Alles over International Social Summit 2024

Onze Maatjes van Team Social vertrokken naar het zonnige Barcelona ☀️ voor International Social Summit. Hét Social Media evenement van Europa waar de dag gevuld wordt met inspirerende sessies! En last but not least, Maatje Bianca nam het publiek mee in het opzetten van een schaalbare retentiestrategie met first party data 🤩.

In deze blog lees je de belangrijkste take-aways van ISS2024!

Glocalisation

  • Wereldwijd groeien in bereik hoeft niet per definitie succes te betekenen, wat een Spaanse doelgroep aanspreekt wil niet betekenen dat het interessant is voor de Nederlandse doelgroep.
  • Het gebruiken van vertaal-apps of AI kan gemakkelijk zijn, maar wees voorzichtig en laat het nalezen door een native. Sommige uitspraken kunnen net verkeerd vertaald worden waardoor je boodschap niet zoals bedoelt overkomt.
  • Lokalisering is niet alleen het vertalen van tekst, hieronder valt ook het begrijpen van je doelgroep en het doen van onderzoek om de product-market-fit in kaart te brengen.

Focus op jouw community

  • Je kunt je doelgroep via Social Media op een leuke manier met je laten connecten door een community te bouwen. Deel posts die relevant zijn en hen inspireren, dat leuk is om te volgen. Je zult zien dat je dan meer interactie zult terugkrijgen en een nauwere band opbouwt met je doelgroep.
  • Weet wat er binnen je doelgroep speelt, wat ze belangrijk vinden en hoe dat jouw merk/bedrijf relevant maakt. Investeer daarom ook in onderzoek: wat houdt je doelgroep bezig? Op welke kanalen zijn ze actief en welke content waarderen ze? Wat doen je concurrenten? Je hoeft het wiel namelijk niet opnieuw uit te vinden.

Power of Influencers

  • Het inzetten van Influencers kan een waardevolle manier zijn om bij je doelgroep in beeld te komen. Zij kunnen je helpen bij het opzetten van een community.
  • Wanneer je start met influencer marketing kun je beter met 5 kleine (micro) influencers samenwerken dan met 1 grote (macro). Je verzamelt niet alleen meer bruikbaar materiaal, je hebt ook meer mogelijkheden om bij je doelgroep in beeld te komen.
  • Focus je bij influencers niet op one-off samenwerkingen, maar op de lange termijn. Het effect zal namelijk veel groter zijn wanneer ze periodiek over jouw merk/ producten praten.

Maak het persoonlijk

  • Mensen doen graag zaken met mensen, minder graag met bedrijven. Maak je content dus voor een persoon en vanuit een persoon, je zult zien dat het dan veel sneller wordt opgepakt.
  • Een persoonlijke pagina of social media account wordt vaak een stuk betrouwbaarder gevonden dan een zakelijke pagina/account. Zorg dus dat je doelgroep weet wat er achter de schermen gebeurt. In de zakelijke sector kun je bijvoorbeeld ook posts van je medewerkers reposten.

Een hoop toffe dingen die onze Social Maatjes hebben geïnspireerd! Social Media is enorm breed en de mogelijkheden zijn eindeloos. Super interessant om met andere specialisten te sparren over alle ontwikkelingen en mogelijkheden die ons helpen weer net iets meer impact te maken! Wij kijken nu al uit naar volgend jaar 🙌🏼