadat je wat afbeeldingen hebt geüpload en vervolgens is je campagne binnen 5 minuten live.
Local Ads
  • Hotel Ads: Google heeft Hotel Ads al langere tijd beschikbaar. Voorheen was dit alleen voor geselecteerde accounts beschikbaar. Vanaf nu kan iedereen aparte Hotel Ads maken via Hotel Campaigns.

Dat was het! Althans…

Yep, dit is alles wat we voor nu mogen delen met je. Het is veel informatie maar marketingfreaks zoals wij watertanden hiervan. Veel nieuwe opties en mogelijkheden. We staan te springen. Tot volgend jaar Google! ?

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL